okl 2020 07


okl 2020 05 06

 

Szczegółowa analiza wyników najnowszych badań przeprowadzanych cyklicznie przez CBM Indicator wskazuje, że Advocaat Classic to wciąż najpopularniejsza marka w swojej kategorii. Jest też najczęściej kupowana wśród wszystkich dostępnych na naszym rynku alkoholi z grupy likierów i kremów. Gęsta konsystencja, słodki smak i przyjemny aromat to cechy, które charakteryzują jajeczny likier. Spożywany chętnie bez żadnych dodatków, ale równie często wykorzystywany jako składnik drinków.

Doskonale nadaje się, aby dodać go do kawy i lodów. Powszechnie wykorzystywany w cukiernictwie, zazwyczaj jako nadzienie do pączków, pralinek czy czekolad. Advocaat to wciąż najpopularniejsza marka w swojej kategorii i to niemal wśród wszystkich grup wiekowych. Jest on też najczęściej kupowaną marką spośród wszystkich dostępnych na naszym rynku alkoholi z grupy likierów i kremów. Szczegółowa analiza wyników najnowszych badań przeprowadzanych cyklicznie przez CBM Indicator wskazuje, że Advocaat jest nie tylko najchętniej kupowanym alkoholem z całej grupy likierów i kremów. W teście znajomości spontanicznej Advoccat Classic uzyskuje najwyższy wynik. Samodzielnie wskazuje go co szósta osoba. Inną marką, która uzyskała w miarę wysoki wynik jest likier Sheridan’s. Prawie co dziesiąta osoba potrafiła podać jego nazwę. Pozostałe marki pozostają zdecydowanie w tyle. W przypadku znajomości wspomaganej wyniki wskazań prezentują się trochę ciekawiej. Oczywiście Advoccat Classic pozostaje liderem likierów i kremów (27%). Na drugim miejscu z wynikiem o 3 p.p. mniej respondenci wskazali Amaretto, tuż za nią znalazł się Krupnik Advokat (23%). Co piąta osoba potrafi wskazać takie likiery, jak: Nalewka Babuni (20%), Beherovka (19%). Najbardziej popularnym kremem jest Pina Colada (21%). Likiery i kremy to alkohole niszowe. Ich popularność wśród konsumentów wciąż pozostaje niewielka. Szczegółowe dane na temat spontanicznej i wspomaganej znajomości marek likierów oraz kremów znajdziemy na wykresie 1.

indi 1
Najchętniej spożywaną marką wśród likierów i kremów są: Advocaat Classic (10%), ale również Krupnik Advokat (10%). Inne, które uzyskały powyżej 5% wskazań to: Baileys (8%), Sheridan’s (7%), Amaretto (7%) oraz Beherovka (6%). Co ciekawe, respondenci najchętniej polecają markę Krupnik Advokat (12%), natomiast Advocaat Classic polecany jest przez 9% ankietowanych. Więcej informacji o tym, jakie trunki najchętniej piją respondenci i które marki byliby skłonni polecić, znajduje się na wykresach 2 i 3.

indi 2

indi 3
Likiery i kremy najczęściej kupowane są w sklepach monopolowych (43%) oraz w hipermarketach (43%). Konsumenci często też kupują te trunki w dyskontach, takich jak np. Biedronka (36%). Co szósta osoba deklaruje, że po zakup likierów i kremów wybiera się do sklepów wysoko wyspecjalizowanych.
Niemal połowa spośród amatorów likierów i kremów deklaruje, iż przeznacza na zakupy tych produktów kwotę między 30 a 60 zł. Natomiast co czwarta osoba kupuje likiery i kremy w kwocie mieszczącej się przedziale od 15 do 30 zł. Warto zaznaczyć, że znalazła się też dość spora, bo licząca aż 22% grupa respondentów, która deklaruje, iż jest w stanie przeznaczyć kwoty nawet do 100 zł. Szczegółowe dane prezentują wykresy 4 i 5.

indi 4

indi 5

Kolejna XXXVI tura badań rynku napojów alkoholowych w Polsce została przeprowadzona przez Centrum Badań Marketingowych Indicator w grudniu 2018 r. Badaniu poddano reprezentatywną kwotową próbę dorosłych mieszkańców Polski liczącą 1000 osób. Badanie zostało przeprowadzone techniką CAWI (Computer Assisted Web Interviews). Obecnie CAWI jest jedną z najbardziej popularnych i najszybciej rozwijających się metod marketingowych.

Rynki Alkoholowe 3/2020

temat 08