okl 2020 04


okl 2020 03

 

Przed Wielkanocą w sklepach małoformatowych lepiej niż w innych tygodniach sprzedają się nie tylko produkty kulinarne, ale też alkohole, w tym szczególnie mocne trunki w większych pojemnościach i z wyższej półki, wina, a także likiery. Jak wynika z danych CMR, w 2019 r. w tygodniu zakończonym wielkanocną niedzielą wartość sprzedaży wódek czystych wzrosła w porównaniu z poprzednim tygodniem o 30%, wydatki na wino stołowe wzrosły o 40%, natomiast na likiery i kremy aż o 70%.

Likiery, kremy i bittery pozostają niszowym pod względem udziałów wartościowych segmentem alkoholi, ale w okresach przedświątecznych ich popularność zwykle rośnie, przy czym tuż przed Wielkanocą duże wzrosty notują zwłaszcza likiery jajeczne (w całym 2019 r. udział advocaatów w wartości sprzedaży wszystkich likierów wynosił niespełna 15%, ale już w tygodniu zakończonym wielkanocną niedzielą sięgał niemal 28%). Nawet w tych najważniejszych dla likierów okresach ich wybór w placówkach małego formatu jest raczej niewielki – klienci mogą wybierać średnio spośród 4-5 wariantów tego trunku.
Jak wynika z danych CMR, w całym 2019 r. za ok. 80% wartości sprzedaży likierów i kremów w sklepach małoformatowych odpowiadało czterech producentów – CEDC (z markami Jaegermeister, Campari i Cointreau), MBWS (Krupnik i Finezja), Diageo (Sheridan’s, Baileys) i Polomos Bielsko-Biała (Advocaat, Talka). Wśród marek liderem w ujęciu wartościowym był Jaegermeister (CEDC), który odpowiadał za niemal 30% wartości sprzedaży. Drugie miejsce pod względem udziałów w wartości sprzedaży zajął Krupnik Słony Karmel z oferty MBWS (13% udziałów), który pojawił się w sprzedaży dopiero w 2018 r., ale jego smak szybko podbił podniebienia konsumentów i zapewnił produktowi miejsce w czołówce zestawienia najpopularniejszych likierów. Na kolejnych pozycjach znalazły się Sheridan’s (Diageo) i Advocaat (Polmos Bielsko-Biała). Jednak już pod względem liczby kupionych opakowań rozkład sił wyglądał nieco inaczej: pozycję lidera utrzymał Jaegermeister (22% udziałów w liczbie opakowań), tuż za nim z udziałami na poziomie 20% znalazł się Krupnik Słony Karmel, trzecie miejsce już ze znacznie niższym udziałem zajął Advocaat z oferty Polmosu Bielsko-Biała. W tygodniu przedświątecznym klienci najczęściej sięgali po Krupnik o smaku Słonego Karmelu (co czwarta kupiona w tym tygodniu butelka likieru) i Advocaat z oferty Polmosu Biesko-Biała (co piąta butelka likieru), ale dużą popularnością cieszył się również Advocaat marki Dalkowski (Henkell Freixenet).

cmr

Likiery, podobnie jak wódki, są oferowane w opakowaniach o różnej pojemności, wciąż jednak największe znaczenie mają duże butelki o pojemnościach powyżej 500 ml, które w całym 2019 r. odpowiadały za ponad 75% wartości sprzedaży tej kategorii. Systematycznie rośnie jednak popularność mniejszych pojemności – w całym 2019 r. ok. 19% butelek likierów sprzedanych w sklepach małoformatowych miało pojemność 100 ml, a kolejne 18% stanowiły butelki 200 ml.
W 2019 r. najczęściej kupowanym likierem w sklepach małoformatowych do 200 m2 był Krupnik Słony Karmel w opakowaniu 500 ml (pojawiał się na 15% paragonów), na kolejnych pozycjach znalazł się Jaegermeister w opakowaniach 100 ml i 500 ml, a miejsca tuż za podium zajął Advocaat z Polmosu Bielsko-Biała w pojemnościach 500 ml i 200 ml.

Rynki Alkoholowe 3/2020

worldfood2020 2