okl 2021 06


okl 2021 05

 

Wódki to druga najważniejsza kategoria alkoholowa w sklepach małoformatowych do 300 m2. Pojawiają się średnio na co dziesiątym paragonie. Generują przy tym ok.  8% wartości całkowitej sprzedaży w tego typu sklepach i ok. 40% wartości sprzedaży alkoholi (z czego ok. 25% to wódki czyste). Jest to kategoria której wartość sprzedaży rośnie rokrocznie, jednak w 2020 r. znacznie zmniejszył się wzrost wolumenu sprzedaży ze względu na panującą pandemię koronawirusa. Wzrost wartości sprzedaży był podobny, jak przed rokiem, jednak głównym powodem tego był wzrost cen – średnio o ok. 8% na 1 l wódki.

Wolumen sprzedaży wódek czystych w 2020 r. zwiększył się w stosunku do 2019 r. o ok. 3% przy niezmienionej liczbie transakcji – ze względu na pandemię klienci kupowali chętniej większe opakowania, zmniejszyła się konsumpcja najmniejszych pojemności.Opakowania do 200 ml ucierpiały najbardziej w pierwszej falii pandemii, natomiast w drugiej już wszystkie pojemności poniosły straty. Także najtańsze wódki straciły na znaczeniu, rokrocznie rozrasta się natomiast segment premium – klienci częściej sięgają po droższe wódki (tutaj do grona top: Stock Prestige i Wyborowej dołączył Biały Bocian który w 2020 r. zwiększył swoją wartość sprzedaży prawie 2-krotnie). Najważniejszym graczem na rynku wódek czystych jest niezmiennie CEDC ze swoją topową marką – Żubrówką Białą, która generuje ponad 7% wartości sprzedaży wszystkich alkoholi w małym formacie. W zeszłym roku dodatkowo wolumen jej sprzedaży wzrósł o prawie 13%. W 2020 r. zyskał także Stock, który na rynku wódek czystych zyskał ok. 3% wzrostu w wolumenie sprzedaży, natomiast trzeci pod kątem wielkości sprzedaży producent zmniejszył swój wolumen o ok. 30% i tym producentem jest MWBS. Duże wzrosty wolumenu sprzedaży odnotowali także mniejsi producenci, jak Polmos Bielsko-Biała czy BZK Alco (spółka grupy Bakoma, znanej z jogurtów i produktów mlecznych). Do najważniejszych marek w kategorii wódek czystych oprócz Żubrówki Białej należą Żołądkowa Gorzka Czysta de Luxe, Żytniówka, Krupnik Czysty, a także Żubr czy Soplica Czysta.

cmr

Do 2020 r. udziały wódek smakowych rokrocznie rosły, jednak zeszły rok i pandemia, którą przyniósł, wyhamowały ten pozytywny trend – dla porównania w 2019 r. wolumen sprzedaży wódek smakowych w stosunku do 2018 r. wzrósł o ok. 15%, a w 2020 r. (vs 2019 r.) tylko ok. 3%. Wartość sprzedaży tej kategorii wzrosła o ok. 10%, jednak liczba transakcji osiągnęła taki sam poziom, co rok wcześniej – podobnie jak w wódkach czystych klienci częściej sięgali po większe opakowania. Jednak w tej kategorii tylko najmniejsze pojemności straciły – opakowania do 100 ml (zarówno w pierwszej i w drugiej fali pandemii). To właśnie przez zmniejszenie liczby małych opakowań traci cała kategoria wódek smakowych, gdyż opakowania do 100 ml stanowią w niej ponad 40% wolumenu. Wódki smakowe odpowiadają na rynku za rozszerzanie się asortymentu wódek – rokrocznie pojawiają się średnio 3 nowe warianty smakowe na sklep. Najwięcej oferują tutaj znani producenci – Stock i CEDC – ponad 20 wariantów. Także w 2020 r. nie brakowało nowości od tych graczy. CEDC wprowadziło nową markę Rajska oraz kolejne warianty Soplicy smakowej – linię Smaki Przyjemności – w których znalazły się takie smaki, jak: wiśnia w czekoladzie, migdał w karmelu oraz orzech w czekoladzie. Największy konkurent, czyli Stock, nie zawiódł i także pojawił się ze swoją odpowiedzią – Żołądkowa Gorzka powiększyła swój asortyment o 2 linie – Żołądkowa Gorzka Rześka oraz Żołądkowa Gorzka „deserowa”, w której skład wchodzą smaki Orientalna Malina z cynamonem i goździkiami oraz Delicja Wiśnia z gorzką czekoladą. Producenci zadbali więc, by dać klientom wybór: orzeźwienie czy osłodzenie.
Okowity na rynku sklepów małoformatowych są kategorią praktycznie nieistniejącą. Według definicji, dawniej okowitami nazywano wysokoprocentowe alkohole produkowane ze zbóż i ziemniaków, obecnie nazwa ta wykorzystywana jest także w przypadku destylatów z ziół, owoców czy miodów, a także bimbrów i spirytusów. Produkty tego rodzaju należą do alkoholi kraftowych, kupowanych przez wąskie grono klientów. Znacznie łatwiej znaleźć tego typu trunki w internetowych sklepach alkoholowych niż na sklepowej półce. Jednym z bardziej znanych producentów okowit jest Manufaktura Maurera – produkuje on okowity ze śliwek (Śliwowice dostępne w wariantach 50% i 70%), a także Gruszkowice, Truskawowice czy Okowity z Dzikiej Róży. Łatwo dostępnym w Internecie wariantem jest także Okowita Warmińska z Destylarni Piasecki czy też Okowita z Grochu produkcji Grochowicy Polskiej. W sklepach małoformatowych do 300 m2 najczęściej spotykaną marką tego rodzaju alkoholi jest Okowita Babuni od producenta Henkell Freixenet w 3 wariantach – śliwki, gruszki Williamsa i morele. Produkt jest jednak mało dostępny i jego sprzedaż stoi w małym formacie na poziomie kilkuset opakowań rocznie.

Rynki Alkoholowe 2/2021

temat 06


degustacja banner