okl 2021 06


okl 2021 05

 

CBM Indicator przedstawia wyniki nowego badania zwyczajów i zachowań konsumentów na rynku napojów alkoholowych. W badaniu weryfikowane są zwyczaje konsumentów alkoholi, a także wizerunki najpopularniejszych marek napojów alkoholowych wymienianych przez respondentów podczas wywiadów. Poniższe informacje zawierają krótkie podsumowanie jednego z modułów badania o nazwie: „Alkohole mocne”, które dotyczą ginów, rumów i tequili. Są alkoholami spożywanymi najczęściej przy specjalnych okazjach. Wśród najlepiej rozpoznawanych marek rumów, ginów i tequili, znajdują się zarówno produkty polskie, jak i zagraniczne. W trakcie najnowszej tury badań CBM Indicator, dotyczących zwyczajów i zachowań klientów na rynku napojów alkoholowych, przeprowadzony został tradycyjnie już sondaż dotyczący dość specyficznej grupy alkoholi mocnych, w której mieszczą się gin, rum i tequila. Sprawdzana została zarówno spontaniczna, jak też wspomagana znajomość tych właśnie alkoholi. Respondenci proszeni zostali o wymienienie najbardziej im znanego produktu spośród wszystkich marek rumów, ginów i tequili. Należy zaznaczyć, że wszystkie marki z tego segmentu odnotowały niewysoki wskaźnik znajomości spontanicznej, co świadczy o stosunkowo niedużej popularności tych trunków.

Alkohole w sklepach małoformatowych o powierzchni do 300 m2 stanowią najważniejszą kategorię sprzedażową – generują ok. 25% wartości całej sprzedaży. Największe udziały wartościowe osiągają piwa, wódki i wina. Jakie wyniki osiągają w tym formacie mniej popularne trunki, jak gin, tequila czy rum? Czy są to znaczące kategorie w tego typu sklepach? Zarówno gin, jak i rum osiągają miesięcznie po ok. 0,2% udziałów wartościowych w sprzedaży wszystkich alkoholi w sklepach małoformatowych do 300 m2. Tequila stanowi jeszcze mniejszą kategorię – jej udziały w wartości sprzedaży alkoholi to zaledwie ok. 0,03%.

KPMG opublikowało XI edycję raportu pt. „Rynek dóbr luksusowych w Polsce”. Osobno opisane tu zostały oczywiście alkohole. Wnioski nie są optymistyczne, ale prognozy nie wyglądają najgorzej. Do kategorii dóbr luksusowych zaliczono przede wszystkim dobra konsumpcyjne (luksusową odzież i akcesoria, biżuterię i zegarki, kosmetyki i perfumy oraz alkohole), samochody marek premium i luksusowych, luksusowe nieruchomości oraz usługi hotelarskie i SPA. W 2020 r. cały rynek dóbr luksusowych w Polsce zmniejszył się o 4,9% względem poprzedniego roku i osiągnął wartość 24 mld zł.

Likiery to napoje alkoholowe, kojarzone przede wszystkim ze słodkawym smakiem i aromatyczną, gęstą konsystencją. Swoją nazwę zawdzięczają łacińskiemu słowu „liquefacere”, czyli rozpuszczać lub mieszać. Te aromatyzowane napoje spirytusowe dodawane są zwyczajowo do ciast, deserów lub drinków, jednak ich moc bywa niekiedy dość wysoka. Zawartość alkoholu w likierach dochodzi czasem nawet do 45% (15-23% dla kremów, 25-30% dla likierów deserowych oraz 35-45% w przypadku likierów mocnych). Podstawą smakową są owoce, zioła oraz połączenie korzeni z ziołami. Oddzielnie są traktowane tzw. likiery emulsyjne (jajeczne, mleczne itp.). Sposobów picia likierów jest chyba tak dużo, jak ich rodzajów. Jedne smakują bez dodatków, a inne same są wyśmienitym dodatkiem do drinków. CBM Indicator przedstawia wyniki nowego badania Zwyczajów i Zachowań Konsumentów na Rynku Napojów Alkoholowych. W badaniu weryfikowane są zwyczaje konsumentów alkoholi, a także wizerunki najpopularniejszych marek napojów alkoholowych wymienianych przez respondentów podczas wywiadów. Poniższe informacje zawierają krótkie podsumowanie jednego z modułów badania o nazwie „Alkohole mocne” dotyczące rozdziału pt. „Likiery i kremy”.

Niedawno Unia Europejska wyraziła zgodę na umowę UE-Chiny, dotyczącą ochrony 100 europejskich oznaczeń geograficznych w Chinach i 100 chińskich oznaczeń w UE. Wśród tych chronionych w Chinach znalazły się m.in. napoje alkoholowe: Polska Wódka, Cava, Porto, Champagne, Ouzo, Irish Whiskey, Rioja, Brandy de Jerez, Scotch Whisky, Cognac, Calvados, Grappa, Palinka.

Likiery, kremy i bittery to kategoria która stanowi ok. 0,5% wartości i ok. 0,1% wolumenu sprzedaży wszystkich alkoholi w sklepach małoformatowych do 300 m2. Trunki tego rodzaju możemy znaleźć w prawie wszystkich tego typu placówkach, dystrybucja numeryczna tej kategorii wynosi 80-90%.
Miniony, 2020 r. nie przyniósł znacznych wzrostów dla likierów – wartość sprzedaży w stosunku do 2019 r. wzrosła zaledwie o ok. 2%, natomiast wolumen także spadł o ok. 2%. Wzrost wartości sprzedaży utrzymał się tylko dzięki znacznemu wzrostowi cen – średnia cena za opakowanie w 2020 r. wzrosła aż o ok. 10% (średnia cena za 500 ml Jägermeistera wzrosła z ok. 28 zł w 2019 r. do ponad 31 zł w 2020 r.). W sprzedaży likierów nie pomogła również pandemia koronawirusa – liczba sprzedanych opakowań w marcu 2020 r. vs marzec 2019 r. spadła o ok. 10%, natomiast w kwietniu – o ok. 20%. Także tydzień, w którym świętowaliśmy Wielkanoc w 2020 r. nie przyniósł wzrostów – co prawda w 2020 r. wartość sprzedaży w tygodniu świątecznym w stosunku do tygodnia z Wielkanocą w 2019 r. wzrosła o ok. 4%, wolumen zanotował miniamlny spadek, to jednak liczba transakcji z likierami spadła o ok. 5%, a liczba sprzedanych opakowań aż o ponad 10%.

Specjalista ds. sprzedaży i marketingu Łukasz Marulski oraz projektant graficzny Marlena Czajkowska z Dekorglass Działdowo S.A. odpowiadali na pytania Marcina Burzyńskiego

— Od kiedy istnieje Dekorglass Działdowo S.A.? Czym się zajmujecie?
Marlena Czajkowska: Dekorglass to rodzinna, polska firma z 25-letnim doświadczeniem, działająca w branży opakowań szklanych. Poprzez stawianie na innowacje i zrównoważony rozwój staliśmy się światowym liderem w dekoracji butelek do wy­robów alkoholowych, bezalkoholowych i perfum. Od 2019 r. jesteśmy również właścicielami huty szkła, która ma ponad 170-letnią tradycję. Fabryka położona jest w niewielkiej miejscowości nieopodal Nakła nad Notecią, od samego powstania miała wpływ na poprawę jakości życia okolicznych rodzin. Obecnie prowadzimy w pełni zautomatyzowaną produkcję skierowaną na przygotowanie wysokiej jakości butelek szklanych do alkoholi, napojów bezalkoholowych oraz perfum.

temat 06


degustacja banner