okl 2020 12


okl 2020 11

 

Alkohol generuje nawet 25% wartości całej sprzedaży w sklepach małoformatowych. Jak podaje CMR, wina „bez bąbelków” – stołowe, deserowe i wermuty stanowią ok. 3-4% wartości sprzedaży alkoholi w tych sklepach (do ponad 5% w grudniu 2019 r.). Z tych trzech kategorii najważniejsze dla wartości sprzedaży są wina stołowe. Najmocniejszym wartościowo graczem pozostaje tutaj niezmiennie CEDC z marką Carlo Rossi, która jest liderem sprzedaży win stołowych (ok. 0,5% wartości sprzedaży alkoholi w małym formacie). Do najczęściej kupowanych produktów z tej marki należą Carlo Rossi: Sweet Red, Rose i Pink Moscato. Nie są to jednak najczęściej kupowane SKU w tej kategorii, gdyż pierwsze miejsca zajmują Kadarka Prestige czerwone półsłodkie (JNT Group) i Fresco – białe i czerwone półsłodkie (Ambra).

Dystrybucja win stołowych w sklepach małego formatu wynosi prawie 90%, a na półkach sklepowych możemy znaleźć ponad 20 wariantów tego rodzaju trunków. Wina deserowe stanowią znacznie mniejszą wolumenowo grupę – miesięcznie osiągają ok. 0,2% wolumenu i ok. 0,6% udziałów w wartości sprzedaży wszystkich alkoholi w sklepach małoformatowych do 300 m2. Podobnie jak w winach stołowych, producentem generującym największe obroty jest CEDC z Carlo Rossi Refresh, którego największą konkurencję stanowi wino Mogen David producenta Bartex (Mogen David Pomegranate czerwone, słodkie jest także najczęściej kupowanym SKU w tej kategorii win). Wina deserowe są nieco mniej dostępne w małym formacie, osiągają dystrybucję numeryczną rzędu 75%, klienci mają do wyboru także znacznie mniejszą liczbę wariantów – po ok. 5 na półkę sklepową.
Do ostatniej kategorii – wermutów, należy Martini Bianco (Bacardi) – SKU, które generuje największe obroty wśród win bez bąbelków i prawie 1/3 wartości całej kategorii wermutów. Wina z tego działu pojawiają się na 0,2% wszystkich transakcji z alkoholami w sklepach małego formatu i osiągają dystrybucję rzędu 50-60%. Miesięcznie na półkach możemy odnaleźć średnio 3 warianty tego trunku. Oprócz Martini do najważniejszych wartościowo marek wśród wermutów możemy zaliczyć Cin&Cin (Ambra) i Marconi (Mix S.A).

cmr 1

Rynki Alkoholowe 12/2020

temat 12