okl 2021 07


okl 2021 06

 

Wódki czyste, wódki smakowe – jak Polska długa i szeroka, popyt na dobry trunek zawsze się znajdzie. W IV kwartale 2021 r. dla sklepów małoformatowych o powierzchni do 300 m2 stanowiły one trzecią najbardziej wartościową kategorię (ponad 9% spośród całkowitej sprzedaży), pojawiając się na co dziesiątym paragonie. Porównując do analogicznego okresu w roku poprzednim, preferencje Polaków się nie zmieniły – wódki czyste nadal stanowią 69% sprzedanego wolumenu, smakowe 31%. W ujęciu wartościowym cała kategoria zaliczyła spadek o 1,8% względem IV kwartału 2020 r., jednak tutaj należy przypomnieć o wprowadzonym niedługo później tzw. podatku małpkowym.

Wolumen objętych opłatą opakowań o pojemności do 200 ml zmalał aż o 27%! Doprowadziło to do sytuacji, gdzie odsetek transakcji obejmujących butelki 500 ml wzrósł z 21% do 26% udziałów i obecnie dorównuje sprzedaży większych „małpek”. Najczęściej wybierane marki wódek czystych w sklepach małoformatowych to Żubrówka Biała (CEDC), Żołądkowa Gorzka Czysta de Luxe (Stock) oraz Żubr (Stock), zaś wśród wódek smakowych podium zajmują Żołądkowa Gorzka (Stock), Cytrynówka Lubelska (Stock) i Soplica Pigwowa (CEDC). Produkty wspomnianych producentów (Stock i CEDC) znaleźć można w każdym sklepie z koncesją, natomiast o wymierne wzrosty dystrybucji zadbały w ostatnim roku Polmos Bielsko-Biała oraz BZK Alco. Podatek małpkowy wprowadził również zapotrzebowanie na nową, niską pojemność opakowania – butelki 350 ml znajdują się już w co trzecim sklepie, a jeszcze rok temu były traktowane jako rzadka ciekawostka (zaledwie ok. 3% dystrybucji). Bez widocznych zmian pozostały ceny większych pojemności wódek oraz liczba ich dostępnych wariantów na półkach.

cmr 1

Rynki Alkoholowe 2/2022

temat 07


degustacja banner