okl 2020 07


okl 2020 05 06

 

W corocznym globalnym rankingu „Klubu Milionerów 2019” przygotowanym przez brytyjski magazyn „Drinks International” znalazło się 148 marek alkoholowych o rocznej sprzedaży powyżej miliona 9-litrowych skrzynek. Aż 90 z nich odnotowało wzrosty sprzedaży. W zestawieniu znajdziemy też 8 alkoholi z Polski.

Lista „milionerów” pomniejszyła się o 5 pozycji, 92 znajdujące się na niej marki zanotowały wzrosty. Czołówkę rankingu kolejny raz zdominowały produkty z Azji (5 z 10 najlepiej sprzedających się alkoholi), gdzie występuje duża lojalność konsumentów, których zresztą jest też po prostu więcej. Liście ponownie przewodzi marka Jinro (Hite-Jinro), a więc napój alkoholowy z kategorii soju rodem z Korei Południowej, notując tym razem 11% wzrostu do 86,3 mln 9-litrowych skrzynek. Drugie miejsce dzierży indyjska whisky McDowell’s No.1 (Diageo/United Spirits), która wyprzedziła inny trunek z tej kategorii – Officer’s Choice (Allied Blenders & Distillers).


Wódczanych marek na liście mamy łącznie 39, a więc o 1 więcej niż przed rokiem, ale niektóre firmy nie przedstawiły swoich danych sprzedażowych. Prym wśród wódek wiedzie wciąż Smirnoff, który jednak spadł z 5. na 6. miejsce w całym zestawieniu. Właściciel marki – Diageo – może być względnie zadowolony. Wprawdzie wprowadził do „klubu milionerów” najwięcej produktów (29), ale rok temu miał ich o 2 więcej, a 2 lata temu o 4 więcej.
Wódczanych marek rodem z Polski w zestawieniu znalazło się 8. Najlepiej z nich sprzedawała się ponownie Żubrówka z portfolio CEDC, zajmując zaszczytne czwarte miejsce – po globalnych markach Smirnoff i Absolut (Pernod Ricard) oraz dystrybuowanej głównie na rodzimym rynku lokalnej ukraińskiej marce Khortytsa (Global Spirits). W całym rankingu światowych marek alkoholi produkt rodem z Polski uplasował się na 21. miejscu (o 2 pozycje wyżej niż przed rokiem). Żubrówka zanotowała awans dzięki zwiększeniu sprzedaży o 13%.
Świetnym wynikiem może pochwalić się wódka Stock Prestige (Stock Spirits Group), która w 2019 r. odnotowała wzrosty sprzedaży 9-litrowych opakowań o 25%. Spośród wódek prym wiedzie tutaj Arkhangelskaya (Beluga Group) – wzrost sprzedaży aż o 109%. Na całej liście ustępuje ona tylko indyjskiej whisky Sterling Reserve Premium (Allied Blenders & Distillers) – wzrost o 131%. Imponująco wygląda też wynik wódczanej marki Morosha (Global Spirits) – wzrost o 72%.
Najbardziej na swojej wartości sprzedaży traci amerykańska whiskey Seagram’s 7 Crown (Diageo) – o 29% w porównaniu z 2018 r. Spośród marek wódczanych obecnych na liście 11 odnotowało spadki. Największy Bulbash (Bulbash Zavod) – o 22%. Nieciekawie wygląda też sytuacja Finlandii (Brown-Forman) – spadek o 16%.
Inne produkty rodem z Polski na liście to: Soplica, Żytniówka (obie CEDC International), Lubelska, Stock Prestige, Żołądkowa de Luxe, Żołądkowa Gorzka (wszystkie z portfolio Stock Spirits Group) i Wyborowa (Pernod Ricard).
Warto zwrócić też uwagę na marki, które nie podały swoich danych sprzedażowych za 2019 r., a znajdowały się w poprzednim zestawieniu „milionerów”. Wśród nich są też bowiem wódki: Stolichnaya (SPI Group), Russian Value, Graf Ledoff (obie JSC Tatspirtprom), Krupnik i Sobieski (obie Belvédère). Nie uwzględniono także marki Tito’s, która jest najlepiej sprzedająca się wódką w Stanach Zjednoczonych.
Warto również porównać wyniki sprzedażowe wódek z rankingiem magazynu „Shanken’s Impact” (str. 30), bo są one jednak nieco inne.


W gronie whisky najlepiej sprzedaje się wspomniana indyjska marka McDowell’s No.1. Kolejne trzy miejsca także zajmują wyroby z Indii – Officer’s Choice, Imperial Blue (Pernod Ricard) i Royal Stag (Pernod Ricard). Dopiero na piątej pozycji plasuje się szkocka Johnnie Walker (Diageo/United Spirits). W gronie whiskey amerykańskich najlepiej radzi sobie szósty na liście Jack Daniel’s (Brown-Forman). Wśród kanadyjskiej „wody życia” najsilniejszą marką jest wciąż Crown Royal (Diageo), w gronie irlandzkich Jameson (Pernod Ricard), a japońskich Suntory Kakubin (Beam Suntory).
Najlepiej sprzedająca się marka tequili to obecnie Patrón (Bacardi). Warto też wymienić liderów innych kategorii (tu zmiany nie nastąpiły): rum – Tanduay (Tanduay Distillers), gin – Ginebra San Miguel (San Miguel), tequila – Sauza (Beam Suntory), brandy – Emperador (Emperador Distillers), koniaki – Hennessy (LVMH), likiery – Baileys (Diageo), bittery – Jaegermeister (Mast-Jaegermeister), shochu – Iichiko (Sanwa Shurui), cachaca – Pitú (Engarrafamento Pitú).

drinks 1

drinks 2

Rynki Alkoholowe 7/2020

temat 08