okl 2021 07


okl 2021 06

 

Co można powiedzieć o sprzedaży wina w sklepie małoformatowym (o powierzchni do 300 m²)? Biorąc pod lupę okres do sierpnia br. zaledwie 1 na 100 transakcji kończy się zakupem butelki, a jednocześnie wynik ten jest o 5% niższy niż w roku ubiegłym. Spadł również wolumen sprzedanych trunków – o ponad 7% dla win stołowych oraz o 2% dla wermutów. Nadzieją branży stają się wina musujące i szampany corocznie zyskujące na popularności (głównie za sprawą prosecco), a wzrost wartości ich sprzedaży aż o 12% rok do roku poprawił kondycję całego segmentu, który to w ujęciu pieniężnym finalnie zmniejszył się o 1%.

Gustami konsumentów niepodzielnie rządzą wina stołowe (aż 64% całości wolumenu), lecz coraz częściej decydują się oni na wina musujące i szampany (17%). Jednocześnie postępujące zmiany w preferencjach rozumieją sprzedawcy, bo aż o 25% zmalała liczba sklepów, gdzie te trunki były niedostępne jeszcze rok temu. Dodatkowo poszerzono średni asortyment dla tej kategorii i obecnie klient może spodziewać się wyboru spośród 6 wariantów. Tym niemniej nadal lwią część miejsc na półkach zajmują wina stołowe, które odpowiadają za 2/3 ekspozycji (22 warianty).

cmr
Polacy przeważnie kupują 1 butelkę wina na transakcję, płacąc za nią ok. 20 zł. Do koszyka najczęściej trafiają produkty marki Carlo Rossi, Fresco lub Kadarka. Największe wzrosty cenowe zanotowały sprzedające się wina musujące i szampany, za które klient musiał zapłacić ok. 1 zł więcej niż przed rokiem. Ostateczna weryfikacja zmian preferencji konsumentów nastąpi w nadchodzącym okresie świąt i sylwestra, gdyż zwyczajowo odpowiada on za wzrosty sprzedaży całego segmentu o ponad 25%.

Rynki Alkoholowe 11/2021

temat 07


degustacja banner