okl 2021 05


okl 2021 04

 

Tomasz Głoskowski, dyrektor generalny i wiceprezes zarządu Partner Center Sp. z o.o., odpowiadał na pytania Marcina Burzyńskiego

— Został Pan dyrektorem generalnym spółki Partner Center w niezwykle trudnym momencie. Decydując się na objęcie funkcji raczej nie spodziewał się Pan, że już na początek będzie trzeba się zmagać z tak kryzysową sytuacją na rynku?
Nie ma wątpliwości, że 2020 r. jest jednym z najtrudniejszych dla branży win, w tym również dla Partner Center. Na szczęście ze spółką związany jestem od kilku lat, a moja obecność w jednym z najbardziej newralgicznych obszarów, jakim jest dział sprzedaży, pozwoliła mi poznać wszystkie mocne strony firmy. Oczywiście nikt przed rozpoczęciem pandemii nie zdawał sobie sprawy ze skali zbliżających się problemów. Doświadczenie w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem to niewystarczający argument, by zmierzyć się obecną sytuacją na rynku, w której nastąpiło zaburzenie łańcucha dystrybucji.

Jakub Nowak, prezes zarządu JNT Group, odpowiadał na pytania Marcina Burzyńskiego

— W czerwcu 2019 r. firma Jantoń zmieniła nazwę na JNT Group. Czy od tego czasu zmieniło się coś jeszcze pod kątem zarządzania, struktury, organizacji pracy czy filozofii firmy?
Po zmianie właścicielskiej przygotowaliśmy i wdrażamy strategię, która zakłada osiągnięcie pozycji lidera w dość krótkiej perspektywie czasowej. Skuteczne konkurowanie na rynku wymaga od nas innowacyjności i wysokiej dynamiki działania. Konieczne jest szybkie reagowanie na potrzeby rynku, elastyczność i sprawność w zarządzaniu zmianą. W związku z tym, aby zapewnić maksymalne skrócenie i uproszczenie procesów decyzyjnych, firmą zarządza zespół wysokiej klasy, doświadczonych menedżerów – ekspertów w swoich dziedzinach, którzy rozwijają w spółce poszczególne jej obszary.

Wina musujące i szampany stanowią ok. 0,5% wartości sprzedaży wszystkich alkoholi w sklepach małoformatowych do 300 m2. Tendencja ta utrzymuje się przez 11 miesięcy w roku, by w grudniu zwiększyć się prawie 4-krotnie – udziały wartościowe stanowią wtedy prawie 2% sprzedaży wszystkich alkoholi (1,8% w grudniu 2019 r.). Jest to jedyna kategoria wśród alkoholi, która w jeden miesiąc osiąga prawie 25% wartości sprzedaży rocznej. Oczywiście wszystko to zawdzięcza sprzedaży sylwestrowej, gdzie żadne spotkanie nie może obejść się bez lampki szampana o północy.

Alkohol generuje nawet 25% wartości całej sprzedaży w sklepach małoformatowych. Jak podaje CMR, wina „bez bąbelków” – stołowe, deserowe i wermuty stanowią ok. 3-4% wartości sprzedaży alkoholi w tych sklepach (do ponad 5% w grudniu 2019 r.). Z tych trzech kategorii najważniejsze dla wartości sprzedaży są wina stołowe. Najmocniejszym wartościowo graczem pozostaje tutaj niezmiennie CEDC z marką Carlo Rossi, która jest liderem sprzedaży win stołowych (ok. 0,5% wartości sprzedaży alkoholi w małym formacie). Do najczęściej kupowanych produktów z tej marki należą Carlo Rossi: Sweet Red, Rose i Pink Moscato. Nie są to jednak najczęściej kupowane SKU w tej kategorii, gdyż pierwsze miejsca zajmują Kadarka Prestige czerwone półsłodkie (JNT Group) i Fresco – białe i czerwone półsłodkie (Ambra).

Wśród ogółu Polaków świadomość różnicy pomiędzy winem musującym a szampanem wciąż jest nieostra – tak wynika z kolejnej tury badań CBM Indicator. Przypomnijmy zatem, że każdy szampan jest winem musującym, ale tylko nieliczne wina musujące można nazwać szampanem. Jednak ogromna popularność tego trunku spowodowała, iż właśnie słowo „szampan” jest najpowszechniej używanym określeniem na każde wino musujące.
Jakie pierwsze skojarzenia przychodzą nam do głowy, gdy myślimy o zimie? Może jest to atmosfera świąt, kiedy cała rodzina zbiera się na Wigilię, wymienia się prezentami i świątecznymi życzeniami? Może jest to pora do zmian i tworzenia nowych planów? A może zima kojarzy się z pierwszym śniegiem, zapachem gorącej czekolady i mandarynek? Dla każdego z nas zima jest wyjątkowa. Podobnie jak wyjątkowe są wina musujące, często spotykane na stołach świątecznych o tej porze roku. Do win musujących zaliczają się nie tylko wina nasycone typu szampan, ale również oryginalne szampany pochodzące z francuskiej prowincji Szampania, włoskie prosecco i lambrusco, katalońska cava, niemiecki sekt itd. Ze wszystkich wymienionych i pominiętych rodzajów win musujących, to te pierwsze są najbardziej znane konsumentom. Na to wskazują również wyniki najnowszego badania przeprowadzonego przez CBM Indicator w grudniu 2019 r.

Magdalena Zielińska, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa, odpowiadała na pytania Marcina Burzyńskiego

— Kiedy powstał ZP PRW? Ilu obecnie liczy członków?
Nasza organizacja formalnie została zarejestrowana 5 lat temu. A powołano ją z inicjatywy większości członków zrzeszonych w radzie, która przez 25 lat działała przy Stowarzyszeniu Naukowo-Technicznym Inżynierów i Techników Przemysłu Spożywczego. W tym „wybiciu na niepodległość” chodziło nam o uzyskanie realnej niezależności, niezbędnej do realizacji wielu celów i pełnej reprezentacji branży. Zespół pozostał ten sam – zarówno eksperci, jak i pracownicy organizacji, kontynuowano też wszystkie rozpoczęte inicjatywy. Zatem już w momencie powstania, w 2015 r., ZP PRW był w pełni dojrzałą organizacją. Dziś zrzeszamy i reprezentujemy 11 przedsiębiorstw – trzon stanowią duże firmy wytwarzające i importujące wyroby winiarskie, ale wśród naszych członków są też mniejsze przedsiębiorstwa. Dość powiedzieć, że ok. 70% win i wyrobów winiarskich produkowanych lub butelkowanych w Polsce to efekt pracy naszych członków.

Rozmowa z Bastianem Mingersem, dyrektorem Wine & Spirits Messe Düsseldorf GmbH
– organizatorem targów ProWein w Duesseldorfie

— Przygotowania do ProWein 2021, największych i najważniejszych na świecie targów win oraz napojów spirytusowych, idą pełną parą. Skutki COVID-19 oraz obowiązujące obecnie przepisy dotyczące higieny i bezpieczeństwa wymagają jednak działań na wszystkich poziomach. Co zmieni się w 2021 r., jakich adaptacji do nowych okoliczności możemy się spodziewać?

temat 05


degustacja banner