okl 2020 08


okl 2020 07

 

Za nami czwarta edycja targów Wine Expo Poland, które odbyły się w Warszawie. Goście wydarzenia mieli okazje spróbować trunków niedostępnych obecnie na polskim rynku. Niewykluczone jednak, że to się wkrótce zmieni. Niemal wszyscy przyjechali bowiem na Wine Expo Poland po to, aby znaleźć w naszym kraju dystrybutora. W tym roku zdecydowana większość wystawców pochodziła z Włoch. Dlaczego tak się stało?

Sondaże CBM Indicator z ostatnich lat potwierdzają, iż rośnie upodobanie Polaków do wina. Odnotowano wzrost konsumpcji wszystkich typów win; wytrawnych, półwytrawnych, półsłodkich i słodkich. Choć wartość spożycia wina w naszym kraju wzrasta, jest ona nadal niewielka w porównaniu z tradycyjnie winiarskimi krajami.

Pod względem wygenerowanej wartości ze sprzedaży całej grupy win (skupiającej kategorie, takie jak: wina stołowe, musujące i szampany, deserowe, wermuty oraz napoje winopodobne) 2017 r. można uznać za udany. W porównaniu z 2016 r. grupa ta odnotowała wzrost o blisko 10%. Poza wermutami, wszystkie pozostałe kategorie win uwzględnione w powyższej klasyfikacji rozwijają się dobrze. Przy czym znacząco wybijają się wina deserowe, które za sprawą wariantów aromatyzowanych owocami win zasilających nowe portfolio CEDC, w przeciągu ostatniego roku, zwiększyły swoją sprzedaż o 1/3.

To była rekordowa i najbardziej niezwykła edycja Lubelskiego Święta Młodego Cydru. Z okazji 5. urodzin na Placu przed Centrum Kultury w Lublinie odbył się ogromny jabłkowo-cydrowy piknik. Mieszkańcy miasta spróbowali kilkunastu różnych cydrów od małych i dużych producentów, zjedli 5 ton jabłek i 5 tys. porcji urodzinowej szarlotki. Imprezie towarzyszyło przyjęcie w sadzie, na które 500 osób wygrało zaproszenia w lokalnych mediach. Bo to była edycja pod znakiem „piątki”. – Cydr naturalnie sprzyja spotkaniom. Dlatego z okazji jubileuszu święta postanowiliśmy razem z mieszkańcami Lublina pokazać, jak ciekawe może być spotkanie z nieznajomą osobą. Bo przy wspólnych stołach zasiedli ludzie, którzy nigdy wcześniej się nie poznali. A nam udało się ich namówić, by odłożyli telefony na bok, poznali się, porozmawiali – mówiła Agata Domaradzka, dyrektor marketingu Ambra S.A. – Potrzeba było do tego odrobiny śmiałości, otwartości i dobrej energii. Ale już wiemy, że mieszkańcom Lublina tego nie brakuje. W konkursach w lubelskich mediach wzięło udział dużo więcej osób niż mieliśmy miejsc przy stołach. To dla nas dowód na zaufanie. Przez 5 lat święta pokazaliśmy, że cydr zbliża i inspiruje do poznawania Lublina, zabawy przy dobrej muzyce i do spotkań.

Wódka jest trunkiem uwielbianym przez wielu Polaków – króluje na naszych stołach podczas uroczystości czy świąt. Nic zatem dziwnego, iż można ją nabyć w zdecydowanej większości sklepów detalicznych, a gama dostępnych marek i smaków jest bardzo szeroka. Średnio co czwarty Polak przychodzący do sklepu po alkohol wkłada do koszyka właśnie wódkę. W dodatku bardzo często podczas takiej wizyty nie kupuje nic innego. Natomiast jeśli na paragonie widnieją inne produkty, są to przeważnie piwo, papierosy czy napoje gazowane. Kluczowym kanałem dystrybucji dla sprzedaży wódki są sklepy małoformatowe do 300 m2. Znajdziemy w nich na półce średnio 80 różnych wariantów, w tym niecałe 60% przypada na wódki smakowe. Jak można się spodziewać, w supermarketach ich różnorodność pozostaje wiele większa (ok. 130 wariantów).

temat 08