okl 2021 06


okl 2021 05

 

Z Katarzyną Solańską, certyfikowanym sommelierem win, sake i alkoholi mocnych oraz specjalistką od foodpairingu, autorką bloga www.k8k.pl, rozmawiał Bartosz Bełkowski

— Proszę wybaczyć moją ignorancję, ale wina musujące w połączeniu z jedzeniem kojarzę tylko w kilku wariantach: z kawiorem, z ostrygami oraz szampan i truskawki w bitej śmietanie.
Na szczęście możliwości wyboru jest znacznie, znacznie więcej… Smak tego, co jemy, ma olbrzymi wpływ na naszą percepcję smaku wina. Ten wpływ może być zarówno pozytywny, jak i negatywny, mówimy więc, że w kontekście łączenia win oraz jedzenia mamy potrawy wysokiego i niskiego ryzyka.

Rozmowa z Bartłomiejem Morzyckim, dyrektorem generalnym Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie

— Co 2020 r. przyniósł branży browarniczej?
Kiedy w ubiegłym roku spoglądaliśmy w przyszłość, przez myśl nam nie przeszło, że nadchodzące miesiące przyniosą tak duże wyzwania. Wtedy 2020 r. zapowiadał się względnie spokojnie, rynek piwa był stabilny i nasycony, rozwijały się nowe trendy – piwa bezalkoholowe i piwne specjalności, postępował rozkwit piwowarstwa rzemieślniczego. Jednak już w styczniu nastąpiło pierwsze mocne zachwianie, wywołane podwyżką akcyzy o 10%, którą wprowadzono pomimo wcześniejszych zapewnień rządzących o znacznie mniejszym, planowanym wzroście podatku akcyzowego o 3%. Zmiana ta wprowadzona została w ostatniej chwili i spowodowała potrzebę dostosowania planów finansowych wielu firm w branży, a podniesienie podatku akcyzowego, w połączeniu z rosnącymi kosztami surowców, energii czy pracy wpłynęło na tendencję wzrostową średniej ceny piwa.

Tomasz Głoskowski, dyrektor generalny i wiceprezes zarządu Partner Center Sp. z o.o., odpowiadał na pytania Marcina Burzyńskiego

— Został Pan dyrektorem generalnym spółki Partner Center w niezwykle trudnym momencie. Decydując się na objęcie funkcji raczej nie spodziewał się Pan, że już na początek będzie trzeba się zmagać z tak kryzysową sytuacją na rynku?
Nie ma wątpliwości, że 2020 r. jest jednym z najtrudniejszych dla branży win, w tym również dla Partner Center. Na szczęście ze spółką związany jestem od kilku lat, a moja obecność w jednym z najbardziej newralgicznych obszarów, jakim jest dział sprzedaży, pozwoliła mi poznać wszystkie mocne strony firmy. Oczywiście nikt przed rozpoczęciem pandemii nie zdawał sobie sprawy ze skali zbliżających się problemów. Doświadczenie w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem to niewystarczający argument, by zmierzyć się obecną sytuacją na rynku, w której nastąpiło zaburzenie łańcucha dystrybucji.

Jakub Nowak, prezes zarządu JNT Group, odpowiadał na pytania Marcina Burzyńskiego

— W czerwcu 2019 r. firma Jantoń zmieniła nazwę na JNT Group. Czy od tego czasu zmieniło się coś jeszcze pod kątem zarządzania, struktury, organizacji pracy czy filozofii firmy?
Po zmianie właścicielskiej przygotowaliśmy i wdrażamy strategię, która zakłada osiągnięcie pozycji lidera w dość krótkiej perspektywie czasowej. Skuteczne konkurowanie na rynku wymaga od nas innowacyjności i wysokiej dynamiki działania. Konieczne jest szybkie reagowanie na potrzeby rynku, elastyczność i sprawność w zarządzaniu zmianą. W związku z tym, aby zapewnić maksymalne skrócenie i uproszczenie procesów decyzyjnych, firmą zarządza zespół wysokiej klasy, doświadczonych menedżerów – ekspertów w swoich dziedzinach, którzy rozwijają w spółce poszczególne jej obszary.

Wina musujące i szampany stanowią ok. 0,5% wartości sprzedaży wszystkich alkoholi w sklepach małoformatowych do 300 m2. Tendencja ta utrzymuje się przez 11 miesięcy w roku, by w grudniu zwiększyć się prawie 4-krotnie – udziały wartościowe stanowią wtedy prawie 2% sprzedaży wszystkich alkoholi (1,8% w grudniu 2019 r.). Jest to jedyna kategoria wśród alkoholi, która w jeden miesiąc osiąga prawie 25% wartości sprzedaży rocznej. Oczywiście wszystko to zawdzięcza sprzedaży sylwestrowej, gdzie żadne spotkanie nie może obejść się bez lampki szampana o północy.

Alkohol generuje nawet 25% wartości całej sprzedaży w sklepach małoformatowych. Jak podaje CMR, wina „bez bąbelków” – stołowe, deserowe i wermuty stanowią ok. 3-4% wartości sprzedaży alkoholi w tych sklepach (do ponad 5% w grudniu 2019 r.). Z tych trzech kategorii najważniejsze dla wartości sprzedaży są wina stołowe. Najmocniejszym wartościowo graczem pozostaje tutaj niezmiennie CEDC z marką Carlo Rossi, która jest liderem sprzedaży win stołowych (ok. 0,5% wartości sprzedaży alkoholi w małym formacie). Do najczęściej kupowanych produktów z tej marki należą Carlo Rossi: Sweet Red, Rose i Pink Moscato. Nie są to jednak najczęściej kupowane SKU w tej kategorii, gdyż pierwsze miejsca zajmują Kadarka Prestige czerwone półsłodkie (JNT Group) i Fresco – białe i czerwone półsłodkie (Ambra).

Wśród ogółu Polaków świadomość różnicy pomiędzy winem musującym a szampanem wciąż jest nieostra – tak wynika z kolejnej tury badań CBM Indicator. Przypomnijmy zatem, że każdy szampan jest winem musującym, ale tylko nieliczne wina musujące można nazwać szampanem. Jednak ogromna popularność tego trunku spowodowała, iż właśnie słowo „szampan” jest najpowszechniej używanym określeniem na każde wino musujące.
Jakie pierwsze skojarzenia przychodzą nam do głowy, gdy myślimy o zimie? Może jest to atmosfera świąt, kiedy cała rodzina zbiera się na Wigilię, wymienia się prezentami i świątecznymi życzeniami? Może jest to pora do zmian i tworzenia nowych planów? A może zima kojarzy się z pierwszym śniegiem, zapachem gorącej czekolady i mandarynek? Dla każdego z nas zima jest wyjątkowa. Podobnie jak wyjątkowe są wina musujące, często spotykane na stołach świątecznych o tej porze roku. Do win musujących zaliczają się nie tylko wina nasycone typu szampan, ale również oryginalne szampany pochodzące z francuskiej prowincji Szampania, włoskie prosecco i lambrusco, katalońska cava, niemiecki sekt itd. Ze wszystkich wymienionych i pominiętych rodzajów win musujących, to te pierwsze są najbardziej znane konsumentom. Na to wskazują również wyniki najnowszego badania przeprowadzonego przez CBM Indicator w grudniu 2019 r.

temat 06


degustacja banner