okl 2021 03


okl 2021 02

 

Wódka to trunek wysokoprocentowy, mający długą historię i tradycję. Jest nie tylko napojem alkoholowym, pojawiającym się na stołach w postaci czystej, lecz także niezmiennym i bardzo ważnym składnikiem większości drinków oraz wielu przepisów kulinarnych. Od wielu lat receptura produkcji wódek pozostaje niezmienna, a te polskie cieszą się popularnością wśród konsumentów na całym świecie.

CBM Indicator przedstawia wyniki nowego badania Zwyczajów i Zachowań Konsumentów na Rynku Napojów Alkoholowych. W badaniu weryfikowane są zwyczaje konsumentów alkoholi, a także wizerunki najpopularniejszych marek napojów alkoholowych wymienianych przez respondentów podczas wywiadów. Poniższe informacje zawierają krótkie podsumowanie jednego z modułów badania o nazwie Wódki, dotyczącego wódek czystych i wódek gatunkowych (z wyłączeniem likierów i kremów), do których zaliczane są wódki smakowe, bezbarwne lub kolorowe o mocy 18-70%, z zawartością cukru 0-40%.

Jaki rodzaj wódki wybierają konsumenci?
Wyniki badania przeprowadzonego na początku stycznia 2021 r. pokazują, że Polacy częściej i chętniej wybierają wódki czyste niż gatunkowe. Zdecydowana większość konsumentów (85%) preferuje wódki czyste, natomiast 63% respondentów twierdzi, iż wybiera wódki gatunkowe częściej niż pozostałe ich rodzaje. Szczegóły na wykresach 1 i 2.

indi 1

indi 2

Wódki gatunkowe i ich smaki
Chociaż wódki gatunkowe nie są tak bardzo popularne wśród Polaków, jak te czyste, to jednak 58% spośród respondentów wskazuje, że zwykle wybiera ten rodzaj wódek, 1/3 ankietowanych przyznaje, iż preferuje wódki gatunkowe ze względu na ich przyjemniejszy i łagodniejszy smak.
Wśród smaków preferowanych przez konsumentów, szczególnie można wyróżnić 2 najpopularniejsze: wiśnia i cytryna. Wybrała je niemal połowa koneserów wódek gatunkowych. To smaki, które najczęściej używane są też do przygotowania drinków. W pierwszej piątce najchętniej wybieranych (ulubionych) smaków są także Pigwa (29%), Żurawina (25%) i Malina (21%). Szczegóły dotyczące preferowanych smaków wódek zawiera wykres 3.

indi 3

Powody zakupu wódek
Konsumenci najczęściej kupują wódki z okazji spotkań ze znajomymi (40% wskazań) lub uroczystości rodzinnych (25%). Ok. 15% osób kupuje wódki dla własnej konsumpcji, a 9% dokonuje zakupu bez konkretnego powodu. Szczegóły na wykresie 4.

indi 4


Zmiany w konsumpcji spowodowane pandemią
Wyniki badania pokazują nieliczne zmiany w konsumpcji wódek wśród konsumentów w trakcie pandemii COVID-19. Ok. 15% osób zadeklarowało jej zwiększenie w tym okresie. Nieco więcej niż 1/4 respondentów zmniejszyła picie wódek w czasie pandemii. Ponad połowa koneserów tych trunków nie zauważyła żadnych zmian w swojej konsumpcji tych trunków. Szczegóły na wykresie 5.

indi 5
Aby uzyskać więcej informacji na temat badania „Zwyczaje i Zachowania konsumentów na Rynku Napojów Alkoholowych 2020/2021” przeprowadzonego przez CBM Indicator, prosimy o kontakt mailowy pod adresem: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

XXXVIII tura badań rynku napojów alkoholowych w Polsce została przeprowadzona przez Centrum Badań Marketingowych Indicator. Badaniu poddano reprezentatywną próbę dorosłych mieszkańców Polski liczącą 1000 osób. Pomiar został przeprowadzony techniką ankiety on-line na panelu konsumenckim inetpanel.pl.

Rynki Alkoholowe 2/2021

temat 03


degustacja banner