okl 2021 03


okl 2021 02

 

Specjalista ds. sprzedaży i marketingu Łukasz Marulski oraz projektant graficzny Marlena Czajkowska z Dekorglass Działdowo S.A. odpowiadali na pytania Marcina Burzyńskiego

— Od kiedy istnieje Dekorglass Działdowo S.A.? Czym się zajmujecie?
Marlena Czajkowska: Dekorglass to rodzinna, polska firma z 25-letnim doświadczeniem, działająca w branży opakowań szklanych. Poprzez stawianie na innowacje i zrównoważony rozwój staliśmy się światowym liderem w dekoracji butelek do wy­robów alkoholowych, bezalkoholowych i perfum. Od 2019 r. jesteśmy również właścicielami huty szkła, która ma ponad 170-letnią tradycję. Fabryka położona jest w niewielkiej miejscowości nieopodal Nakła nad Notecią, od samego powstania miała wpływ na poprawę jakości życia okolicznych rodzin. Obecnie prowadzimy w pełni zautomatyzowaną produkcję skierowaną na przygotowanie wysokiej jakości butelek szklanych do alkoholi, napojów bezalkoholowych oraz perfum.

Łukasz Marulski: Jesteśmy jedną z najbardziej cenionych i innowacyjnych firm zajmujących się dekoracją szkła. Współpracujemy z kontrahentami z całego świata, zmieniając ich pomysły i marzenia w namacalne, małe dzieła sztuki. Nasza historia zaczęła się od zdobienia butelek metodą sitodruku. Od tego czasu, dzięki jasnej oraz klarownej wizji założycieli, sukcesywnie modernizowaliśmy park maszynowy, by rozwinąć ofertę o nowe innowacyjne metody dekoracji, aby sprostać wymaganiom klientów. Nasze zaangażowanie oraz dążenie do celu diametralnie zmieniło i nadało nową jakość produktom na rynku alkoholowym w całej Europie. Kontynuując wizję założycieli, jak również odpowiadając na wymagania rynku, Dekorglass został również dumnym posiadaczem huty szkła. Dzięki temu jesteśmy w stanie zaoferować klientom pełen serwis usług w jednym miejscu.

— Z jakimi firmami z branży alkoholowej już współpracowaliście i jakie projekty dla nich wykonywaliście?
Ł.M.: Dzięki ugruntowanej pozycji na rynku a także doświadczeniu zbieranemu przez wiele lat, mamy przyjemność współpracować z największymi markami na świecie. Wykonujemy projekty m.in. dla koncernów takich jak LVMH – marki Glenmorangie Signet, Belvedere, Pernod Ricard – marki Absolut, G.H. Mumm, Havana Club czy Diageo – marka Johnnie Walker. Oczywiście jest jeszcze wiele firm i projektów wliczając w to najbardziej znane z polskiego rynku, jak również z zagranicznego. Ze względu na nasze moce, elastyczność oraz zaawansowanie technologiczne jesteśmy otwarci na realizację bardzo skomplikowanych projektów i również tych standardowych, które wymagają atrakcyjnych warunków cenowych.

— Czy dobór opakowania do alkoholu rzeczywiście jest taki ważny?
Ł.M.: Opakowanie ma ogromne znaczenie dla postrzegania produktu. Pozwala nie tylko na identyfikację wyrobu, ale też producenta. Kupujemy oczami, to właśnie przez pryzmat opakowania odbieramy produkt i nadajemy mu określoną wartość. Opakowanie to nieodzowna część strategii marketingowej firmy, a zainteresowanie opakowaniem jest jednym z głównych czynników przyciągającym uwagę konsumenta. Decydując się na przemyślane i dobre jakościowo opakowanie nasz klient w istotny sposób zwiększa szanse na wybranie jego produktu spośród setek innych podobnych asortymentów.

— Jak wygląda proces tworzenia butelki dla produktu alkoholowego?
M.Cz.: Dekorglass oferuje profesjonalne doradztwo z zakresu projektu produkowanych butelek, a także doboru odpowiedniego szkła. Wszystko zaczyna się jednak od pomysłu, idei klienta wdrażającego nowy produkt na rynek. Pomysł ten jest następnie weryfikowany przez naszych konstruktorów, którzy nie tylko dostosowują wzór do wybranego szkła i możliwości technologicznych, ale również na życzenie mogą stworzyć dla klienta projekt od podstaw, bazując na jego wytycznych. Kolejne etapy współpracy przypominają trochę taniec pomiędzy hutą a klientem. To seria propozycji z naszej strony i akceptacja bądź sprzeciw klienta. Jeśli rysunki zostaną zatwierdzone przez klienta, następuje etap wzorowania, gdy tworzymy fizyczny wzór butelki. W międzyczasie przygotowana jest również pełna dokumentacja­niezbędna do stworzenia partii produkcyjnej. Po zaakceptowaniu wzorów produkcyjnych oraz dopełnieniu szczegółów dokumentowych możemy przystąpić do masowej produkcji butelek.

