okl 2021 07


okl 2021 06

 

Degustacja whisky, to tyle samo sztuki, co nauki. Nauka smakowania whisky wymaga czasu, cierpliwości oraz praktyki, praktyki i jeszcze raz praktyki. Chociaż degustacja pobudza niemal wszystkie zmysły, nie chodzi tylko o przyjemność zmysłową. Degustacja whisky jest zaproszeniem do przejścia ze sfery zmysłowej do analizy, która pomoże rozpoznać atuty whisky i lepiej ją zrozumieć. Jedyną prawdziwą trudnością tego procesu może okazać się fakt, że whisky jest czymś więcej niż tylko prostą sumą różnych elementów. Degustacja nie ogranicza się do właściwości samej whisky, ale obejmuje również unikalne jej postrzeganie przez każdego degustatora w zależności od wielu czynników wewnętrznych oraz zewnętrznych.

Wódki czyste i smakowe to jedna z najważniejszych kategorii w asortymencie sklepów małoformatowych do 300 m2 – w okresie od stycznia do czerwca 2019 r. pojawiała się ona na niemal co dziesiątym paragonie i odpowiadała za prawie 9% wartości sprzedaży. Znaczenie wódek smakowych w sprzedaży całej kategorii jest wciąż znacznie mniejsze niż wódek czystych (odpowiadają za niespełna 30% wolumenu), ale ich sprzedaż rośnie bardzo dynamicznie – w I połowie 2019 r. klienci sklepów małoformatowych wydali na warianty smakowe o 16% więcej niż w poprzednim roku, podczas gdy wartość sprzedaży wódek czystych zwiększyła się o 7%.

Badania CBM Indicator potwierdzają, że atrakcyjność opakowania nie jest kluczowym wskaźnikiem, który determinuje respondentów do dokonania zakupu swojego ulubionego gatunku alkoholu. Niezmiennie jak w poprzednich latach wyniki sondażu pokazują, iż dla konsumentów najważniejszymi czynnikami jest smak, jakość i cena produktu. Badania CBM Indicator potwierdzają, że wódki to kategoria, która jest bardzo dobrze rozpoznawana. Respondenci zostali poproszeni o wskazanie istotnych cech wódek czystych i smakowych, jakie wpływają na zakup danej marki. Przy wyborze wódek czystych respondenci przede wszystkim zwracają uwagę na atrakcyjną cenę (63%), a w drugiej kolejności wysoką jakość (58%). Na trzecim miejscu dla prawie połowy konsumentów istotny jest dobry smak. Te trzy czynniki są również ważne dla konsumentów wódek smakowych, ale kolejność tych czynników pozostaje już inna.

Adam Frankowski, Super Premium Brand Ambassador w Brown-Forman Polska Sp. z o.o., odpowiadał na pytania Marcina Burzyńskiego

— W portfolio Brown-Forman mamy wiele ciekawych trunków, chociażby bourbon Woodford Reserve. Co to za produkt? Co go charakteryzuje i wyróżnia na tle konkurencji?
Woodford Reserve to bez wątpienia jeden z najbardziej kompleksowych pod względem smaku bourbonów na świecie. Bardzo się cieszę, że właśnie teraz do klasycznego wariantu Woodford Reserve na rynku polskim dołączył także Woodford Double Oaked. Dla miłośników bourbon whiskey w naszym kraju, a jest ich z roku na rok coraz więcej, to z pewnością świetna wiadomość. Oficjalnie doliczyliśmy się w Woodfordzie ponad 200 nut aromatyczno-smakowych! Z czego wynika ta głębia i złożoność? Nie mamy tu nic do ukrycia. Najwyższa jakość składników i staranny proces tworzenia naszej whiskey od wielu już lat składają się na słynne „five sources of flavour” Woodforda. Krystalicznie czysta woda pozbawiona żelaza, lokalnie uprawiane zboża, które wykorzystujemy w proporcjach 72-18-10, kukurydza-żyto-słód jęczmienny. Następnie długa, staranna fermentacja w otwartych kadziach wykonanych z drzewa cyprysowego oraz tradycyjna, potrójna destylacja w miedzianych alembikach. Piątym źródłem smaku jest leżakowanie w nowych beczkach. Pięć elementów, z których wydobywamy to, co najlepsze, nadając bourbonowi Woodford Reserve wyjątkowego charakteru.

Minął rok i mamy kolejny ranking marek alkoholowych przygotowany przez brytyjski magazyn „Drinks International”. Tradycyjnie przedstawia on produkty, które zanotowały w poprzednim roku sprzedaż powyżej miliona 9-litrowych skrzynek. W „Klubie Milionerów 2018” na 153 marki alkoholowe znalazły się w zestawieniu 49 whisky. To wynik o trzy pozycje gorszy niż rok wcześniej. W pierwszej dziesiątce rankingu znalazło się 5 marek „złotego trunku” a w pierwszej pięćdziesiątce aż 22.

Polacy coraz częściej sięgają po whisky. Trunek ten na tle innych alkoholi w Polsce ma coraz wyższe spożycie. Także kolejna tura badań przeprowadzona przez Centrum Badań Marketingowych Indicator potwierdza, że wzrasta ono z roku na rok. Wśród przebadanych osób, aż 42% deklarowało, iż spożywało ten alkohol w ciągu ostatniego roku. Znana legenda głosi, że whisky zostało wynalezione przez św. Patryka głównie po to, by leczyć i koić rozmaite dolegliwości. Wierzono też, iż jej spożywanie przedłuża życie. Nazwa whisky pochodzi z języka celtyckiego – słowa uisque beatha znaczą dosłownie „woda życia”. Dzisiaj jest to narodowy trunek anglosasów, ich podstawowy wyrób alkoholowy zarówno pod względem produkcji, jak i konsumpcji.

Whisky i bourbony są trzecią największą kategorią alkoholi mocnych w sklepach małoformatowych o powierzchni do 300 m2, wciąż jednak o wiele mniej znaczącą niż wódki czyste czy smakowe. Whisky jest postrzegana jako bardziej ekskluzywny alkohol i choć konsumenci coraz częściej sięgają po niego przez cały rok, wciąż najwyższe wzrosty sprzedaży tego trunku notuje się w okresie świąt Bożego Narodzenia – w grudniu sprzedaż jest o ponad 50% wyższa niż w pozostałych miesiącach. Z danych CMR wynika, że w ostatnich latach systematycznie rośnie dostępność whisky – w 2017 r. roku tę kategorię można było spotkać w ok. 60% sklepów, a już pod koniec 2018 r. trunek ten miało w ofercie 7 na 10 sklepów. W sklepach małoformatowych do 300 m2, gdzie o miejsce na wąskiej półce whisky musi walczyć z wódką, konsumenci średnio mogą znaleźć 8-9 wariantów tego trunku.

temat 07


degustacja banner