okl 2021 04


okl 2021 03

 

Likiery, kremy i bittery to kategoria która stanowi ok. 0,5% wartości i ok. 0,1% wolumenu sprzedaży wszystkich alkoholi w sklepach małoformatowych do 300 m2. Trunki tego rodzaju możemy znaleźć w prawie wszystkich tego typu placówkach, dystrybucja numeryczna tej kategorii wynosi 80-90%.
Miniony, 2020 r. nie przyniósł znacznych wzrostów dla likierów – wartość sprzedaży w stosunku do 2019 r. wzrosła zaledwie o ok. 2%, natomiast wolumen także spadł o ok. 2%. Wzrost wartości sprzedaży utrzymał się tylko dzięki znacznemu wzrostowi cen – średnia cena za opakowanie w 2020 r. wzrosła aż o ok. 10% (średnia cena za 500 ml Jägermeistera wzrosła z ok. 28 zł w 2019 r. do ponad 31 zł w 2020 r.). W sprzedaży likierów nie pomogła również pandemia koronawirusa – liczba sprzedanych opakowań w marcu 2020 r. vs marzec 2019 r. spadła o ok. 10%, natomiast w kwietniu – o ok. 20%. Także tydzień, w którym świętowaliśmy Wielkanoc w 2020 r. nie przyniósł wzrostów – co prawda w 2020 r. wartość sprzedaży w tygodniu świątecznym w stosunku do tygodnia z Wielkanocą w 2019 r. wzrosła o ok. 4%, wolumen zanotował miniamlny spadek, to jednak liczba transakcji z likierami spadła o ok. 5%, a liczba sprzedanych opakowań aż o ponad 10%.

cmr

Najbardziej popularne wśród likierów są produkty CEDC, MBWS oraz Polmos Bielsko-Biała, to właśnie marki tych producentów są najchętniej kupowane, ale i też najlepiej dostępne w małym formacie: Jägermeister, Krupnik Słony Karmel i Advocaat Polmosu. Najchętniej kupowane opakowania to 500 ml, choć w przypadku Jägermeistera najczęściej na paragonach pojawiała się pojemność 100 ml, co może wskazywać na traktowanie go przez konsumentów bardziej jako wódkę smakową niż likier. W 2020 r. liczba sprzedanych opakowań Jägermeistera w małym formacie wzrosła o ok. 4% w stosunku do 2019 r., zupełnie odmienny wynik zanotował Krupnik Słony Karmel, którego liczba opakowań spadła o prawie 13%. To jednak do Krupnika należało w 2020 r. najczęściej pojawiające się na paragonach SKU – butelka 500 ml Słonego Karmelu znalazła się na paragonach w sklepach małoformatowych ponad 600 tys. razy, co dało jednak wynik niższy o ok. 15% niż rok wcześniej.

Rynki Alkoholowe 3/2021

temat 04


degustacja banner