okl 2021 07


okl 2021 06

 

Piwo jest jednym z najpopularniejszych napojów alkoholowych, spożywanym w najodleglejszych zakątkach świata. To napój o długiej historii, który pojawił się wiele wieków temu, jeszcze przed naszą erą. Produkcja od tego czasu uległa znacznym zmianom. Obecnie na rynku są dostępne piwa o różnych sposobach filtracji i fermentacji, a także ich różne rodzaje, odmiany i style. CBM Indicator przedstawia wyniki kolejnej najnowszej tury badań Zwyczajów i Zachowań Konsumentów na Rynku Napojów Alkoholowych. W przeprowadzanym od wielu lat sondażu weryfikowane są zwyczaje konsumentów alkoholi, a także wizerunki najpopularniejszych marek napojów alkoholowych wymienianych przez respondentów podczas wywiadów. Poniższe informacje zawierają krótkie podsumowanie jednego z modułów badania o nazwie „Piwa i RTD”, przeprowadzonego w lutym 2021 r.

Rodzaje i odmiany
Konsumenci piw najczęściej spożywają piwa jasne. Aż 68% osób w badaniu chętnie wybiera ten rodzaj napoju. Po warianty smakowe sięga 48% konsumentów piw. Natomiast najrzadziej spożywane są trunki specjalne (powstałe w wyniku fermentacji spontanicznej) – 18%. Osoby wybierające ten rodzaj napoju mogą mieć trudności z jego klasyfikacją. Piwa specjalne powstają bowiem z połączenia kilku różnych stylów i odmian oraz mają w sobie liczne nietypowe składniki (np. syropy, owoce, przyprawy itd.). Do najbardziej znanych piw specjalnych należą: Lambik, Parowe, Szampańskie, Czekoladowe, Owocowe oraz Korzenne. Więcej informacji zawiera wykres 1.
Najpopularniejszą odmianą piwa jest radler (44%) oraz pilzner (43%). Co trzeci konsument sięga po jasny lager (33%). Natomiast ponad 1/4 konsumentów wybiera Ale, portera i koźlaka. Więcej szczegółów na wykresie 2.

indi 1

indi 2

Dobre, bo polskie
Piwa tworzą segment rynku alkoholowego o wysokiej znajomości wśród osób pijących lub kupujących alkohol. Poziom zakorzenienia marek w świadomości badanych jest jednym ze wskaźników opisujących dany rynek. Sondaż przeprowadzany przez CBM Indicator potwierdza, iż kilkanaście różnych marek piwa jest bardzo dobrze rozpoznawanych wśród przynajmniej połowy spośród osób kupujących i pijących alkohol. Ogólnopolskie piwa charakteryzujące się długą obecnością na rynku, takie jak Żywiec, Tyskie, Lech, Okocim czy Warka znane są zdecydowanej większości respondentów.

Miejsca zakupu
Konsumenci najchętniej kupują ulubione marki piw w dyskontach i supermarketach (33%). Hipermarkety wybiera 23%, a 21% ich zakupu dokonuje w sklepach osiedlowych. Najmniej popularne wśród konsumentów są stacje benzynowe (3%) oraz sklepy wysoko wyspecjalizowane (4%). Więcej na ten temat na wykres 3.

indi 3

W jakiej cenie?
Konsumenci kupujący piwa w szklanych butelkach wydają najczęściej na ulubioną markę od 3,5 zł do 5 zł (cena za butelkę o pojemności 500 ml). Marki tańsze, w przedziale od 2,5 zł do 3,5 zł wybiera 34% konsumentów piwa.
Wielbiciele piwa w puszkach najczęściej sięgają po marki w cenie od 2,5 zł do 3,5 zł (44%), a następnie wybierają marki od 3,5 zł do 5 zł (35%). Wyniki badania pokazują, że osoby spożywające piwa nie są skłonne kupować zbyt tanich lub bardzo drogich napojów. Szczegóły na wykresie 4.

indi 4

XXXVIII tura badań rynku napojów alkoholowych w Polsce została przeprowadzona przez Centrum Badań Marketingowych Indicator. w grudniu 2020 i styczniu 2021 r. Badaniu poddano reprezentatywną próbę dorosłych mieszkańców Polski liczącą 1000 osób. Pomiar został przeprowadzony techniką ankiety on-line na panelu konsumenckim inetpanel.pl. Aby uzyskać więcej informacji na temat badania „Zwyczaje i Zachowania konsumentów na Rynku Napojów Alkoholowych 2020/2021”, przeprowadzonego przez CBM Indicator, prosimy o kontakt mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Rynki Alkoholowe 6/2021

temat 07


degustacja banner