okl 2020 05-06


okl 2020 04

 

Ponad połowa Polaków (56%) deklaruje, że pije alkohol okazjonalnie, mniej niż co dziesiąty badany spożywa go często (8%), a co trzeci unika okazji do picia alkoholu lub w ogóle nie bierze go do ust (34%). Przy czym to kobiety dwa razy częściej niż mężczyźni w ogóle nie sięgają po alkohol. Wśród panów odsetek abstynentów wynosi 10%, podczas gdy wśród przedstawicielek płci pięknej 21%. Spośród grup wiekowych alkohol najczęściej piją badani w wieku 25-34 lata: tylko 7% z nich jest abstynentami, 65% sięga po alkohol okazjonalnie, a 9% – często. Najwyższy odsetek pijących kobiet notujemy w grupie wiekowej 25-34 lata (93%), a najmniejszy wśród pań mających 65 lat i więcej (63%). Tymczasem wśród mężczyzn najczęściej po alkohol sięgają badani w wieku 45-54 lata (99%), a najrzadziej powyżej 65 roku życia (83%). Warto również zauważyć, że obecnie mężczyźni w wieku 18-24 lat piją mniej niż ich równolatkowie sprzed 9 lat.

Wina grzane i miody pitne, to napoje, które popularne są zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym. Warto zaznaczyć, że miody pitne – tak tradycyjne i często dawniej konsumowane alkohole – obecnie znajdują się w niszy i ich znajomość wśród konsumentów jest znikoma. Większą popularnością cieszą się wina grzane, których promocja w dużym stopniu przychodzi wraz z jarmarkami świątecznymi. Kategorię win grzanych, jak co roku otwiera niekwestionowany lider – Grzaniec Galicyjski. Marka ta od lat wyprzedza swoją konkurencję stając się synonimem wina grzanego w Polsce. Respondenci poproszeni o wymienienie znanych im win grzanych, właśnie Grzańca Galicyjskiego podawali najczęściej, co świadczy o silnym zakorzenieniu marki w świadomości konsumentów. Mniej więcej co czwarty pytany wymienia takie marki win grzanych, jak: Zbójeckie Grzane (27%), Grzane Staropolskie (25%) oraz Grzane Mnicha (23%). Pozostałe marki są dużo mniej rozpoznawalne, a respondenci mają duży problem z samodzielnym wskazaniem nazw wina grzanego. Wśród miodów pitnych najlepiej rozpoznawalną marką jest Grzany Polski Trójniak, który został wskazany przez 18% konsumentów spożywających i kupujących miody pitne. Na drugiej pozycji znalazła się marka Półtorak Lubelski (17%), a następnie Kasztelański Trójniak.

Aura jesienno-zimowa i niskie temperatury za oknem powodują, że wielu polskich konsumentów woli celebrować wolne chwile w zaciszu domowym, a chłodne wieczory umilać sobie rozgrzewającymi trunkami alkoholowymi, takimi jak wino grzane czy miody pitne. Nie dziwi zatem, że okres od października do marca to czas, w którym ich sprzedaż gwałtownie rośnie.

Luca Serena, international export manager w Terra Serena, odpowiadał na pytania Marcina Burzyńskiego

— Jaka jest geneza marki Terra Serena?
Marka Terra Serena odzwierciedla wartości rodzinnej firmy Serena Wines 1881: tradycję, innowację, przedsiębiorczość. Widać to już w nazwie. „Terra” znaczy „ziemia”. A więc ważna jest dla nas mocna więź z ziemią, z której wyrasta firma – prowincja Treviso, gdzie powstają wysokiej jakości wina, jak słynne prosecco posiadające swoich miłośników na całym świecie. „Serena” podkreśla z kolei związek z historią rodziny winiarzy w już piątym pokoleniu. To słowo ma także znaczenie bardzo pozytywne, wróżące sukces. I w 100% włoskie, ponieważ „Serena” w języku włoskim to przymiotnik rodzaju żeńskiego o znaczeniu: spokojna, słoneczna, bezchmurna. To również żeńskie imię. Ta marka to zatem gwarancja bezpiecznego, pewnego i dobrego pod względem jakości wyboru, idealnego dla osób chcących delektować się każdym momentem.

Zapowiedzi rządu o podniesieniu stawki akcyzy na alkohol od 1 stycznia 2020 r. o 10% wywołały duże zaniepokojenie w branży. Według rządowych wyliczeń, przyszłoroczny budżet państwa ma w ten sposób zyskać 552,9 mln zł. Przypomnijmy, że rząd o możliwości podwyżki stawek akcyzy poinformował po raz pierwszy w kwietniu 2019 r. w Wieloletnim Planie Finansowym. Zapisek wrócił w projekcie przyszłorocznego budżetu. Różnica polega na tym, że w pierwszym z dokumentów wspominano o podwyżce wielkości 3%, a w drugim już o 10%. Branża twierdzi, iż jest zbyt późno, aby przygotować się na podwyżkę akcyzy.

temat 202 07