okl 2020 07


okl 2020 05 06

 

Piwo to kategoria, która generuje ok. 50% wartości sprzedaży wszystkich alkoholi w sklepach małoformatowych do 300 m2 (ok. 60% udziałów wartościowych w miesiącach lipiec-sierpień, ponad 40% w grudniu 2019 r.). Wartość ta stanowi ok. 14% całej sprzedaży sklepów małoformatowych. Piwo to także produkt najczęściej kupowany w sklepach małego formatu – transakcje z piwem stanowią ponad 25% wszystkich transakcji.
Na sprzedaż piw duży wpływ ma pogoda – jest to produkt silnie sezonowy, obserwujemy znaczne wzrosty w miesiącach letnich i zmniejszenie w miesiącach zimowych. Latem mamy także znacznie większy wybór produktów – w miesiącach lipiec-sierpień 2019 r. było do wyboru prawie 100 wariantów, natomiast w grudniu 2019 r. – ok. 80.

Do najchętniej kupowanych piw w sklepach małoformatowych należą niezmiennie lagery. Wartość tej grupy stanowi ok. 75% sprzedaży wszystkich piw w małym formacie. W tej grupie znajdziemy marki, które zbudowały sobie najsilniejszą pozycję na rynku piw, a także wysoką pozycję na całym rynku alkoholi. Najsilniejszą pozycję posiada marka Kompanii Piwowarskiej – Żubr. Przez cały 2019 r. nie oddał pierwszej pozycji zachowując sporą przewagę w udziałach wartościowych nad innymi ważnymi markami, jak Tyskie (Kompania Piwowarska) i Harnaś (Carlsberg).
Dużą część wartości sprzedaży piw (ok. 9%) sklepy małoformatowe zawdzięczają piwom mocnym. Liderem przez cały okres lipiec-grudzień 2019 r. pozostało Kuflowe Mocne Browaru Namysłów będącego w trakcie przejęcia przez Grupę Żywiec (ok. 2% wartości sprzedaży piw). Na drugim miejscu uplasowała się Warka Strong Grupy Żywiec, natomiast trzecia pozycja przypada marce Beczkowe Mocne (Browar Sulimar).
Piwa smakowe i radlery to rodzaj piw, po które najchętniej sięgamy latem. Generują one ok. 7% wartości sprzedaży piw (miesiące chłodne) i ponad 10% w miesiącach letnich. Jest to także kategoria pełna nowości i dość szybko rozwijająca się. Najczęściej kupowaną marką w tym przedziale jest Desperados (warianty Tequila, Red, Mojito) Grupy Żywiec. Dwa kolejne miejsca zajmują produkty marek Somersby i Redd’s.

cmr
Alternatywą dla tradycyjnej wersji trunku pozostają piwa bezalkoholowe – kategoria ta z roku na rok rośnie w siłę. Należą do niej bezalkoholowe lagery i bezalkoholowe piwa smakowe. Do najmocniejszych marek w lagerach zaliczamy tu Lech Free, Heineken i Żywiec Bezalkoholowe. W piwach smakowych najważniejsze pozycje zajmują Lech Free (warianty smakowe) i Warka Radler. Piwa bezalkoholowe są jednak ciągle poza ścisłą czołówką – najpopularniejszy produkt, czyli Lech Free, zajmuje dopiero ok. 30. lokatę w całym zestawieniu wartości sprzedaży piw.
Ostatnim rodzajem są piwa specjalne – kupowane najchętniej na spotkania towarzyskie, imprezy. Najmocniejszą pozycję mają tutaj Żywiec Specjalności i piwo Książęce Kompanii Piwowarskiej.
Rynek piw coraz bardziej się rozszerza, pojawiają się nowe smaki, warianty, powstają nowe kategorie. Pomimo że bardzo chętnie próbujemy nowych opcji i jesteśmy otwarci na nowe propozycje, to jednak czołówka zestawienia najchętniej kupowanych marek wśród piw pozostaje niezmienna i szczelnie obstawiona przez lagery – w skrócie – lubimy urozmaicenia, ale najwierniejsi pozostajemy klasyce gatunku.

Rynki Alkoholowe 7/2020

temat 08