okl 2020 08


okl 2020 07

 

Patrick Raguenaud, president Bureau National Interprofessionnel du Cognac, odpowiadał na pytania Marcina Burzyńskiego

— Jak długo istnieje organizacja BNIC i jakie są jej najważniejsze cele?
BNIC, a więc Bureau National Interprofessionnel du Cognac, istnieje od ponad 70 lat wraz ze swoją jednostką techniczną „Station Viticole” utworzoną w 1948 r. Dzięki członkostwu, które w równym stopniu reprezentuje interesy rolnicze i handlowe regionu Cognac, BNIC jest organem konsultacyjnym i decyzyjnym dla plantatorów, gorzelników i członków grupy koniakowej. Działamy w interesie tych, którzy produkują i konsumują cognac, dbając o standardy apelacji. Najważniejsze nasze misje to: rozumienie, obrona i promowanie oznaczenia geograficznego, organizowanie produkcji koniaku i odpowiadanie na wymagania rynku, ułatwianie dostępu do rynków, wdrażanie polityki badań i rozwoju, a także zapewnienie dalszej kontroli jakości. BNIC reprezentuje, wspiera i chroni apelację koniaku Cognac Appelation d’Origine Contrôlée we Francji i za granicą. W 150 krajach, w których sprzedaje się cognac, ten certyfikat AOC zapewnia konsumentom produkt o wyjątkowej jakości. Od momentu założenia w 1946 r. zadaniem BNIC zawsze była służba publiczna w imieniu DGDDI, Dyrekcji Generalnej ds. Ceł i Podatków Pośrednich, a także cele związane z biznesem. Misja usługi publicznej umożliwia nam wydawanie certyfikatów, śledzenie wieku trunków i monitorowanie jego wysyłek. Od 2010 r. BNIC jest uznawany za organ obrony i zarządzania, taki status prawny zgodnie z francuskim kodeksem rolnym, upoważnia nas do weryfikacji prawidłowego stosowania specyfikacji Cognac w odniesieniu do planu kontroli. Podsumowując, BNIC jest organizacją, w której łączą się siły służące rozwojowi marki Cognac w odniesieniu do apelacji.

— Ile obecnie jest domów koniakowych i ile z nich należy do organizacji BNIC?
Na dzisiaj jest to 4 276 producentów win, 117 profesjonalnych gorzelników i 283 kupców oraz domów koniakowych. Jako producenci cognac wszyscy są automatycznie członkami BNIC. Wybierają oni spośród siebie przedstawicieli, którzy są zaangażowani w nasze różne komitety wykonawcze w ramach organizacji.

— Czy obecnie możliwe jest w ogóle powstanie nowych domów koniakowych? Czy znajdzie się dla nich miejsce na rynku?
Tak, jest miejsce na nowe marki. W ostatnich latach takie powstały, a niektóre z nich odniosły duży sukces. Uczestniczą one w różnorodności, jaką kategoria cognac ma do zaoferowania.

— Dlaczego to właśnie cognac jest powszechnie uważany za najszlachetniejszą z brandy? Nawet w samej Francji ma przecież szanowanych rywali, jak armagnac czy calvados
Cognac ma swoją historię i terroir. Zawsze byliśmy w stanie zachować i podkreślać własną wyjątkowość, co jest naszym wyróżnikiem na rynku napojów spirytusowych wysokiej jakości. Apelacja Cognac zapewnia produkcję zgodnie ze ścisłymi regułami określonymi w specyfikacji, co pozwala zagwarantować pochodzenie, wyjątkową jakość i autentyczność trunku. Cognac jest zatem wyjątkowym produktem dzięki terroir, zasadom produkcji i know-how mieszkańców regionu. To także sprawia, że jest doceniany na całym świecie.

— Czy organizacja prowadzi jakieś zestawienie dotyczące rekordów związanych z trunkami – np. najdroższy cognac na świecie albo najstarszy istniejący obecnie?
Nie, nie prowadzimy dokumentacji związanej z różnymi produktami sprzedawanymi przez konkretne marki. Należy to do gestii producentów i ich własnych strategii handlowych.

— Jak duża byłą produkcja cognac w 2019 r.? Które kraje są największymi odbiorcami tego trunku? Jak na tym tle wypada Polska?
Miniony, 2019 r. był bardzo dobry dla naszej branży. Eksport wyniósł w sumie 216,5 mln butelek, co przyniosło obrót w wysokości 3,6 mld euro, przy wzroście wartości o 11,4% i wzroście objętości o 6%. Trzema głównymi rynkami eksportowymi były: Daleki Wschód – 48,8%, Ameryka Północna – 27,5% oraz Europa – 17,4%. Z kolei 10 największych rynków krajowych to: Stany Zjednoczone, Singapur – z dużą redystrybucją do Chin, Chiny, Wielka Brytania, Francja, Niemcy, Hongkong, Łotwa, Republika Południowej Afryki i Holandia. Polska w tej klasyfikacji w 2019 r. zajęła 37. miejsce. Trafiło tam ponad 298 tys. butelek koniaku i wiemy, że Polacy cenią wyroby spirytusowe, takie jak cognac. Region Polski, kraje bałtyckie, Ukraina to zawsze był dla nas strategiczny obszar sprzedaży.

