okl 2021 05


okl 2021 04

 

KPMG opublikowało XI edycję raportu pt. „Rynek dóbr luksusowych w Polsce”. Osobno opisane tu zostały oczywiście alkohole. Wnioski nie są optymistyczne, ale prognozy nie wyglądają najgorzej. Do kategorii dóbr luksusowych zaliczono przede wszystkim dobra konsumpcyjne (luksusową odzież i akcesoria, biżuterię i zegarki, kosmetyki i perfumy oraz alkohole), samochody marek premium i luksusowych, luksusowe nieruchomości oraz usługi hotelarskie i SPA. W 2020 r. cały rynek dóbr luksusowych w Polsce zmniejszył się o 4,9% względem poprzedniego roku i osiągnął wartość 24 mld zł.

Przez ostatnie 5 lat, do 2019 r. segment luksusowych alkoholi rozwijał się najszybciej spośród wszystkich kategorii rynku. Wzrost wartości sprzedaży średniorocznie powiększał się o 8,8%. W 2020 r. sytuacja gospodarcza związana z pandemią miała jednak negatywny wpływ na sprzedaż, co skutkowało spadkiem o 190 mln zł w porównaniu do 2019 r. do wartości ok. 1,1 mld zł (-15,2%). Mimo to prognozowany średnioroczny wzrost wartości sprzedaży luksusowych alkoholi w latach 2020-2025 wynosi 5,2%. Wartość sprzed pandemii rynek ma osiągnąć już w 2023 r.
Inaczej niż w wielu krajach Europy, polski rynek alkoholi luksusowych jest wyraźnie zdominowany przez produkty wysokoprocentowe. Aż 87,6% segmentu luksusowych napojów spirytusowych stanowi whisky/whiskey, a przewidywany średnioroczny wzrost o 6,2% może jeszcze bardziej umocnić pozycję tych trunków. Brandy i koniaki miały tu 4,5% rynku, a inne alkohole wysokoprocentowe 7,9%. Napoje spirytusowe obejmowały 75% rynku alkoholi luksusowych w Polsce. Pozostałe 25% to wina i szampany. W ich segmencie znaczny spadek sprzedaży odnotowały w 2020 r. produkty „z bąbelkami”. Rynek szampanów skurczył się o 24,4% w stosunku do 2019 r., a prognozy na okres 2020-2025 wskazują na dalszy spadek sprzedaży – średniorocznie o 9,3%. Wartość sprzedaży win zmniejszyła się o 15,2%, czyli równolegle do całego rynku luksusowych alkoholi.
W zestawieniu z innymi krajami regionu, polski rynek ekskluzywnych trunków odnotował duży spadek sprzedaży. W Szwajcarii wartość tej kategorii dóbr luksusowych powiększyła się o 1,5% w 2020 r., a w sąsiednich Niemczech odnotowano jedynie nieznaczny spadek o 0,8% w porównaniu do 2019 r. Na obu tych rynkach w strukturze dominują luksusowe wina oraz szampany i to one odnotowały bardziej pozytywne wyniki.
Wartość rynku luksusowych alkoholi w Polsce w 2020 r. wyniosła 241,3 mln w przeliczeniu na walutę euro. Dla porównania w innych wybranych krajach było to odpowiednio: Francja – 2 043,1 mln euro, Wielka Brytania – 2 026,7 mln euro, Niemcy – 1 128,2 mln euro, Włochy – 950,7 mln euro, Szwajcaria – 605,8 mln euro, Hiszpania – 553,2 mln euro.
– Początek lockdownu nie ominął rynku i konsumentów dóbr luksusowych. Na przełomie 2020 r. i 2021 r. na pewno nie można mówić o stabilizacji. Natomiast alkohole premium i superpremium nie tylko wróciły do dynamiki sprzed pandemii, ale wręcz przyspieszyły, potwierdzając, że dobra luksusowe są zasadniczo odporne na kryzys. Alkohole należą do najbardziej osiągalnych dla konsumentów dóbr luksusowych, z uwagi na cenę czy dystrybucję. W czasach lockdownu klienci degustują dobre alkohole w swoich domach. Z tego też względu jako firma zaopatrująca zarówno sklepy, jak i rynek HoReCA, nie odczuliśmy silnego wpływu pandemii. Jesteśmy aktywni w promocji naszych marek w kanale tradycyjnym i nowoczesnym. Jednocześnie inwestujemy wiele energii w podtrzymanie współpracy z gastronomią. Do tej pory obserwowaliśmy trend, który był szczególnie widoczny na rynku whisky: konsumenci zgłębiają historie marek, poszukują nowych doznań i smaków. Część z klientów przechodzi od tańszych odmian blended whisky do segmentu premium i single malts. Część zamienia whisky premium na de luxe. Ten sam trend obecnie staje się widoczny w kategoriach rumów czy ginów. Dlatego spodziewamy się, że rynek alkoholi de luxe będzie się rozwijał dynamicznie także w kolejnych miesiącach i latach – ocenił Łukasz Piwowarczyk, Head of On Trade and Reserve Poland w firmie Diageo.

Rynki Alkoholowe 4/2021

temat 05


degustacja banner