okl 2021 07


okl 2021 06

 

Gin, rum i tequila w naszym kraju uchodzą za trunki niszowe. Jednak sprzedaż niektórych produktów z tych kategorii na świecie bije kolejne rekordy. Brytyjski magazyn „Drinks International” co roku przygotowuje ranking marek alkoholowych. Przedstawia on produkty, które zanotowały sprzedaż powyżej miliona 9-litrowych skrzynek. W „Klubie Milionerów 2020” (najnowsza edycja) na 155 marek alkoholowych znalazło się w zestawieniu 8 ginów, 12 rumów i 6 tequili.

Podobnie jak rok wcześniej, „liście milionerów” przewodzi marka Jinro (Hite-Jinro), a więc napój alkoholowy z kategorii soju rodem z Korei Południowej. Na drugie miejsce „wskoczył” gin Ginebra San Miguel (San Miguel) z Filipin ze wzrostem sprzedaży o 8%. Na trzecim jest już indyjska whisky McDowell’s No.1 (Diageo/United Spirits).
Podium wśród samych ginów uzupełniają Gordon’s (Diageo) oraz Bombay (Bacardi). Wolumenom sprzedaży na pewno nie sprzyjało tutaj zamknięcie sektora HoReCa spowodowane pandemią COVID-19. Kategoria ginu w 2020 r. zanotowała spadek o 9%, a występująca na „liście milionerów” marka Larios (Beam Suntory) aż o 33%.

gin 1
Wśród rumów prym wiedzie Tanduay (LT Group) ze wzrostem sprzedaży aż o 16% i znakomitym, czwartym miejscem na całej „liscie milionerów”. Kolejne marki to Bacardi (Bacardi) oraz Captain Morgan (Diageo). Rok 2020 dla rumów nie był jednak dobry (spadek o 11%) i większość uznanych produktów też uzyskała słabsze wyniki. Kenya Cane (Diageo) zanotowało sprzedaż niższą aż o 29%. Poza „listę milionerów” w porównaniu z poprzednim zestawieniem wypadły marki Negrita (La Martiniquaise) oraz Montilla (Pernod Ricard).

gin 2
Przy okazji rumów warto też wspomnieć o kaszasie. Proces produkcji jest niezwykle podobny, ale trunek ten powstaje wyłącznie w Brazylii. Na „liście milionerów” pojawiły się dwie marki: Pitú (Engarrafamento Pitú) – 1,8 mln sprzedanych 9-litrowych skrzynek w 2020 r. (wzrost o 11%), a także Ypióca (Diageo) – 4,2 mln sprzedanych 9-litrowych skrzynek w 2020 r. (spadek o 7%).

gin 3
Mimo niełatwych czasów tequila w pandemii obroniła swoją pozycję. Patron (Bacardi), Don Julio (Diageo) i Hornitos (Beam Suntory) to trzy najlepiej sprzedające się tequile na świecie. Prawdziwą furorę robi jednak marka Casamigos stworzona przez aktora George’a Clooneya. Po przejęciu przez Diageo, dzięki szerokiej dystrybucji, w 2020 r. odnotowała wzrost sprzedaży aż o 83%! Powody do niepokoju mają natomiast miłośnicy znanej tequili Sauza (Beam Suntory), do niedawna drugiej na świecie pod względem sprzedaży. W 2020 r. marka ta odnotowała spadek o niemałe 32%. Poza „listę milionerów” wypadła tequila Olmeca Altos (Pernod Ricard) ze spadkiem sprzedaży na poziomie 50%.

Rynki Alkoholowe 3/2022

temat 07