okl 2021 01


okl 2020 12

 

W sklepach małoformatowych do 300 m2 alkohole generują ok. 25% wartości całej sprzedaży. Ważnym okresem dla sprzedaży mocniejszych trunków są święta, sylwester czy też karnawał. Najlepiej sprzedają się wódki, wina i whisky, co jednak z mniej popularnymi kategoriami takimi jak miody nalewki czy wina grzane? Jak ich sprzedaż kształtuje się w okresie karnawału?

Miody pitne w małym formacie zyskują udziały rzędu drugiego miejsca po przecinku wartości sprzedaży wszystkich alkoholi. Jest to bardzo mała kategoria, rzadko sprzedająca się w tego rodzaju sklepach. Związane jest to także z bardzo niską dystrybucją, miody w karnawale możemy znaleźć zaledwie w ok. 3% sklepów małego formatu, a do wyboru mamy raptem ok. 1,3 wariantu na sklep. Ponad połowa marek, które pojawiają się na paragonach, należy do firmy Apis (Piastowski, Staropolski, Klasztorny, Jadwiga czy Lubelski), pozostali producenci to TiM (Kasztelański, Złota Pasieka czy Piwnica Klasztorna) oraz Pasieka Jaros Maciej (Miód Pitny Maliniak). Zawartość alkoholu w tego rodzaju trunkach to najczęściej 13-16% a najchętniej wybierane opakowanie to butelka o pojemności 750 ml (dostępne są także warianty 500 ml i 250 ml).

cmr
Nieco popularniejszą kategorią w małym formacie są nalewki. Najważniejszym producentem jest tutaj Henkell Freixenet Polska Sp. z o.o. z najbardziej znaną marką – Nalewką Babuni. To trunek z zawartością alkoholu 18% i na półkach występuję w wielu smakach: wiśniowym, malinowym, pigwowym, miodowym czy orzechowym. Dystrybucja tego produktu, podobnie jak miodów w okresie karnawału, sięga ok. 3%. Wśród nalewek na sklepowych półkach możemy znaleźć także te z portfolio firmy Bartex (Cherrico) czy Toorank (Prawdziwe Nalewki), jednak są one znacznie mniej rozdystrybuowane.
Wina grzane – trunek z gatunku win deserowych, po który chętnie sięgamy w mroźne wieczory, w karnawale osiąga ok. 0,1% wartości sprzedaży wszystkich alkoholi. Są to trunki przeważnie mające ok. 13% zawartości alkoholu i najczęściej sprzedawane są w butelkach o pojemności 1000 ml. Najważniejszą marką w tej kategorii jest bezsprzecznie Grzaniec Galicyjski od JNT Group, dla którego dystrybucja klasycznego wariantu to aż 13% (dla pozostałych grzańców to ok. 1-2%). Występuje on także w odmianach Biały czy Miodowy, jednak są to opcje mniej popularne. JNT Group ma w swojej ofercie także markę Zbójeckie Grzane, pozostali producenci to głównie Bartex (Grzane Mnicha, Grzane Staropolskie), Mix (Grzaniec Zimowy) czy Henkell Freixenet Polska (Grzane Starotoruńskie).

Rynki Alkoholowe 1/2021

temat 01