okl 2020 09


okl 2020 08

 

Podczas corocznego badania zwyczajów konsumenckich na rynku alkoholi w Polsce, przeprowadzonego przez CBM Indicator, koneserzy napojów alkoholowych zostali zapytani o ich zwyczaje zakupowe. Pytania dotyczyły miejsca zakupu ulubionego rodzaju alkoholu, przywiązania do marki, a także preferowanych promocji i opakowań promocyjnych.

Gdzie Polacy kupują alkohole?
Wyniki analiz najnowszych badań przeprowadzanych cyklicznie przez CBM Indicator pokazują, że respondenci najchętniej kupują napoje alkoholowe w takich miejscach: supermarkety i dyskonty – po 52% wskazań oraz hipermarkety i sklepy monopolowe – po 50% wskazań. Zdecydowanie mniejszy odsetek osób wskazuje sklepy wysoko wyspecjalizowane (21%), stacje benzynowe (20%) i sklepy internetowe (19%). Więcej informacji na wykresie 1.

indi 1

Przywiązanie do marki
Z badania wynika, że 67% osób ma kilka ulubionych marek alkoholi, które wybierają, gdy na półce zabraknie marki zwykle przez nich kupowanej. Te osoby zaliczamy do grupy określanej jako Rotators – kupujących różne towary o podobnej jakości oraz zbliżonej cenie. Prawie 1/3 respondentów definiowana jest jako Deal Sensitives. Są to osoby, które zazwyczaj wybierają markę w promocji, wielopaku itp. Nieco mniej (27%) jest tzw. Long Loyals, czyli osób lojalnych jednej marce niezależnie od jej ceny, zaś najmniej (7%) Price Sensitives – poszukujących towarów najtańszych. Więcej na ten temat na wykresie 2.

indi 2
W przypadku braku ulubionej marki, konsumenci najczęściej kupują inną o podobnym smaku (51% wskazań). Inną markę w podobnej cenie chętnie kupuje 1/3 badanych. Natomiast rzadziej respondenci decydują na przejście do innego sklepu w celu kupienia ulubionej marki alkoholu (14%), czekanie na dostawę (11%), kupowanie tańszej marki (8%) lub kupowanie innego rodzaju alkoholu (4%). Więcej informacji na wykresie 3.

indi 3

Promocje i rodzaje opakowania promocyjnego
Najczęściej wskazywanym rodzajem promocji wśród respondentów jest zestaw promocyjny z gadżetem. Ten rodzaj promocji zachęca co drugą osobę niezależnie od typu preferowanego alkoholu. Po alkohol w ozdobnej butelce chętnie sięgnie 1/3 respondentów, a 28% konsumentów preferuje wielopaki. Ten ostatni rodzaj promocji jest najbardziej popularny wśród koneserów piw. Więcej danych na ten temat prezentuje wykres 4.

indi 4
Niezależnie od preferowanego rodzaju alkoholu, najczęściej wybierane i postrzegane jako najatrakcyjniejsze promocje to: niższa cena za opakowanie tej samej wielkości (44% wskazań) oraz taka sama cena za większe opakowanie (40%). Nieco mniejszym zainteresowaniem wśród konsumentów cieszy się drugie opakowanie za niższą cenę (33%), a także gratisowe dodatki typu szklanki, otwieracze do butelek i inne dodatki dołączane do produktu. Najmniej wskazań otrzymała kategoria „konkursy lub zniżki”. Ten rodzaj promocji interesuje mniej niż 1/5 respondentów. Więcej informacji na wykresie 5.

indi 5

Kolejna XXXVII tura badań rynku napojów alkoholowych w Polsce została przeprowadzona przez Centrum Badań Marketingowych Indicator w grudniu 2019 r. Badaniu poddano reprezentatywną kwotową próbę dorosłych mieszkańców Polski liczącą 1 000 osób. Badanie zostało przeprowadzone techniką CAWI (Computer Assisted Web Interviews). Obecnie CAWI jest jedną z najbardziej popularnych i najszybciej rozwijających się metod marketingowych.

Rynki Alkoholowe 9/2020

temat 09