okl 2021 07


okl 2021 06

 

Alkohole w sklepach małoformatowych o powierzchni do 300 m2 generują ok. 25% wartości całej sprzedaży. Jest to najważniejsza kategoria produktów w tym formacie sklepów. Wódki czyste i smakowe osiągają razem ok. 30-40% wartości sprzedaży alkoholi i pojawiają się średnio na co dziesiątej transakcji. Liczba wariantów wódek co roku powiększa się, w 2021 r. klienci mogą wybierać spośród ok. 33 wariantów dla wódek czystych i ok. 55 dla smakowych. Mimo mniejszego wyboru warianty czyste od lat generują większe obroty – niecałe 70% spośród całej kategorii wódek.

Najlepiej sprzedającym się wariantem jest niezmiennie Żubrówka Biała, a oprócz niej także Gorzka Żołądkowa Czysta czy Krupnik. Natomiast prym wśród wódek smakowych wiedzie Soplica. Generuje ona ok. 10% wartości sprzedaży wszystkich wódek, a do jej najchętniej kupowanych smaków należą pigwa, wiśnia czy orzech laskowy.

cmr
Wiemy już, jakie smaki i marki są najchętniej kupowane przez klientów. Co natomiast z opakowaniami? W styczniu 2021 r. wprowadzono podatek od tzw. małpek. To zrodziło wiele pytań: Jak będą sprzedawać się poszczególne wielkości opakowań? Czy klienci przerzucą się na większe pojemności, czy może sprzedaż wódek spadnie ogólnie? Ceny opakowań 100 ml wzrosły średnio o ponad 1 zł, 200 ml – o 2-3zł w zależności od segmentu cenowego. Wódki smakowe zanotowały najmniejsze wzrosty cen ze względu na najmniejszą zawartość alkoholu na opakowanie, jednak nie uchroniło to tego segmentu od strat. Zwłaszcza, że małe opakowania stanowią tutaj ponad 70% wolumenu. I tak od początku 2021 r. wartość segmentu wódek smakowych zanotowała spadek o ok. 5% i 15% w wolumenie. Klienci nie przerzucili się na duże opakowania, po prostu kupują mniej. Podobnie sytuacja wygląda dla wódek czystych z segmentu cenowego mainstream – ok. 15% spadku w wolumenie i 10% spadku w wartości, bez przesunięcia na duże opakowania, które też tracą. Jedynie dla wódek ekonomicznych widać znaczny wzrost sprzedaży dużych opakowań (powyżej 200 ml) – ich wolumen wzrósł o ok. 17%. Czy zapobiegło to jednak spadkom całego segmentu? Niestety nie i wódki ekonomiczne także spadają, bo spadek w małych opakowaniach jest prawie dwukrotnością tego, co zyskują w dużych. Cały rynek wódek spadł wolumenowo o ok. 15%, a wartościowo o ok. 7%. Być może więc podatek małpkowy osiągnął swój cel i klienci kupują mniej.

Rynki Alkoholowe 10/2021

temat 07


degustacja banner