okl 2021 07


okl 2021 06

 

Wraz z letnimi upałami wzrasta także zainteresowanie na piwo, cydr i gotowe do picia napoje alkoholowe (RTD). Cieszą się one większym zainteresowaniem właśnie w okresie miesięcy ciepłych. Piwa smakowe i radlery to kategoria, w której sprzedaż wartościowa w I kwartale 2021 r. wzrosła o ponad 2%, porównując do sprzedaży w tym samym okresie ub.r. Na rynku piw smakowych i radlerów największe udziały ma producent Carlsberg. Na drugim miejscu jest Grupa Żywiec. Razem wypracowują oni udziały wartościowe na poziomie ok. 70%. Desperados, Somersby, Lech Free czy Garage to marki, które radzą sobie najlepiej w całej kategorii.

Największą popularnością cieszą się pojemności 400 ml i 500 ml. Jak wynika z danych CMR, kupujący najczęściej sięgają po produkt Desperados Tequila 400 ml w szklanej butelce. Średnia cena za produkt z tej kategorii to ok. 4,40 zł. Wśród sklepów małoformatowych o powierzchni do 300 m2 trudno znaleźć placówkę, która w swojej ofercie nie posiada żadnego piwa smakowego i radlera. Najszerszą dystrybucję ma producent Carlsberg. Na półce sklepowej można było znaleźć ok. 30 różnych wariantów z opisywanej kategorii.
Drinki odnotowały 1% wzrostu w sprzedaży wartościowej w sklepach małoformatowych do 300 m2 w I kwartale 2021 r., porównując do tego samego okresu rok wcześniej. Największymi producentami są Brown-Forman, MBWS i Stock, którzy łącznie skupiają ok. 80% udziałów wartościowych na rynku drinków w sklepach małoformatowych do 300 m2. Najlepiej sprzedającymi się markami są: Jack Daniel’s (Brown-Forman), Sobieski Impress (MBWS), Jim Beam (Stock) czy też Bacardi Breezer (Bacardi Martini). Wybierając drink kupujący najczęściej decydują się na zakup produktu Jack Daniel’s w puszcze o pojemności 330 ml. Średnia cena, jaką konsument musi zapłacić za drink to średnio poniżej 6 zł. Jak podają dane CMR, drinki kupimy we wszystkich sklepach małego formatu do 300 m2. Klienci mogą wybierać spośród ok. 6 wariantów na sklep małoformatowy.

cmr
Inną popularną kategorią z zakresu napojów alkoholowych są cydry, odnotowały one jednak spadek w sprzedaży wartościowej rzędu 8% w I kwartale 2021 r. w porównaniu do ub.r. Liderem sprzedażowym w kategorii cydrów wśród producentów jest Ambra, którego udziały wartościowe stanowią ok. 80% całej kategorii. Trzema najpopularniejszymi markami są Cydr Lubelski (Ambra), Cydr Sandomierski (Dwikozy) oraz Cydr Miłosławski (Browar Fortuna). Według danych CMR, najwięcej transakcji – prawie 95% – odbywa się dla cydrów w butelkach szklanych o pojemności 500 ml. O najlepszą dystrybucję zadbał producent Ambra, którego produkty znajdują się w prawie każdym sklepie małoformatowym do 300 m2. Na półce sklepowej w I kwartale 2021 r. znajdziemy średnio 2 warianty z kategorii cydry.

Rynki Alkoholowe 7/2021

temat 07


degustacja banner