okl 2020 10


okl 2020 09

 

Wódka jest jednym z najczęściej wybieranych przez Polaków rodzajem alkoholu, zajmującym na podium 2. miejsce tuż za piwem. Według danych CMR, średnio co czwarty klient sklepu małego formatu do 300 m2 kupujący alkohol wkłada do koszyka właśnie wódkę. W związku z tym kategoria generuje ponad 8% obrotów wartościowych sklepów tego rodzaju. Nie dziwi zatem fakt, iż sprzedawcy nie szczędzą miejsca w przestrzeni sklepowej na różne smaki czy pojemności tego trunku – w sklepie małego formatu klient może wybierać średnio spośród prawie 90 wariantów wódki. Są ulokowane na półkach, w gablotkach przy ladzie, a w ostatnich latach również w dostarczanych przez producentów lodówkach.

Na co dzień najczęściej kupowane są wódki w najmniejszych pojemnościach. Prawie połowa klientów sklepów małoformatowych decyduje się na zakup pojemności 90/100ml, a ok. 30% klientów kupuje 200 ml. Łącznie małe opakowania generują ok. 45% wolumenu sprzedaży. Również te najmniejsze pojemności charakteryzują się największą różnorodnością wyboru, gdyż możemy ich znaleźć średnio ok. 50 wariantów, z czego prawie 40 to opcje smakowe. Sprzedaż tzw. małpek jest kluczowa dla wódek z niższych segmentów cenowych. W przypadku najtańszych marek, 90% transakcji to właśnie małe opakowania (do 200 ml), które generują ok. 70% wolumenu ich sprzedaży. Podobnie jest w przypadku wódek smakowych.
Zgodnie z danymi CMR, ok. 1/3 transakcji z małymi pojemnościami wódki w sklepach małoformatowych do 300 m2, to takie w których klient nie kupuje dosłownie nic innego. Natomiast gdy decyduje się na inne produkty, jest to przeważnie piwo, produkty tytoniowe czy napoje bezalkoholowe. Najczęściej wybierane warianty wódek w małych opakowaniach należą do takich marek, jak: Żubrówka Biała, Żytniówka Czysta, Żubr Strong czy Cytrynówka Lubelska.
Dodatkowo popularność małych opakowań z roku na rok rośnie. W 2019 r. wolumen sprzedaży wódek o pojemności do 200 ml w sklepach małoformatowych był aż o 15% wyższy w stosunku do 2018 r. Natomiast w roku obecnym tempo wzrostu zostało zaburzone przez pandemię COVID-19, która spowodowała, iż zwyczaje zakupowe Polaków uległy zmianom, a większą popularnością zaczęły się cieszyć duże pojemności wódek. W przypadku większych pojemności najczęściej wybierane są butelki 0,5 l, kupowane przez ok. 1/5 klientów udających się do sklepu małego formatu po wódkę. Według danych CMR, generują one największą część wolumenu sprzedaży kategorii, gdyż ponad 40%. Większe pojemności kupowane są zdecydowanie rzadziej – 0,7 l znajdują się jedynie na ok. 4% transakcji generując ponad 10% wolumenu sprzedaży kategorii, a 1 l to już zdecydowane wyjątki. Jednakże obrazek ten istotnie się zmienia zaglądając w poszczególne segmenty cenowe. Dla droższych wódek sprzedaż większych pojemności jest kluczowa. Dodatkowo ich znaczenie rośnie w okresach świątecznych – w okolicach Świąt Bożego Narodzenia wolumen sprzedaż wódek o pojemności 0,7 l i 1 l rośnie o ok. 50%.

cmr
Zgodnie z danymi CMR, duże pojemności wódek konsumenci najczęściej kupują w weekendy oraz w godzinach wieczornych, ze względu na to że są często zakupem imprezowym. Nikogo nie powinien dziwić fakt, iż w koszyku z dużą butelką wódki lądują zazwyczaj napoje gazowane czy też soki bądź nektary. Również nierzadko na transakcji pojawiają się piwa oraz produkty tytoniowe. Wariantem najczęściej wybieranym praz Polaków pośród większych opakowań wódki jest zdecydowanie Żubrówka Biała 500 ml, odpowiedzialna za aż ok. 14% wolumenu sprzedaży kategorii.

Rynki Alkoholowe 10/2020

temat 10