okl 2020 08


okl 2020 07

 

Spośród radlerów, cydrów i drinków, w sklepach małoformatowych najlepiej sprzedającą się grupę stanowią bezsprzecznie radlery.
Samo piwo jest kategorią, która generuje ok. 50% wartości sprzedaży wszystkich alkoholi w placówkach do 300 m2 (ok. 60% udziałów wartościowych w miesiącach lipiec-sierpień 2019 r., ponad 40% w grudniu 2019 r.). Wartość ta stanowi ok. 14% całej sprzedaży sklepów małoformatowych. Jest to także produkt najczęściej kupowany w tych punktach – transakcje z piwem stanowią ponad ¼ wszystkich zawieranych w nich transakcji. Sprzedaż piwa jest silnie skorelowana z pogodą – to produkt silnie sezonowy. I to właśnie w sezonie letnim dużo częściej sięgamy po radlery. Stanowią one od ok. 0,5% do ok. 2,5% wartości sprzedaży wszystkich piw (największe udziały w miesiącach letnich). Jest to także kategoria pełna nowości i dość szybko rozwijająca się. Najczęściej kupowane marki w tym segmencie smakowym to: Warka Radler, Lech Shandy i Okocim Radler.

Dobrym zamiennikiem radlerów mogą być cydry. W tej grupie znajdujemy również wiele orzeźwiających smaków, zbliżonych zawartością procentową alkoholu. Jednak w sklepach małoformatowych do 300 m2 kategoria ta ma mniejsze znaczenie niż radlery. Cydry stanowią zaledwie 0,1% wolumenu sprzedaży alkoholi. Najlepiej sprzedającym się wariantem jest tu Cydr Lubelski grupy Ambra – wersja o smaku jabłkowym w butelce 1 l. Wariant ten stanowi ok. 30-40% wolumenu sprzedaży wszystkich cydrów w sklepach małoformatowych. Może to wskazywać na postrzeganie cydru przez konsumentów jako lżejszy zamiennik dla wina.

cmr 1
Podobne miejsce w rankingu alkoholi zajmują napoje Ready To Drink (RTD), czyli gotowe drinki. Tak jak cydry, stanowią 0,1% wolumenu sprzedaży wszystkich alkoholi w sklepach małoformatowych. Najważniejszym producentem w tej kategorii jest MBWS i jego Sobieski Impress. Udziały wolumenowe tej marki mieszczą się w przedziale od ok. 20% do 30% sprzedaży drinków. Na drugim miejscu uplasował się Brown-Forman z Jack Daniel’s – do tej grupy należy najlepiej sprzedający się wariant w całej kategorii – Jack Daniels & Cola w puszce 330 ml (ok. 15-20% udziałów). Przy analizowaniu sprzedaży w ciągu roku możemy zaobserwować, że sprzedaż nie jest tutaj aż tak zależna od pogody, jak w przypadku radlerów.
Jak widać, każda z trzech kategorii alkoholi, mimo wielu pozornych podobieństw, ma swoją własną specyfikę sprzedaży i swoją własną grupę potencjalnych odbiorców. Te różnice sprawiają, że kategorie te trafiają do szerokiego grona konsumentów i każdy z kupujących może wśród tych alkoholi znaleźć coś odpowiedniego dla siebie.

cmr 2

Rynki Alkoholowe 8/2020

temat 08