okl 2020 09


okl 2020 08

 

Marcin Zalewski, Senior Brand Manager Ballantine’s Polska odpowiadał na pytania Marcina Burzyńskiego

— Marka Ballantine’s należy do najbardziej znanych i najlepiej sprzedających się na świecie. Na czym polega sekret sukcesu tej whisky w naszym kraju?
Sukces marki w Polsce sięga kilku dekad wstecz. Ballantine‘s to whisky rozpoznawalna i bardzo lubiana także w innych europejskich krajach. Konsumenci docenili jej smak oraz konsekwencję w ciągłości produkcji. Zaufały nam miliony ludzi, którzy degustują ją w najróżniejszych okolicznościach – od celebracji ważnych momentów w życiu, po wieczorny relaks czy sobotnią imprezę w gronie przyjaciół. Oni nie mogą się mylić. To zadowoleni konsumenci są naszym największym sukcesem, a jako brand konsekwentny w działaniach, gwarantujemy niezmienną jakość i szeroką ofertę. Wszystko to w przystępnej cenie.

Bogusław Pawlak, właściciel Świata Whisky, odpowiadał na pytania Marcina Burzyńskiego

— Jak długo istnieje Świat Whisky i jakie były początki tego sklepu?
Wiosną 2012 r. znajomy z Warszawy poprosił mnie o pomoc w przygotowaniu degustacji szkockich whisky w Poznaniu. Podczas organizacji tego spotkania okazało się, że w stolicy Wielkopolski nie można kupić nawet podstawowych butelek single maltów potrzebnych do wydarzenia. Wówczas wpadłem na pomysł, aby stworzyć porządnie zaopatrzony sklep, gdzie mieszkańcy mojego miasta będą mogli kupić dobre alkohole, a szczególnie dobre whisky z całego świata. Sklep powstał w grudniu 2012 r. i obecnie można tutaj kupić ok. 2200 pozycji, w tym ok. 1500 różnych whisky z całego świata. Od kilku lat prowadzimy także sprzedaż hurtową i zaopatrujemy restauracje, bary, puby czy sklepy w całej Polsce w wiele znakomitych alkoholi.

Mariusz Glenszczyk, prezes zarządu TiM S.A., odpowiadał na pytania Marcina Burzyńskiego

— W obecnych czasach trudno rozpocząć od innego pytania. Jak pandemia koronawirusa wpłynęła na funkcjonowanie firmy TiM S.A.?
Pisząc w marcu 2020 r. wstęp do pewnej publikacji naukowej zwróciłem uwagę na fakt, że cywilizacyjnie znaleźliśmy się w okresie epokowej zmiany pryncypiów, związanej z koniecznością podjęcia skutecznej walki z niebezpiecznym wrogiem o „kryptonimie” SARS-CoV-2. Wyjątkowa dynamika następujących po sobie wydarzeń oraz wysoki stopień ich nieprzewidywalności sprawiły, że wszystko, co do tej pory wydawało się być czymś pewnym, uwypukliło jedynie istotne znaczenie słowa „wydawało”. Ta myśl stała się również zaczynem budowy nowej strategii działania dla naszej firmy na czas pandemii COVID-19. Należy podkreślić, iż sam core business dla TIM S.A. lokowany jest w obszarze rynku nowoczesnego, tradycyjnego oraz B2B – gdzie spółka poradziła sobie celująco – uzyskując dynamikę wzrostu sprzedaży w poszczególnych segmentach na poziomie dochodzącym do 23% przy ogólnym wzroście rynku w ujęciu rocznym ok. 5%. Niestety zupełny lockdown funkcjonujący na rynku gastronomii sprawił, że nasza siostrzana firma Wine 4 You, będąca strategicznym operatorem dla segmentu HoReCa, długi czas zmagała się potężnym dławieniem operacji rynkowych – sięgającym 80%. Szczęśliwie dla nas wszystkich, dzięki przyjętej strategii ochrony spółki zależnej, wychodzimy obecnie na prostą i uważamy, iż poważny kryzys został przezwyciężony. Tym samym patrzymy z optymizmem w przyszłość – dając poczucie bezpieczeństwa wszystkim naszym partnerom biznesowym.

Kategoria whisky i bourbon w sklepach małoformatowych do 300 m2 stanowi ok. 0,3% udziałów wolumenowych sprzedaży wszystkich alkoholi. Ze względu na dość wysokie średnie ceny za opakowanie (w porównaniu np. do wódek) generuje ok. 3% wartości sprzedaży.
W I połowie 2020 r., gdy większa część alkoholi odnotowała zmiany sprzedaży związane z pandemią koronawirusa, w tej kategorii w sklepach małoformatowych nie zanotowaliśmy znaczących zmian – ani w wartości, ani w liczbie transakcji. Jedyny miesiąc, w którym zanotowaliśmy różnicę w porównaniu do innych, to kwiecień.

Podczas corocznego badania zwyczajów konsumenckich na rynku alkoholi w Polsce, przeprowadzonego przez CBM Indicator, koneserzy napojów alkoholowych zostali zapytani o ich zwyczaje zakupowe. Pytania dotyczyły miejsca zakupu ulubionego rodzaju alkoholu, przywiązania do marki, a także preferowanych promocji i opakowań promocyjnych.

temat 09