okl 2021 07


okl 2021 06

 

Wino jest jednym z najstarszych napojów alkoholowych na świecie. Jego historia sięga czasów starożytnych. CBM Indicator prezentuje podsumowanie najnowszego badania zwyczajów i zachowań konsumentów na rynku win w Polsce. Największy rozkwit kultury winiarskiej przypada na czasy antycznej Grecji i Rzymu. Wtedy wino było codziennym, a co najważniejsze bezpiecznym do spożycia napojem (biorąc pod uwagę wysoki stopień zanieczyszczenia wody pitnej), który szybko zdobył strategiczne znaczenie w handlu tych krajów. W Grecji produkowano wina młode, słodkie, mocne, które często były mieszane z wodą, a czasami nawet z wodą morską. Dodatkowo do napoju dodawano zioła i przyprawy, mające służyć wzbogaceniu smaku i zapachu. W czasach starożytnego Rzymu produkowane wina stawały się coraz bardziej wytrawne. Natomiast nadal utrzymywał się trend na wina młode i mocne, który spowodowany był brakiem poprawnej konserwacji napoju i przyczyną jego szybkiego psucia.

W epoce średniowiecza trunek zyskał większe znaczenie w religii. Pojawiło się wino mszalne, a większość winnic w Europie została zlokalizowanych w klasztorach, gdzie tworzono coraz nowsze odmiany i techniki produkcji tego napoju. Zmieniły się także sposoby konserwacji, butelkowania i transportu wina. W Polsce winiarstwo rozwijało się w regionie małopolskim, podkarpackim, zielonogórskim oraz sandomierskim. Pierwsze wzmianki o winnicach w tych miejscowościach pojawiają się w XII w. Ale największą popularność napój zaczął zdobywać dopiero w XIV w. Wtedy wino zyskało duże znaczenie w polskim handlu. Jednak wzrost zainteresowania tym napojem nie był długotrwały. Dość szybko nastąpił gwałtowny spadek produkcji. Związany on był przede wszystkim z sytuacją na rynku, na którą wpłynęły zmiany klimatyczne, wojny, a także wzrost popularności towarów zagranicznych. Dopiero w latach 90. XX w. zaczęło się odrodzenie polskiego winiarstwa. Obecnie w Polsce znajduje się w różnych regionach ponad 300 winnic. Ich liczba zwiększa się z każdym rokiem.
Z badania CBM Indicator wynika, że najpopularniejsze w Polsce są wina stołowe – proste, stosunkowo tanie, przeznaczone do codziennego spożycia (wykres nr 1). Na przestrzeni lat nie zmienia się rola win słodkich (w tym półsłodkich). Są one częściej spożywane niż wytrawne (w tym półwytrawne), w wyniku czego ich marki są również lepiej rozpoznawane przez konsumentów.

indi 1
Carlo Rossi jest niezmiennym liderem testów świadomości marek win. W najnowszej edycji badania była ona najczęściej wymienianą w obydwu kategoriach. Dobrze znaną konsumentom marką jest też Kadarka, która podobnie jak Carlo Rossi, pojawia się zarówno w kategoriach win słodkich, jak i wytrawnych. Szczegóły dotyczące świadomości marek win słodkich i półsłodkich znajdują się na wykresach nr 3 i nr 4.

indi 2

indi 3

indi 4
Wpływ COVID-19 na konsumpcję wina jest zauważalny. Dla ok. 20% pandemia stała się powodem do zmniejszenia spożywania tego napoju, natomiast co siódmy mieszkaniec Polski pije więcej wina niż przed pandemią (wykres nr 5).

indi 5
Więcej informacji na temat zwyczajów i zachowań konsumentów napojów alkoholowych znajduje się w raporcie rocznym przygotowanym przez zespół CBM Indicator.

XXXVIII tura badań rynku napojów alkoholowych w Polsce została przeprowadzona przez Centrum Badań Marketingowych Indicator. w grudniu 2020 r. i w styczniu 2021 r. Poszczególne rodzaje alkoholi były badane na celowych próbach konsumentów, na łącznej próbie 4000 osób. Pomiar został przeprowadzony techniką ankiety on-line na panelu konsumenckim inetpanel.pl. Aby uzyskać więcej informacji na temat badania „Zwyczaje i Zachowania konsumentów na Rynku Napojów Alkoholowych 2020/2021”, przeprowadzonego przez CBM Indicator, prosimy o kontakt mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Rynki Alkoholowe 11/2021

temat 07


degustacja banner