okl 2021 07


okl 2021 06

 

Sklepy małoformatowe o powierzchni do 300 m2 największą wartość sprzedaży osiągają dzięki alkoholom, produktom tytoniowym, napojom czy słodyczom. Pośród alkoholi to właśnie piwo generuje największe obroty. Jest to ok. 50% wartości sprzedaży alkoholi i ok. 12% wartości całej sprzedaży.
Piwo to też produkt mocno sezonowy.Wielkość sprzedaży jest silnie skorelowana z pogodą – i tak w 2020 r. wolumen w miesiącach wakacyjnych był nawet o 50% większy w porównaniu do styczniaj. W miesiącach letnich znacząco zwiększa się także asortyment tego trunku, na półkach sklepowych klienci mogą znaleźć nawet o 30 wariantów więcej niż w miesiącach zimowych. Latem rosną także udziały piw smakowych i radlerów, które idealnie nadają się do zaspokajania pragnienia w gorące dni.

cmr

Najważniejszym i największym producentem wśród piw jest Kompania Piwowarska, której produkty generują ponad 1/3 obrotów ze sprzedaży wszystkich piw w małym formacie. Do Top 3 należą także Grupa Żywiec i Carlsberg. Najchętniej kupowana marka wśród konsumentów złotego trunku to Żubr (Kompania Piwowarska). Klienci często sięgają także po Harnasia (Carlsberg Polska), Tatrę (Grupa Żywiec), Tyskie czy Lecha (Kompania Piwowarska). Latem do najważniejszych marek dołączają również Desperados (Grupa Żywiec), Somersby (Carlsberg Polska) czy Lech Free (Kompania Piwowarska).
Producenci z roku na rok oferują klientom coraz więcej smaków piw do wyboru, w 2019 r. liczba wariantów na półkach sklepowych wynosiła ponad 90 opcji w miesiącach letnich, a w 2020 r. przekroczyła setkę. Do najlepiej sprzedających się nowości w 2020 r. należały Somersby Sparkling Rose, Lech Free – Ananas i Guawa oraz Marakuja i Melon, a także Tyskie bezalkoholowe czy Desperados Lime. Rok 2021 nie różni się pod tym względem od wcześniejszych lat – klienci mogą cieszyć się kolejnymi nowymi smakami. Sezon piwny w tym roku co prawda dopiero się zaczyna, ale na rynku już pojawiły się nowe pozycje. W I kwartale 2021 r. największe udziały wśród nowości zdobyły Desperados Strawberry Margarita, Garage Kamikaze (Carlsberg Polska) czy Somersby Pina Colada.

Rynki Alkoholowe 6/2021

temat 07


degustacja banner