okl 2021 07


okl 2021 06

 

RTD, alcopop, spirit cooler, FAB, FMB oraz PPS – tak nazywane są gotowe drinki niskoprocentowe w różnych częściach świata. Zawartość alkoholu w takich napojach przeważnie jest dość niska i znajduje się w przedziale 2-8%. Jednak zdarza się niekiedy, iż zawartość alkoholu może sięgać nawet 20%, w zależności od kraju produkcji, rodzaju napoju i dodatków smakowych. CBM Indicator przedstawia wyniki nowego badania zwyczajów i zachowań konsumentów na rynku napojów alkoholowych. W badaniu tym weryfikowane były zwyczaje konsumentów alkoholi, a także wizerunki ich najpopularniejszych marek wymienianych przez respondentów podczas wywiadów. Poniższe informacje zawierają krótkie podsumowanie jednego z modułów badania o nazwie „Piwa i RTD”, które dotyczą gotowych drinków niskoprocentowych.

Najpopularniejsze smaki RTD
Gotowe drinki niskoprocentowe mają naprawdę szeroki wachlarz, jeśli chodzi o wybór smaków. Najpopularniejsze jednak są te w stylu owoców cytrusowych wskazywane przez 2/5 konsumentów: limonka (41%) oraz cytryna (39%). Oddzielnie należy wyróżnić smaki związane ze znanymi napojami alkoholowymi. Wśród nich największą popularnością cieszą się Mojito (34%), Whisky&Cola (31%), Gin&Tonic oraz Tequila (po 24%). Szczegółowy rozkład odpowiedzi dotyczących najpopularniejszych smaków zawiera wykres 1.

indi 1

Powody zakupu RTD
Większość osób spożywających gotowe drinki niskoprocentowe, twierdzi, iż kupuje je przede wszystkim przy okazji spotkań ze znajomymi (41%). Z kolei 27% respondentów przyznaje, że dokonuje zakupu RTD do własnej konsumpcji. Natomiast ciekawe, bo aż 18% spośród biorących udział w badaniu odpowiada, iż kupuje alkohole z rodziny RTD bez żadnego konkretnego powodu. Więcej informacji na wykresie 2.

indi 2

Przywiązanie do marki
Konsumenci napojów alkoholowych dość rzadko przywiązują się do jednej marki trunków. W przypadku konsumentów RTD, grupa najwierniejszych klientów, czyli Long Loyals wynosi 25%. Zatem co czwarty spośród amatorów tego typu alkoholu jest przywiązany do określonej marki. Największą grupę (52%) stanowią Rotators, kupujący zwykle różne towary o zbliżonej cenie, jakości i/lub smaku. Z kolei 18% konsumentów gotowych drinków kupuje marki, które aktualnie mają najkorzystniejszą ofertę. Są to tzw. Deal Sensitives. Najmniejszą grupę stanowią Price Sensitives (5%), a więc zwracający uwagę przede wszystkim na cenę wybranej maki. Szczegółowy rozkład odpowiedzi znajduje się na wykresie 3.

indi 3

Wybór producenta i kraje produkcji RTD
Szczegółowe analizy korelacyjne wykazują, iż 94% osób pijących gotowe drinki niskoprocentowe wybiera marki produkowane w Polsce. Jedynie 6% konsumentów wybiera marki importowane (wykres 4). Wśród tej niewielkiej grupy liczącej 6% zdecydowana większość, bo aż 40% kupuje marki importowane ze Stanów Zjednoczonych. Oprócz tego, dość często wymieniane są marki produkowane w Wielkiej Brytanii, we Włoszech i w Niemcach (po 20% wskazań). Więcej na wykresie 5.

indi 4

indi 5

XXXVIII tura badań rynku napojów alkoholowych w Polsce została przeprowadzona przez Centrum Badań Marketingowych Indicator. w grudniu 2020 r. i w styczniu 2021 r. Badaniu poddano reprezentatywną próbę dorosłych mieszkańców Polski liczącą 1000 osób. Pomiar został przeprowadzony techniką ankiety on-line na panelu konsumenckim inetpanel.pl. Aby uzyskać więcej informacji na temat badania „Zwyczaje i Zachowania konsumentów na Rynku Napojów Alkoholowych 2020/2021”, przeprowadzonego przez CBM Indicator, prosimy o kontakt mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Rynki Alkoholowe 7/2021

temat 07


degustacja banner