okl 2021 04


okl 2021 03

 

Likiery to napoje alkoholowe, kojarzone przede wszystkim ze słodkawym smakiem i aromatyczną, gęstą konsystencją. Swoją nazwę zawdzięczają łacińskiemu słowu „liquefacere”, czyli rozpuszczać lub mieszać. Te aromatyzowane napoje spirytusowe dodawane są zwyczajowo do ciast, deserów lub drinków, jednak ich moc bywa niekiedy dość wysoka. Zawartość alkoholu w likierach dochodzi czasem nawet do 45% (15-23% dla kremów, 25-30% dla likierów deserowych oraz 35-45% w przypadku likierów mocnych). Podstawą smakową są owoce, zioła oraz połączenie korzeni z ziołami. Oddzielnie są traktowane tzw. likiery emulsyjne (jajeczne, mleczne itp.). Sposobów picia likierów jest chyba tak dużo, jak ich rodzajów. Jedne smakują bez dodatków, a inne same są wyśmienitym dodatkiem do drinków. CBM Indicator przedstawia wyniki nowego badania Zwyczajów i Zachowań Konsumentów na Rynku Napojów Alkoholowych. W badaniu weryfikowane są zwyczaje konsumentów alkoholi, a także wizerunki najpopularniejszych marek napojów alkoholowych wymienianych przez respondentów podczas wywiadów. Poniższe informacje zawierają krótkie podsumowanie jednego z modułów badania o nazwie „Alkohole mocne” dotyczące rozdziału pt. „Likiery i kremy”.

Powody zakupu
Głównym powodem zakupu likierów i kremów jest tzw. własna konsumpcja – tę opcję odpowiedzi wybrała niemal 1/3 spośród osób uczestniczących w sondażu. Natomiast niemal 1/4 ankietowanych wskazała, że zwykle kupują ten rodzaj alkoholu przy okazji spotkań ze znajomymi. Wśród innych, głównych powodów zakupu likierów i kremów pojawiają się także uroczystości rodzinne, które wskazało 16% konsumentów. Chociaż likier jest częstym składnikiem ciast i deserów, to przepisy kucharskie są jednym z najmniej popularnych powodów zakupu tego typu trunku. Szczegóły na wykresie 1.

indi 1

Profil konsumenta
Podczas wywiadów konsumenci wybierali spośród kilkunastu gotowych stwierdzeń, które opisują najlepiej ich wybór. Zdecydowana większość koneserów likierów i kremów wskazała, że „Lubi próbować nowości, bądź to nowe produkty czy nowe smaki”. Ponad połowa uznaje, że zwykle „Poszukuje produktów z najlepszym stosunkiem jakości do ceny”. Z osób pijących likiery i kremy 1/3 przyznała, że „Kupuje alkohol dostosowując do swoich bieżących potrzeb kulinarnych” oraz „Poszukuje produkty lokalne lub regionalne”. Co piąta osoba w badaniu zadeklarowała, że stara się ograniczać konsumpcję alkoholu. Więcej informacji zawiera wykres 2.

indi 2

Zmiany w konsumpcji spowodowane pandemią
Pandemia koronawirusa doprowadziła do zmian w różnych sferach życia. Widać to również w zmianach konsumpcji alkoholu. Chociaż osoby pijące likiery i kremy w większości przyznają, że nie zmieniały zwyczajów związanych ze spożywaniem tego napoju. Jednak, 22% konsumentów uznało, iż w 2020 r. piło mniej tego typu alkoholu. Zaledwie 11% osób przyznaje, że spożywali w ubiegłym roku więcej likierów i kremów. Szczegóły prezentujemy na wykresie 3.

indi 3

Pojemności i cena
Ostatni sondaż CBM Indicator wskazuje, że najczęściej kupowane są likiery i kremy o pojemności 0,5 l lub 0,7 l. Jedynie 7% konsumentów twierdzi, iż kupuje zwykle butelkę o pojemnością 1 l. Informację na ten temat zawiera wykres 4.

indi 4
Respondenci pytani o cenę, jaką gotowi są przeznaczyć na ulubione produkty z kategorii likierów i kremów przyznali, że kupują produkty alkoholowe z tej grupy które kosztują 20-40 zł (44% wskazań). Połowa mniej decyduje się na zakup butelki tego napoju w cenie 40-60 zł. Jedynie 23% koneserów likierów i kremów kupuje alkohol droższy niż 60 zł (suma odpowiedzi 60-80 zł, 80-100 zł i powyżej 100 zł). Szczegóły znajdują się na wykresie 5.

indi 5
Aby uzyskać więcej informacji na temat badania Zwyczaje i Zachowania konsumentów na Rynku Napojów Alkoholowych 2020/2021 przeprowadzonego przez CBM Indicator prosimy o kontakt mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

XXXVIII tura badań rynku napojów alkoholowych w Polsce została przeprowadzona przez Centrum Badań Marketingowych Indicator. w grudniu 2020 i styczniu 2021 r. Badaniu poddano reprezentatywną próbę dorosłych mieszkańców Polski liczącą 1000 osób. Pomiar został przeprowadzony techniką ankiety on-line na panelu konsumenckim inetpanel.pl.

Rynki Alkoholowe 3/2021

temat 04


degustacja banner