okl 2021 03


okl 2021 02

 

Wyniki analiz 37. edycji badania przeprowadzonego przez CBM Indicator pokazują, że co drugi mieszkaniec Polski pije wina. Wśród pijących 51% osób deklaruje ich spożycie niezależnie od pory roku, a 25% pije je wyjątkowo w sezonie sylwestrowo-karnawałowym. Ogólnie wiadomo, że trunki wytrawne stanowią większość produkcji na świecie. Konsumenci najchętniej sięgają po butelkę wina wytrawnego lub półwytrawnego. Jednak, jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego przez CBM Indicator, konsumenci na rynku polskim preferują te słodkie i półsłodkie (72% odpowiedzi respondentów).

Z kolei wina wytrawne i półwytrawne znajdują się na drugiej pozycji (46%). Na trzecim miejscu są trunki musujące i szampany z wynikiem 41%. Ponadto 31% wielbicieli win wskazuje prosecco jako najczęściej pijany przez nich rodzaj wina. Szczegóły znajdują się na wykresie 1.

indi 1
Najczęściej konsumentami win są kobiety, osoby w wieku 30-39 lat oraz mieszkańcy miast średnich o wielkości do 20 tys. (za konsumentów uznano osoby, które kupiły wina w ciągu ostatnich 12 miesięcy).

indi 2
Największą popularność niezależnie od smaku wina mają marki Carlo Rossi i Kadarka. Są to również najczęściej spożywane marki przez konsumentów win. Aż 66% osób podczas badania wskazało, że najczęściej spożywa markę Carlo Rossi, a 43% z nich jest konsumentami win wytrawnych. Natomiast 50% respondentów preferuje Kadarkę. Co piąty z nich uznawał, że najczęściej spożywa produkty z kategorii win słodkich i półsłodkich.

indi 3
Wśród najchętniej polecanych marek, liderami są również marki Carlo Rossi i Kadarka, które otrzymały 75% i 64% odpowiedzi. Najchętniej polecają te marki konsumenci win wytrawnych i półwytrawnych.

indi 3

indi 4
Konsumenci win zwykle kupują butelkę ulubionego napoju w supermarketach i dyskontach typu Biedronka. Ponad połowa respondentów deklaruje zakup wina w sklepach tego typu. Nieco mniej popularne wśród konsumentów są sklepy monopolowe i hipermarkety, które uzyskały po 46% odpowiedzi. Natomiast najmniej preferowanym miejscem zakupu wina jest stacja benzynowa. Jedynie co piąta osoba przyznaje, że kupuje wino w tym miejscu. Szczegóły na wykresie 5.

indi 5
Jeżeli chodzi o cenę, to konsumenci najczęściej wydają od 15 zł do 30 zł za butelkę. Natomiast ponad 1/3 respondentów przyznaje, że wydaje za butelkę ulubionego trunku od 60 zł do 100 zł.

indi 6

XXXVII tura badań rynku napojów alkoholowych w Polsce została przeprowadzona przez Centrum Badań Marketingowych Indicator w grudniu 2019 r. Badaniu poddano reprezentatywną próbę dorosłych mieszkańców Polski liczącą 1000 osób. Pomiar został przeprowadzony techniką ankiety on-line na panelu konsumenckim inetpanel.pl.

Rynki Alkoholowe 11/2020

temat 03


degustacja banner