okl 2020 04


okl 2020 03

 

Zapowiedzi rządu o podniesieniu stawki akcyzy na alkohol od 1 stycznia 2020 r. o 10% wywołały duże zaniepokojenie w branży. Według rządowych wyliczeń, przyszłoroczny budżet państwa ma w ten sposób zyskać 552,9 mln zł. Przypomnijmy, że rząd o możliwości podwyżki stawek akcyzy poinformował po raz pierwszy w kwietniu 2019 r. w Wieloletnim Planie Finansowym. Zapisek wrócił w projekcie przyszłorocznego budżetu. Różnica polega na tym, że w pierwszym z dokumentów wspominano o podwyżce wielkości 3%, a w drugim już o 10%. Branża twierdzi, iż jest zbyt późno, aby przygotować się na podwyżkę akcyzy.

Wśród ogółu Polaków świadomość różnicy pomiędzy winem musującym a szampanem jest wciąż niewielka. Tak wynika z kolejnej tury badań CBM Indicator. Prawie każde wino musujące, jeśli robione metodą naturalną, w istocie jest szampanem, ale tylko nieliczne wina musujące można tak nazwać. Ta oczywista dla ekspertów różnica pozostaje wciąż mało czytelna dla przeciętnego Polaka. Ogromna popularność win musujących spowodowała, że właśnie słowo „szampan” jest najpowszechniej używanym określeniem na każde wino z bąbelkami.

Grudzień, święta Bożego Narodzenia oraz sylwester to niewątpliwie najlepszy okres dla sprzedawców wina – w tym czasie wartość wygenerowana ze sprzedaży tego trunku wzrasta o ponad połowę w porównaniu do średniej roku. Jednak spośród całej kategorii win – uwzględniając w tym: wino musujące i szampany, wina stołowe, wina deserowe, wermuty, napoje winopodobne – to ten pierwszy segment wyróżnia się największą sezonowością.

Mariusz Glenszczyk, prezes zarządu TiM S.A., odpowiadał na pytania Marcina Burzyńskiego

— Zacznijmy od pytania na rozgrzewkę. Dobre wino – co to znaczy i jakie powinno ono być?
Gdy czujemy pozytywne emocje, jesteśmy zrelaksowani i pragniemy, aby opisywana chwila trwała wiecznie – a jesteśmy przekonani, że to zasługa wina, które swym bogactwem smaku wypełniło właśnie nasze zmysły, to odpowiedni czas, aby udzielić sobie odpowiedzi na to pytanie. Upraszczając – dobre wino to takie, które po prostu nam smakuje, buduje komfort bycia z sobą samym lub bliskimi nam osobami, dzięki czemu z przyjemnością do niego wracamy. Należy jednak podkreślić, że każdy konsument ma inne preferencje, różne wyczulenie receptorów poznawczych oraz odmienne doświadczenie związane z winem.

To tu po raz pierwszy goście mogli spróbować Ice Wine z Rumunii, niezwykłego Amarone, nieznanych (na polskim rynku) win serbskich czy dokonywać wyboru spośród win francuskich z Doliny Loary. Tegoroczna edycja międzynarodowych tragów Wine Expo Poland przywitała ponad 80 wystawców z 14 krajów Europy i Afryki Południowej, którzy prezentowali swoje sztandarowe wina i nowości niedostępne jeszcze w ogólnej sprzedaży. Producenci, importerzy i dystrybutorzy nawiązywali i rozwijali relacje biznesowe. Kilkuset gości uczestniczyło w seminariach, winnych degustacjach poznając historię, nowe smaki, rozwijając swoją wiedzę.

worldfood2020 2