okl 2021 04


okl 2021 03

 

Wśród ogółu Polaków świadomość różnicy pomiędzy winem musującym a szampanem wciąż jest nieostra – tak wynika z kolejnej tury badań CBM Indicator. Przypomnijmy zatem, że każdy szampan jest winem musującym, ale tylko nieliczne wina musujące można nazwać szampanem. Jednak ogromna popularność tego trunku spowodowała, iż właśnie słowo „szampan” jest najpowszechniej używanym określeniem na każde wino musujące.
Jakie pierwsze skojarzenia przychodzą nam do głowy, gdy myślimy o zimie? Może jest to atmosfera świąt, kiedy cała rodzina zbiera się na Wigilię, wymienia się prezentami i świątecznymi życzeniami? Może jest to pora do zmian i tworzenia nowych planów? A może zima kojarzy się z pierwszym śniegiem, zapachem gorącej czekolady i mandarynek? Dla każdego z nas zima jest wyjątkowa. Podobnie jak wyjątkowe są wina musujące, często spotykane na stołach świątecznych o tej porze roku. Do win musujących zaliczają się nie tylko wina nasycone typu szampan, ale również oryginalne szampany pochodzące z francuskiej prowincji Szampania, włoskie prosecco i lambrusco, katalońska cava, niemiecki sekt itd. Ze wszystkich wymienionych i pominiętych rodzajów win musujących, to te pierwsze są najbardziej znane konsumentom. Na to wskazują również wyniki najnowszego badania przeprowadzonego przez CBM Indicator w grudniu 2019 r.

Znajomość marek win musujących
Wyniki 37. edycji badania są podobne do wyników z  lat wcześniejszych, co oznacza, że ogólna znajomość win musujących pozostaje na podobnym poziomie. Najbardziej znaną marką jest Dorato, którą 15% badanych wymienia spontanicznie jako pierwszą (Top of Mind). Na drugiej pozycji znajduje się Cin&Cin, wymieniany przez 12% respondentów. Do najlepiej rozpoznawanych marek win nasyconych należą także: Sowietskoje Igristoje (6%), Martini Prosecco i Carlo Rossi (po 3%) oraz Michelangelo (2% wskazań).
Wyniki testu znajomości spontanicznej nie wyróżniają się tu znacząco. Najczęściej wymienianą marką jest Cin&Cin, (19% odpowiedzi respondentów). Na drugim miejscu znajduje się Dorato (17%). Pozostałe marki miały poniżej 10% wskazań.
Natomiast wyniki znajomości wspomaganej prezentują się nieco inaczej. Chociaż liderami pozostają Dorato i Cin&Cin z wynikami po 50% wskazań, wśród dobrze znanych marek pojawiają się również Carlo Rossi z wynikiem 45% oraz Sowietskoje Igristoje, które wskazało 40% osób badanych. Więcej informacji można znaleźć na wykresie 1.

indi 1

Marki polecane
Konsumenci najchętniej polecają marki dobrze im znane. Dlatego w rankingu najchętniej polecanych także znalazły się wspomniane wcześniej Dorato i Cin&Cin. Najczęściej konsumenci skłonni są polecać te marki ze względu na ich smak, a nie jakość, co jest ciekawą zmianą w porównaniu do wyników z 2018 r., kiedy ponad połowa respondentów wskazała, że najważniejsza dla nich jest jakość trunku.
Odsetek respondentów chętnych do polecania Dorato z powodu wyjątkowego smaku wyniósł 65%, a w przypadku Cin&Cin – 71%. Wysoka jakość jest kolejnym powodem polecania tych właśnie marek. Podczas badania konsumenci win musujących częściej wskazywali Cin&Cin, jako tę, która w ich opinii ma lepszą jakość (57% odpowiedzi). Natomiast Dorato z powodu wysokiej jakości poleciłoby 35% respondentów.
Szczegółowe analizy korelacyjne wskazują, że dla konsumentów tego typu alkoholi prestiż marki nie jest tak ważny, jak smak i jakość produktu, a cena i przyzwyczajenie są raczej elementami dodatkowymi, przekonującymi klientów do zakupu najlepszych dla nich marek win musujących (wykres 2).

indi 2

Lojalność
Wyniki analiz wskazują także, iż większość (62%) konsumentów win musujących i szampanów nie ogranicza się do jednego rodzaju alkoholu. Preferują oni produkty kilku innych marek mających wspólne cechy. Najczęściej są to wspomniane wcześniej cena, jakość i smak. Co piąta osoba podczas badania stwierdziła, że zwykle kupuje markę sprzedawaną na najkorzystniejszych warunkach (promocje, zniżki), a 3% respondentów zazwyczaj kupuje najtańszą. Jedynie 14% konsumentów win musujących i szampanów przyznaje, że kupuje jedną ulubioną niezależnie od jej ceny (wykres 3).

indi 3

Rynki Alkoholowe 12/2020

temat 04


degustacja banner