okl 2020 04


okl 2020 03

 

Nadchodzący koniec roku to okres, w którym spośród wszystkich trunków alkoholowych wysoką popularnością cieszyć się będą wina (skupiające kategorie takie, jak: wina stołowe, musujące i szampany, deserowe, wermuty oraz napoje winopodobne) – grupa ta odpowiedzialna jest za blisko 8% wartości wszystkich sprzedanych alkoholi w sklepach małego formatu do 300 m2. Przy czym szczególnie znaczącym segmentem jest wino stołowe, rozumiane jako niewzmacniane i niearomatyzowane wina gronowe.

Sondaże CBM Indicator potwierdzają, że systematycznie rośnie upodobanie Polaków do wina. Odnotowano wzrost konsumpcji wszystkich typów win – od słodkich po wytrawne. Liczba winnic w naszym kraju liczona jest już nie w dziesiątkach, lecz w setkach. Przybywa upraw, a polskie wina szturmują coraz wyższe półki cenowe. W ostatnich latach rodzimi producenci win dość poważnie nadrabiają wielowiekowe braki. Bo przecież winiarskich tradycji praktycznie w naszym kraju nie było.

Jerzy Markiewicz, właściciel firmy Dębowa Polska, odpowiadał na pytania Marcina Burzyńskiego

— Korzenie firmy Dębowa Polska sięgają 1982 r. Jednak aktywność w branży alkoholowej rozpoczęła się w 1989 r. Jaka zatem była jej wcześniejsza działalność i jak łączy się ona z obecną?
Tę opowieść należy zacząć od początku. Ukończyłem technikum melioracyjne we Wrocławiu i wszystko wskazywało na to, że z tą dziedziną zwiążę swoją przyszłość zawodową. Przez pewien czas zajmowałem się hodowlą warchlaków, potem była pieczarkarnia, wreszcie suszarnia – najpierw grzybów, a potem warzyw. Śmiem twierdzić, że w swojej końcowej fazie najbardziej wydajna w Polsce. Suszyliśmy aż 60 t warzyw na dobę. Zawsze byłem przedsiębiorczą osobą.

Degustacja whisky, to tyle samo sztuki, co nauki. Nauka smakowania whisky wymaga czasu, cierpliwości oraz praktyki, praktyki i jeszcze raz praktyki. Chociaż degustacja pobudza niemal wszystkie zmysły, nie chodzi tylko o przyjemność zmysłową. Degustacja whisky jest zaproszeniem do przejścia ze sfery zmysłowej do analizy, która pomoże rozpoznać atuty whisky i lepiej ją zrozumieć. Jedyną prawdziwą trudnością tego procesu może okazać się fakt, że whisky jest czymś więcej niż tylko prostą sumą różnych elementów. Degustacja nie ogranicza się do właściwości samej whisky, ale obejmuje również unikalne jej postrzeganie przez każdego degustatora w zależności od wielu czynników wewnętrznych oraz zewnętrznych.

Wódki czyste i smakowe to jedna z najważniejszych kategorii w asortymencie sklepów małoformatowych do 300 m2 – w okresie od stycznia do czerwca 2019 r. pojawiała się ona na niemal co dziesiątym paragonie i odpowiadała za prawie 9% wartości sprzedaży. Znaczenie wódek smakowych w sprzedaży całej kategorii jest wciąż znacznie mniejsze niż wódek czystych (odpowiadają za niespełna 30% wolumenu), ale ich sprzedaż rośnie bardzo dynamicznie – w I połowie 2019 r. klienci sklepów małoformatowych wydali na warianty smakowe o 16% więcej niż w poprzednim roku, podczas gdy wartość sprzedaży wódek czystych zwiększyła się o 7%.

worldfood2020 2