okl 2021 06


okl 2021 05

 

Dokładnie w marcu 1995 r. pojawił się pierwszy numer miesięcznika „Rynki Alkoholowe”. Jak łatwo policzyć, mamy więc swój okrągły jubileusz. I to nie byle jaki, przecież 25 lat to aż ćwierć wieku! Czy ktoś jeszcze pamięta, że w 1996 r. wprowadzono obowiązek banderolowania wyrobów winiarskich? A może umknęła z pamięci data 1 lutego 1998 r., kiedy to zostały uwolnione ceny na czyste wódki i spirytus? „Rynki Alkoholowe” to nie tylko najstarsze polskie pismo branżowe poświęcone szeroko rozumianej branży alkoholi, ale również skarbnica wiedzy i kronika zmian w niej zachodzących. Choćby takich, jak komercjalizacja i prywatyzacja Polmosów w 2001 r. czy obecne dziś zjawiska konsolidacyjne.

Szczegółowa analiza wyników najnowszych badań przeprowadzanych cyklicznie przez CBM Indicator wskazuje, że Advocaat Classic to wciąż najpopularniejsza marka w swojej kategorii. Jest też najczęściej kupowana wśród wszystkich dostępnych na naszym rynku alkoholi z grupy likierów i kremów. Gęsta konsystencja, słodki smak i przyjemny aromat to cechy, które charakteryzują jajeczny likier. Spożywany chętnie bez żadnych dodatków, ale równie często wykorzystywany jako składnik drinków.

Przed Wielkanocą w sklepach małoformatowych lepiej niż w innych tygodniach sprzedają się nie tylko produkty kulinarne, ale też alkohole, w tym szczególnie mocne trunki w większych pojemnościach i z wyższej półki, wina, a także likiery. Jak wynika z danych CMR, w 2019 r. w tygodniu zakończonym wielkanocną niedzielą wartość sprzedaży wódek czystych wzrosła w porównaniu z poprzednim tygodniem o 30%, wydatki na wino stołowe wzrosły o 40%, natomiast na likiery i kremy aż o 70%.

Janusz Palikot, członek rady nadzorczej Manufaktury Piwa, Wódki i Wina SA oraz prezes Tenczyńska Okovita SA odpowiadał na pytania Marcina Burzyńskiego

— Po rezygnacji z działalności politycznej wrócił Pan do branży alkoholowej. Ciągnęło wilka do lasu?
Zaraz tam wilka… Nie wilka, tylko Palikota. I nie do lasu, ale do browaru.

— Był Pan posłem na Sejm przez 3 kolejne kadencje. Może więc Pan zdradzi, jakie alkohole są najchętniej konsumowane przez polskich polityków?
Wódka dominuje na prawicy, a piwo u ludowców, u neoliberałów i w nowej lewicy, choć to też zmienia się w zależności od pokolenia. Młodsi liberałowie wybierają również wino. Ale piwo i tak piją wszyscy.

W piątek, 22 maja 2020 r., w Toruniu odbędzie się XIV edycja Degustacji Wódek organizowanej przez ogólnopolski miesięcznik branżowy „Rynki Alkoholowe”. Profesjonalni, a także niezależni jurorzy po raz kolejny przystąpią do oceny „w ciemno” zgłoszonych próbek w kategorii wódek czystych oraz w kategorii wódek smakowych i smakowych wyrobów spirytusowych. Liczy się wygląd, zapach i przede wszystkim smak produktu. Zwycięzcy nagrodzeni zostaną medalami zaprojektowanymi przez artystę grafika Małgorzatę Wojnowską. W skład jury wchodzą od zawsze przedstawiciele organizacji i stowarzyszeń branżowych, dziennikarze, sommelierzy, jurorzy w międzynarodowych konkursach produktowych.
Ubiegłoroczna rywalizacja stała na bardzo wysokim poziomie.

Według danych CMR, wódka odpowiada za prawie 9% obrotu wartościowego w sklepach małoformatowych do 300 m2, a jej udział w całkowitej liczbie transakcji w małym formacie rośnie. Wódki czyste stanowią blisko 75% udziałów wartościowych w sprzedaży wódki i 6% udziału w całkowitej sprzedaży w sklepach małoformatowych. W ostatnim czasie spadła sprzedaż wódek o zawartości alkoholu co najmniej 40% na rzecz wódek o nieco mniejszej zawartości alkoholu.

Badania CBM Indicator potwierdzają, że wódki należą do kategorii, która wśród pozostałych alkoholi jest bardzo dobrze rozpoznawalna.
Pierwotnie słowo „wódka” dotyczyło wód leczniczych na bazie alkoholu, jednak od przełomu XV w. i XVI w. oznaczało również mocny trunek alkoholowy, zwany także gorzałką. Od XV w., kiedy na terenach Polski zaczęto pędzić wódkę z żyta, popularność oraz spożycie tego trunku systematycznie rosło. Kilkusetletnia historia wytwarzania wódek na ziemiach polskich powoduje, że właśnie w naszym kraju przechowywane są najstarsze europejskie tradycje przemysłu spirytusowego. Dzięki nim „Polska Wódka” należy do najlepszych i najbardziej cenionych na świecie. Wysoka pozycja tego alkoholu w strukturze światowego rynku jest wynikiem połączenia wielowiekowych tradycji, oryginalności receptur, przekazywanych przez pokolenia mistrzów, a także stosowania alkoholu etylowego, produkowanego ze starannie wyselekcjonowanych zbóż i ziemniaków.

temat 06


degustacja banner