— Jaki wpływ macie na późniejszy dobór etykiety do butelki? Czy wiecie, jak będzie wyglądać etykieta już w momencie doboru przez klienta butelki?
M.Cz.: Często jest tak, że klient ma już określoną wizję produktu i szuka konkretnego kształtu butelki. Nowe marki zazwyczaj korzystają z form standardowych, a te projektowane są tak, by miały jak największe pole zadruku. Natomiast jeśli klient chce wdrażać kształt własny, wtedy doradzamy, jak zaprojektować go tak, żeby późniejsza dekoracja wyglądała na nim dobrze. Jeżeli kształt butelki jest szczególnie skomplikowany, odradzamy lepienia na nim etykiet i proponujemy np. druk cyfrowy, który jest przeznaczony do tego, by drukować w miejscach niedostępnych dla innych technik dekoracji, jak wgłębienia czy wypukłości.

— Jeszcze inna kwestia to dekoracja samego szkła. Na ile ważne jest tu indywidualne podejście? Co możecie zaproponować klientom?
M.Cz.: Indywidualne podejście to nasz priorytet. Nie ma dwóch takich samych projektów, a każda marka chce się wyróżnić wśród konkurencji. Techniki dekoracji staramy się dobierać tak, aby projekt, nawet jeśli będzie zrobiony na butelce standardowej, wyglądał oryginalnie. Nie każdy klient przychodzi do nas z gotowym pomysłem. Zdarzają się przedsiębiorcy, którzy chcą wejść z nową marką na rynek i wtedy korzystają z naszej pomocy graficznej. Wtedy klient przechodzi z nami przez wszystkie etapy, od znalezienia butelki, po szkic projektu opakowania, wizualizację 3D i gotowy wzór.

— A co z zamknięciami butelek? Czy dobór korków, zakrętek leży w Waszej gestii?
Ł.M.: Mnogość zamknięć i  ich wykończeń jest ogromna. Muszą one współgrać nie tylko z kształtem butelki czy z charakterem zawartości, ale także tworzyć spójną całość z dekoracją. Decyzja dotycząca zamknięcia należy w całości do klienta. To on decyduje, jakich zamknięć użyje i skąd je pozyska. Dekorglass będąc na rynku od ponad 20 lat współpracował i współpracuje nadal z wieloma producentami zamknięć zarówno w Polsce, jak i w Europie. Mimo że sami nie kupujemy ich dla klientów, zawsze służymy radą i polecamy odpowiednie firmy mając na uwadze preferencje konsumentów.

— Macie na swoim koncie liczne nagrody za realizację projektów na rzecz branży alkoholowej. Jakie to nagrody i za jakie projekty?
M.Cz.: Tak, możemy pochwalić się w portfolio kilkoma nagrodami. Szczególnie ważne są dla nas te przyznawane podczas targów Luxe Pack w Monako, gdyż rywalizujemy tam z najważniejszymi producentami w branży opakowań na całym świecie. Nagrodę Formes de Luxe otrzymaliśmy w 2015 r., 2016 r. i 2018 r. za współpracę z takimi markami, jak: Johnnie Walker, G.H. Mumm czy Martel. Dostaliśmy również 2 nagrody Procter & Gamble za innowacyjną dekorację na butelkach perfumeryjnych wykonanych dla Gucci. Zdarza się, że wyróżnienia przyznają nam firmy, z którymi współpracujemy, np.: Diageo uznało nas w 2015 r. za najbardziej innowacyjnego dostawcę. Z konkursów krajowych bierzemy udział w Art of Packaging, gdzie w 2018 r. zdobyliśmy główną nagrodę za zestaw naszych upominków świątecznych.

— Czy zdarzył się kiedyś projekt, którego nie byliście w stanie wykonać?
Ł.M.: Założeniem firmy jest stawanie naprzeciw wszelkim trudnościom i nawet najbardziej złożonych wymaganiach klientów. Można powiedzieć, że im trudniejszy projekt, tym bardziej jesteśmy zmotywowani, żeby go wykonać. Praktyka pokazuje, iż zawsze jest jakieś rozwiązanie i taką informację przekazujemy klientowi. Nasz aktualny park maszynowy pozwala zrealizować praktycznie każdy projekt, jednakże ze względu na wymogi cenowe przedstawiamy klientowi rożne opcje dekoracji. Jeśli jedna dekoracja nie sprosta wymaganiom, proponujemy jej alternatywę, aby mimo wszystko koncept klienta był zmaterializowany w postaci gotowego produktu. Przykładem takiego projektu może być Lunatic Lover, o którym piszemy na naszej stronie internetowej www.dekorglass.pl w zakładce Case Study. W tym przypadku klientowi zależało, żeby grafika pokrywała ramiona butelki i docierała aż do jej szyjki. Najlepszym rozwiązaniem okazała się kombinacja malowania dwuwarstwowego i wypalenie grafiki przy użyciu lasera.

— Jakie nowości i innowacje dla branży alkoholowej możecie zaproponować w 2021 r.?
M.Cz.: W 2021 r. mamy zamiar wdrożyć nasze standardy alkoholowe dedykowane pod wódkę, gin i whisky. Będą one lekkim powiewem świeżości na rynku opakowań. Z przeprowadzonych przez nas badań wynika, że klienci z niecierpliwością oczekują butelek Nana i Roku, ale nie będą to jedyne nowości, którymi mamy zamiar zaskoczyć. Jeśli chodzi o dekorację, to zainwestowaliśmy w najbardziej nowoczesną linię do druku cyfrowego, która znacznie zwiększy wydajność i jakość tej techniki zdobienia. Będzie to ogromny przełom w produkcji butelek z użyciem druku cyfrowego.

— Dziękuję za rozmowę.

Rynki Alkoholowe 2/2021

temat 03


degustacja banner