okl 2020 03


okl 2020 02

 

Minął rok i mamy kolejny ranking marek alkoholowych przygotowany przez brytyjski magazyn „Drinks International”. Tradycyjnie przedstawia on produkty, które zanotowały w poprzednim roku sprzedaż powyżej miliona 9-litrowych skrzynek. W „Klubie Milionerów 2017” na 163 marki alkoholowe znalazły się w zestawieniu, aż 52 whisky. To wynik o jedną pozycję gorszy niż przed rokiem. W pierwszej dziesiątce rankingu znalazły się 4 marki „złotego trunku” a w pierwszej pięćdziesiątce aż 21.

Whisky, choć jest to kategoria rozwijająca się, to stanowi wciąż niewielki procent obrotów alkoholami w sklepach małoformatowych do 300 m2. W 2017 r. wódki odpowiadały za ponad 30% obrotów, na whisky w tym kanale przeznaczana była co 30 złotówka z puli wydanych na alkohole. Z kolei w supermarketach, kanale ważnym dla whisky i bourbonów, pojawiała się ona na co 50 paragonie i stanowiła 8% obrotów wszystkich alkoholi w sklepach.

Słynne anglosaskie trunki powstające na bazie destylatów należą do napojów o wysokim wskaźniku spożycia. Wśród mocnych trunków alkoholowych whisky coraz częściej wybierana jest przez konsumentów. Najnowsze wyniki badania przeprowadzonego przez CBM INDICATOR potwierdzają, że świadomość marek whisky z roku na rok się zwiększa. Kolejna tura badań potwierdziła też ustabilizowany wzrost spożycia tego trunku.

Robert Ogór, prezes AMBRA S.A., odpowiadał na pytania Marcina Burzyńskiego

— Cydr Lubelski to najpopularniejszy i najlepiej sprzedający się cydr w Polsce. Na czym polega jego fenomen? Jaki wpływ na jego sukces miało embargo rosyjskie na polskie jabłka?
Kluczem do sukcesu Cydru Lubelskiego jest naturalny proces produkcji i nieustająca praca nad unikalnym produktem oparta na zasadzie pełnej naturalności. Zaczęliśmy w 2013 r. od Cydru Lubelskiego Klasycznego w zielonej litrowej butelce. Bardzo szybko wprowadziliśmy mniejsze pojemności. Jednak by kategoria mogła się rozwijać, konsumenci potrzebują bogactwa, czyli w tym wypadku różnorodności. I na to postawiliśmy. Kolejnym krokiem było wprowadzenie Perry Lubelskiego, a także Cydru Lubelskiego z Antonówki. Następnie pojawił się Cydr Lubelski Niefiltrowany i Cydr Lubelski Lodowy. Dziś znaczenie embarga jest marginalne. Zostało wprowadzone, gdy cydr sprzedawał się już bardzo dobrze. Oczywiście dodatkowo wypromowało kategorię w świadomości konsumentów, ale dziś to już przeszłość.

Zarówno w sklepach małoformatowych do 300 m2, jak i w supermarketach 301-2500 m2 alkohol to najważniejsza pod względem wartości sprzedaży kategoria FMCG, choć oczywiście jego znaczenie dla mniejszych placówek jest dużo większe. Jak wynika z danych CMR, w sklepach małoformatowych wszelkiego rodzaju trunki odpowiadają za 1/4 obrotów i są swego rodzaju magnesem przyciągających klientów – piwo, wódka, whisky i inne napoje alkoholowe pojawiają się na co trzecim paragonie. Warto dodać, że bardzo często zakup alkoholu jest jedynym powodem wizyty w pobliskim sklepie, o czym może świadczyć fakt, że na prawie 40% paragonów z piwem i na około 35% paragonów z wódkami smakowymi nie występują żadne inne produkty.

eurogastro


worldfood2020 2