Trunki typu winiaki, koniaki i brandy mają swoich miłośników w różnych częściach świata. Jednak, jak pokazują wyniki analiz badań przeprowadzanych cyklicznie przez CBM Indicator, znajomość marek tego typu napojów alkoholowych jest dość niska wśród polskich konsumentów.
Prawie jedna czwarta (23%) konsumentów zadeklarowała, że piła koniaki, brandy i winiaki w ciągu ostatniego roku, zaś 14% – w ciągu ostatniego miesiąca. Jak pokazują wyniki testu wspomaganej znajomości marek koniaków, brandy i winiaków, najbardziej znane to Napoleon (50%) i Metaxa (41%). Powyżej 20% wskazań otrzymały również Calvados (23%), Brandy Stock i Davidoff (po 23%), Henessy i Pliska (po 22% wskazań).
Natomiast wyniki znajomości spontanicznej pokazują, że marki koniaków, brandy i winiaków nie należą do powszechnie znanych. Podobnie jak i przy znajomości wspomaganej liderem jest Napoleon, znajomość którego deklaruje 16% konsumentów. Na drugim miejscu znajduje się Martell (9%). Poniżej 10% wskazań otrzymały także: Hennessy i Pliska (po 8%), Metaxa (7%) oraz Calvados (jedynie 2%). Więcej informacji na Wykresie 1.
Niezależnie od tego, że marka Napoleon jest liderem rozpoznawalności wśród konsumentów, chęć jej spożywania i polecania (16% i 17% odpowiednio) jest niższa od Metaxy, którą chętnie spożywa i poleca co czwarta osoba (Wykres 2).
Głównym powodem polecania tych marek jest ich wysoka jakość, którą deklaruje ponad połowa konsumentów. Kolejny powód to smak trunków ceniony przez prawie co drugą osobę (Wykres 3).
Koniaki, brandy i winiaki przez ponad połowę badanych kupowane są w hipermarketach, a 48% konsumentów po zakup ulubionej marki udaje się do sklepu monopolowego. Co szósta osoba kupuje ulubioną markę koniaków, brandy czy winiaków w sklepie internetowym. Prawie co druga osoba wydaje na ulubioną markę alkoholi od 30 do 60 zł. Prawie połowa miłośników koniaków, brandy i winiaków deklaruje, że wydaje powyżej 60 zł za butelkę ulubionego trunku (Wykres 4).
Wyniki badania umożliwiły również stworzenie profilu konsumentów koniaków, brandy i winiaków. Są to najczęściej mężczyźni, osoby w wieku 18-29 lat, osoby z wyższym wykształceniem, mieszkańcy miast wielkości ponad 500 tys. (Wykres 5).
Kolejna XXXVI tura badań rynku napojów alkoholowych w Polsce została przeprowadzona przez Centrum Badań Marketingowych Indicator w grudniu 2019 r. Badaniu poddano reprezentatywną kwotową próbę dorosłych mieszkańców Polski liczącą 1 000 osób. Badanie zostało przeprowadzone techniką CAWI (Computer Assisted Web Interviews). Obecnie CAWI jest jedną z najbardziej popularnych i najszybciej rozwijających się metod marketingowych.
Rynki Alkoholowe 5-6/2020