okl 2021 03


okl 2021 02

 

Miniony rok okazał się czasem niepewności i wyzwań dla większości osób na całym świecie. Dlatego nowy, 2021 r., jak nigdy wcześniej symbolizuje start dobrych zmian, wyznaczenia nowych celów oraz realizacji pomysłów. CBM Indicator zaczyna ten rok od nowego badania zwyczajów i zachowań konsumentów na rynku napojów alkoholowych. W badaniu weryfikowane są ich zwyczaje, a także wizerunki najpopularniejszych marek wymienianych przez respondentów podczas wywiadów. Poniższe informacje zawierają krótkie podsumowanie jednego z modułów badania o nazwie niszowe napoje alkoholowe, które dotyczą cydrów, win grzanych i miodów pitnych.

Moduł Niszowe Napoje Alkoholowe
Niszowe napoje alkoholowe, jak mówi sama ich nazwa, są produktami, których nie spotkasz na półkach sklepowych w dużych ilościach. Jedynie prawdziwi koneserzy tych trunków znają i cenią ich smak oraz unikalność. W nowym badaniu, przeprowadzonym przez CBM Indicator na przełomie 2020 r. i 2021 r. wzięło udział 411 osób pijących cydry, 336 koneserów win grzanych oraz 259 wielbicieli miodów pitnych. Podczas wywiadów respondenci opisywali swoje preferencje dotyczące spożywania i zakupu wskazanych napojów alkoholowych, ulubione marki trunków niszowych oraz zmiany w częstotliwości ich konsumpcji spowodowanych sytuacją epidemiczną.

Miejsca zakupu
Dyskonty i supermarkety pozostają najpopularniejszymi miejscami zakupu alkoholi, w tym alkoholi niszowych. Najczęściej są w tego typu punktach sprzedaży kupowane wina grzane. Ponad 2/3 spośród konsumentów dokonywało zakupu ulubionego napoju niszowego w Carrefourze, w Biedronce lub w Lidlu.
Niewiele mniej popularnym miejscem zakupu niszowych napojów alkoholowych są hipermarkety. Średnio, co druga osoba biorąca udział w badaniu, wskazała hipermarket jako miejsce, w którym najczęściej dokonuje zakupów (wybranego) alkoholu niszowego.
Wielbiciele miodów pitnych poszukują swoje ulubione napoje na półkach sklepów wysoko wyspecjalizowanych. Co trzeci koneser sięga po butelkę miodów pitnych udając się do sklepów przy miodosytniach (wytwórniach miodów pitnych). Szczegóły na wykresie 1.

indi 1

Lojalność konsumentów
Niezależnie od tego, czy są to napoje niszowe, czy popularne, wyniki badania pokazują, że większość konsumentów nie przywiązuje się do marki, lecz raczej woli mieć jedną lub więcej produktów alternatywnych. Są to tzw. Rotators – osoby, które wybierają marki alternatywne (zamienne), według ich smaku, jakości i ceny. Połowa koneserów cydrów uznała siebie za Rotators.
Należy zauważyć, że im bardziej niszowy jest trunek wśród ogółu konsumentów, tym bardziej lojalni są jego koneserzy. Tak jest w przypadku miodów pitnych, osoby biorące udział w wywiadach częściej wybierały opcję „Idę do innego sklepu” (po ulubioną markę miodów pitnych), niż konsumenci pozostałych niszowych napojów alkoholowych. Szczegóły na wykresie 2.

indi 2

Zmiany w konsumpcji spowodowane pandemią
Miniony 2020 r., jak już zostało wspomniane wyżej, był czasem pełnym kontrowersji. Wydawałoby się, że popyt na wszelkie rodzaje napojów alkoholowych wzrósł. Jednak wyniki badania w przypadku niszowych napojów alkoholowych pokazują, że efekt jest odwrotny. Prawie 1/3 konsumentów cydrów wskazuje, iż w 2020 r. (moduł Niszowe Napoje Alkoholowe został zrealizowany na początku grudnia 2020 r.) spożywała mniej cydrów niż w poprzednich latach. Podobne zmiany w konsumpcji są w przypadku win grzanych i miodów pitnych. Niemal 1/4 koneserów tych napojów niszowych zmniejszyła ich spożywanie w minionym roku. Średnio ok. 50% osób pijących niszowe napoje alkoholowe nie zmieniała swoich zwyczajów dotyczących częstotliwości spożywania tego typu trunków. Szczegóły na wykresie 3.

indi 3
Aby uzyskać więcej informacji na temat badania „Zwyczaje i Zachowania konsumentów na Rynku Napojów Alkoholowych 2020/2021” przeprowadzonego przez CBM Indicator, prosimy o kontakt mailowy pod adresem: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

XXXVIII tura badań rynku napojów alkoholowych w Polsce została przeprowadzona przez Centrum Badań Marketingowych Indicator w grudniu 2020 r. Badaniu poddano reprezentatywną próbę dorosłych mieszkańców Polski liczącą 1000 osób. Pomiar został przeprowadzony techniką ankiety on-line na panelu konsumenckim inetpanel.pl.

Rynki Alkoholowe 1/2021

temat 03


degustacja banner