okl 2021 07


okl 2021 06

 

Gin, rum i tequila należą do najmniejszych segmentów alkoholi mocnych w Polsce. Jak wynika z danych CMR, w 2021 r. w sklepach małoformatowych o powierzchni do 300 m2 ich znaczenie dla obrotu kategorią wszystkich alkoholi było znikome – łącznie nie odpowiadały nawet za 1% udziałów wartościowych i wolumenowych.

W ciągu roku sprzedaż tych trzech rodzajów trunków rozłożona jest dość równomiernie, jednak w grudniu zauważalne są wzrosty w liczbie zawieranych z nimi transakcji. W przypadku ginu i w mniejszym stopniu rumu obserwowany jest także wzrost sprzedaży w miesiącach ciepłych. W 2021 r. w sklepach małoformatowych do 300 m2 ponad 2/3 całkowitych rocznych obrotów oraz sprzedanego wolumenu każdego z nich przypadała na te dwa szczególne okresy. Zwiększona sprzedaż w okresie świątecznym to zasługa m.in. trochę lepszej dostępności w stosunku do całego roku. W grudniu co drugi sklep małego formatu sprzedający alkohole miał w swojej ofercie jakiś wariant ginu. Rum i tequilę oferowało odpowiednio ok. 40% i 10% sklepów prowadzących sprzedaż alkoholi, jednak nawet w tym czasie nie należy się spodziewać zwiększonego asortymentu tych niszowych segmentów. Klienci małych sklepów najczęściej mogą wybierać pomiędzy dwoma wariantami rumu i ginu, natomiast w przypadku tequili właściwie nie mają żadnego wyboru, ponieważ zazwyczaj w dostępny jest na półce tylko jeden jej wariant.
Główne marki ginu w sklepach małoformatowych to Gin Lubuski z portfolio Henkell Freixenet (prawie 43% udziałów w wartości sprzedaży w grudniu 2021 r.), Seagram’s firmy Pernod Ricard (ok. 23% udziałów), Larios (Stock) oraz Bombay Sapphire (Bacardi Martini).
Klienci sklepów małego formatu najchętniej kupują gin w butelkach o pojemności 700 ml. Blisko połowa transakcji zawieranych z tymi trunkami dotyczyła pojemności 700 ml w grudniu 2021 r. W ostatnim roku popularna była także pojemność 500 ml (na co 3. paragonie widniała taka pojemność). Średnia wielkość transakcji zawierających jakiś gin wyniosła w omawianym okresie 614 ml, natomiast jednorazowy wydatek na gin – ok. 46 zł.

cmr
W segmencie rumu topowymi markami w sklepach małoformatowych są: Bacardi (Bacardi Martini), Captain Morgan (Diageo), Golden Rum (Pernod Ricard) oraz Galeon (Polmos Bielsko Biała).
W sklepach małoformatowych najlepiej sprzedają się rumy w małych opakowaniach – 200 ml (co 3. transakcja w grudniu 2021 r. dotyczyła takiej pojemności), choć w ostatnim roku zyskały także na znaczeniu większe pojemności – 700 ml, które osiągnęły prawie taki sam udział w liczbie transakcji w badanym okresie. Na zakup rumu trzeba było przeznaczyć wtedy średnio 38 zł za opakowanie tego trunku.
Ze względu na ograniczoną dostępność i wysokie ceny (średnio ponad 87 zł za butelkę 700 ml) klienci sklepów małoformatowych nadal bardzo rzadko sięgają po tequilę. W placówkach prowadzących sprzedaż tego trunku najczęściej można znaleźć markę Sierrra Tequilla z oferty CEDC (w grudniu 2021 r. miała udziały wartościowe na poziomie 62%), a także Olmeca od firmy Pernod Ricard (udziały 27%). Najpopularniejszym wariantem lidera tego runku jest Sierra Tequilla Silver 700 ml, która w roku 2021 występowała na ok. 42% paragonów.

Rynki Alkoholowe 3/2022

temat 07