okl 2020 09


okl 2020 08

 

Kategoria whisky i bourbon w sklepach małoformatowych do 300 m2 stanowi ok. 0,3% udziałów wolumenowych sprzedaży wszystkich alkoholi. Ze względu na dość wysokie średnie ceny za opakowanie (w porównaniu np. do wódek) generuje ok. 3% wartości sprzedaży.
W I połowie 2020 r., gdy większa część alkoholi odnotowała zmiany sprzedaży związane z pandemią koronawirusa, w tej kategorii w sklepach małoformatowych nie zanotowaliśmy znaczących zmian – ani w wartości, ani w liczbie transakcji. Jedyny miesiąc, w którym zanotowaliśmy różnicę w porównaniu do innych, to kwiecień.

Jednak tutaj zmiana spowodowana została występowaniem tygodnia z Wielkanocą, nastąpił więc wzrost sprzedaży.
Whisky i bourbon rokrocznie odnotowują wzrosty sprzedaży – w I połowie 2019 r. w stosunku do I połowy 2018 r. wynosił on ok. 25%, natomiast w analogicznych okresach 2020 vs 2019 – ok. 12%. Najlepiej sprzedającym się jest niezmiennie opakowanie o pojemności 700 ml (ok. 50% transakcji z whisky). Od 2018 r. na znaczeniu zyskuje również opakowanie 200 ml.
Największe udziały wartościowe w sprzedaży whisky i bourbonu odnotowuje Pernod Ricard – najważniejsza z jego marek – Ballantine’s jest także najlepiej sprzedającą się marką wśród whisky i bourbonów zarówno pod kątem wartości sprzedaży, jak i liczby transakcji. Druga najczęściej kupowana marka to Jack Daniel’s firmy Brown-Forman.

cmr
Pernod Ricard prowadzi także w konkurencji najszerszego asortymentu – w I połowie 2020 r. oferowali oni ok. 3,5 wariantu na sklep, pozostali producenci oferują ok. 2 wariantów.
Bieżący rok przyniósł rynkowi alkoholi pewne zmiany spowodowane przez pandemię koronawirusa, jednak whisky i bourbony to kategoria, która tym zmianom się oparła i która buduje swoje udziały bez względu na okoliczności.

Rynki Alkoholowe 9/2020

temat 09