okl 2020 08


okl 2020 07

 

Brandy, koniaki i winiaki to jeden z mniejszych segmentów alkoholi. Jego znaczenie w sprzedaży wartościowej wszystkich napojów z procentami jest znikome. Jak wynika z danych CMR, w 2019 r. w sklepach małoformatowych do 300 m2 brandy, koniaki i winiaki odpowiadały za mniej niż 1% wartości sprzedaży alkoholi mocnych. Niewielka popularność idzie w parze z niewielką dostępnością – w 2019 r. brandy i koniaki można było kupić tylko w co drugiej placówce małego formatu prowadzącej sprzedaż alkoholi, przy czym oferta obejmowała średnio tylko ok. 3 wariantów tych trunków.

W 2019 r. wartość sprzedaży w sklepach małoformatowych była o 5% wyższa niż rok wcześniej, a liczba opakowań zwiększyła się o 6%. Największą liczbę tego rodzaju alkoholu w sklepach małego formatu sprzedaje firma Ambra (marki Pliska i Słoneczny Brzeg) – w 2019 r. jej udziały w wartości sprzedaży wyniosły 36%. Na drugim miejscu pod względem udziałów w wartości sprzedaży uplasowała się firma CEDC (z markami Metaxa i Remy Martin) z wynikiem na poziomie 17%, natomiast na trzecim miejscu znalazł się Stock (marki Stock 84 i Brandy Original).
Kategoria brandy, koniaków i winiaków obejmuje produkty z różnych segmentów cenowych – od niedrogich bułgarskich brandy (np. butelka marki Pliska czy Słoneczny Brzeg o pojemności 500 ml kosztuje ok. 30-35 zł) do trunków znanych na całym świecie koniaków, kupowanych często w większych pojemnościach (średnia cena Metaxy 5* w opakowaniu o pojemności 700 ml to ok. 63 zł, za 7-gwiazdkową wersję tego trunku trzeba zapłacić ponad 100 zł, a średnia cena 700 ml koniaku Hennessy oscyluje wokół 150 zł). W sklepach małoformatowych najszerszą dystrybucję, a co za tym idzie wysokie udziały w sprzedaży, mają wciąż brandy o bułgarskim rodowodzie – Pliska i Słoneczny Brzeg, które w  2019 r. można było kupić odpowiednio w 60% i 30% placówek prowadzących sprzedaż tej kategorii. Klienci poszukujący koniaków z wyższej półki w co czwartym takim sklepie mogli znaleźć Metaxę, a w co piątym – Stock 84.

cmr
W sklepach małoformatowych do 300 m2 klienci najczęściej sięgają po brandy i koniaki w butelkach o pojemności 500 ml (w 2019 r. stanowiły one 40% wszystkich sprzedanych tego rodzaju alkoholi i odpowiadały za 40% wartości sprzedaży), podczas gdy pojemność 700 ml (co piąta kupiona butelka) odpowiadały za ok. 42% wartości sprzedaży. Udział małych pojemności w tej kategorii nie jest zbyt duży – w 2019 r. butelki o pojemności do 200 ml odpowiadały za 12% wartości sprzedaży.

Rynki Alkoholowe 5-6/2020

temat 08