cognac2

— Które marki cognac odnotowały największą produkcję w 2019 r.?
Analiza największej produkcji w regionie nie jest misją BNIC. Cognac ma długi proces produkcji podzielony na 2 części: tę od winiarzy, którzy produkują wino, oraz od kupców zajmujących się starzeniem eaux-de-vie. Zbiory z każdego roku są destylowane i umieszczane w beczkach w celu leżakowania przez wiele lat. BNIC nie jest upoważnione do podawania danych liczbowych dotyczących produkcji lub sprzedaży przez konkretne firmy. Jednak 4 największe marki cognac są dobrze znane, to: Hennessy, Martell, Rémy Martin i Courvoisier.

— Z czego wynika większa znajomość niektórych marek? W Polsce te najbardziej znane to właśnie: Hennessy, Martell i Rémy Martin. Czy zawsze są one lepsze od tych mniej znanych?
Te i inne marki już dawno zainwestowały na rynkach eksportowych, aby zapewnić sobie odpowiednią promocję. Nie są to lepsze trunki od pozostałych, bo to zawsze zależy od indywidualnych preferencji. Cognac ma dużą różnorodność smaku, więc wybór ulubionego jest bardzo osobistą rzeczą.

— Czy ma Pan zatem swoją ulubioną markę?
Po prostu uwielbiam cognac i wszystko, co się z tym wiąże.

— Co jakiś czas obserwujemy pewne trendy w konsumpcji alkoholi. Ostatnio zauważalna jest większa popularność whisky, rumu i ginu. Czy nadejdzie także w przyszłości powszechny boom na cognac, czy jednak trunek ten pozostanie popularny w pewnych kręgach społecznych?
Oczywiście istnieje dziś wspólny trend – poszukiwanie autentyczności, która będzie rosła wraz z wymaganiami i siłą nabywczą pokolenia millenialsów. Cognac doskonale wpisuje się w ten trend dzięki swojemu dziedzictwu historycznemu, wyjątkowemu terroir znajdującemu się we Francji oraz surowym regułom produkcji określonym w specyfikacji, które gwarantują jego jakość i autentyczność. Nowa generacja jest zainteresowana „nowoczesną klasyką” i wysokiej jakości produktami mającymi swoją historię. Cognac jest całkowicie zgodny z tymi trendami. Jest również popularny na całym świecie ze względu na wszechstronność i możliwości mieszania koktajli. To bardzo popularny sposób delektowania się alkoholem, zwłaszcza wśród nowej generacji konsumentów.

cognac3

— No właśnie, cognac to trunek uważany za szczególnie szlachetny, ale też drogi. Czy stosowanie go jako składnik koktajli nie jest swego rodzaju świętokradztwem?
Cognac jest używany w koktajlach od stuleci. I możemy sobie wyobrazić, że będzie to kontynuowane przez długi czas. To jeden z pierwszych napojów spirytusowych używanych w koktajlach w XIX w., kiedy powstały drinki takie jak Mint Julep lub Sazerac. Nie jest to świętokradztwo, ponieważ zazwyczaj cognac używany w koktajlach należy do młodych trunków – głównie VS i VSOP, podczas gdy starsze – począwszy od XO, są częściej doceniane jako czyste. Trzeba wiedzieć, że aż 2/3 spożywanego na świecie naszego produktu z regionu Cognac to młode trunki wypijane właśnie w drinkach.

— Czy pandemia koronawirusa mocno wpływa na sytuację producentów w regionie Cognac?
Pomimo wpływu kryzysu spowodowanego COVID-19 na nasze przesyłki, jesteśmy przekonani, że możemy szybko wrócić do dawnego poziomu sprzedaży, gdy epidemia się skończy. Obecne problemy można wyjaśnić różnymi czynnikami. Niektóre duże domy koniakowe musiały zamknąć zakłady produkcyjne na początku okresu kwarantanny, zatrzymując wszystkie przesyłki na kilka tygodni, podczas gdy ustalano nowe środki sanitarne i ochronne dla pracowników. Ponadto niektóre strategiczne wybory przesyłek w 2019 r. sprawiły, że porównanie danych między ubiegłym a obecnym rokiem ma tendencję ujemną, np. w obawie przed dodatkowymi podatkami nałożonymi na nasze produkty przez rząd Stanów Zjednoczonych realizowaliśmy dodatkowe dostawy. I wreszcie, kwarantanna z ograniczeniami w handlu oraz w branży HoReCa w różnych częściach świata miała silny, choć zapewne przejściowy wpływ na konsumpcję alkoholi. Jednak pomimo tego kryzysu z optymizmem patrzymy w przyszłość dzięki zachęcającym znakom z Chin i Azji, ale także dobrej jakości VS, która jest odporna na wahania na rynku amerykańskim. Poza tym po prostu jesteśmy pewni solidności naszego modelu gospodarczego.

— Dziękuję za rozmowę.

Rynki Alkoholowe 5-6/2020

temat 08