okl 2021 03


okl 2021 02

 

W sklepach małoformatowych do 300 m2 kategoria alkoholi zdominowana jest przez piwa i wódki, ale wina też cieszą się niemałą popularnością wśród Polaków. Odpowiadają one za ok. 5% sprzedaży wartościowej w rynku napojów procentowych w sklepach małoformatowych do 300 m2.
Wino możemy podzielić na 3 główne kategorie: wino stołowe, wino deserowe, oraz wino wermut. W sklepach małoformatowych do 300 m2 królującą kategorią są te stołowe, które odpowiadają za ok. 80% sprzedaży wolumenowej.

Najczęściej sprzedającymi się markami z tej kategorii są: Carlo Rossi, Fresco, Kadarka. Rzadziej wybierane są wina deserowe i wermuty, które sumarycznie odpowiadają za lekko ponad 20% sprzedaży wolumenowej wszystkich win według danych CMR. W tych dwóch kategoriach możemy wskazać 4 wiodące marki: Carlo Rossi Refresh, Martini, Marconi, Cin&Cin.

cmr
Pod względem różnorodności asortymentu rynek w przeciągu 2 ostatnich lat rozwinął się i na półkach sklepów małoformatowych mamy coraz szerszy wybór win. Obecnie klient sklepu małoformatowego może wybierać średnio spośród 30 wariantów, z czego ok. 2/3 to wina stołowe.
Polacy kupują zazwyczaj jedną butelkę wina na transakcję i wydają na nią ok. 20 zł. Przeważnie są to klasyczne pojemności 750 ml lub 1000 ml, które sumarycznie odpowiadają za ponad 97% wolumenu sprzedaży wina. Na rynku pojawiają się również małe pojemności, jednakże na razie nie są szeroko dostępne w sklepach małego formatu.
W miesiącach letnich klienci sklepów małoformatowych chętniej sięgają po wina aromatyzowane. Natomiast w grudniu obserwujemy wzrosty wolumenu sprzedaży wszystkich win o ok. 25%, co jest związane z okresem świątecznym.

Rynki Alkoholowe 11/2020

temat 03


degustacja banner