okl 2020 09


okl 2020 08

 

W corocznym globalnym rankingu „Klubu Milionerów 2019” przygotowanym przez brytyjski magazyn „Drinks International” znalazło się 148 marek alkoholowych o rocznej sprzedaży powyżej miliona 9-litrowych skrzynek. Aż 90 z nich odnotowało wzrosty sprzedaży. W zestawieniu znajdziemy też 8 alkoholi z Polski.

Słowo „piwo” w czasach prasłowiańskich oznaczało napitek albo napój. Był to więc kiedyś każdy, niekoniecznie alkoholowy napój spożywczy. Dzisiaj piwo należy do najczęściej i najchętniej spożywanych rodzajów alkoholu na świecie, tworzy segment rynku alkoholowego o wysokiej znajomości i rozpoznawalności wśród osób pijących lub kupujących alkohol.

Piwo to kategoria, która generuje ok. 50% wartości sprzedaży wszystkich alkoholi w sklepach małoformatowych do 300 m2 (ok. 60% udziałów wartościowych w miesiącach lipiec-sierpień, ponad 40% w grudniu 2019 r.). Wartość ta stanowi ok. 14% całej sprzedaży sklepów małoformatowych. Piwo to także produkt najczęściej kupowany w sklepach małego formatu – transakcje z piwem stanowią ponad 25% wszystkich transakcji.
Na sprzedaż piw duży wpływ ma pogoda – jest to produkt silnie sezonowy, obserwujemy znaczne wzrosty w miesiącach letnich i zmniejszenie w miesiącach zimowych. Latem mamy także znacznie większy wybór produktów – w miesiącach lipiec-sierpień 2019 r. było do wyboru prawie 100 wariantów, natomiast w grudniu 2019 r. – ok. 80.

Patrick Raguenaud, president Bureau National Interprofessionnel du Cognac, odpowiadał na pytania Marcina Burzyńskiego

— Jak długo istnieje organizacja BNIC i jakie są jej najważniejsze cele?
BNIC, a więc Bureau National Interprofessionnel du Cognac, istnieje od ponad 70 lat wraz ze swoją jednostką techniczną „Station Viticole” utworzoną w 1948 r. Dzięki członkostwu, które w równym stopniu reprezentuje interesy rolnicze i handlowe regionu Cognac, BNIC jest organem konsultacyjnym i decyzyjnym dla plantatorów, gorzelników i członków grupy koniakowej. Działamy w interesie tych, którzy produkują i konsumują cognac, dbając o standardy apelacji. Najważniejsze nasze misje to: rozumienie, obrona i promowanie oznaczenia geograficznego, organizowanie produkcji koniaku i odpowiadanie na wymagania rynku, ułatwianie dostępu do rynków, wdrażanie polityki badań i rozwoju, a także zapewnienie dalszej kontroli jakości. BNIC reprezentuje, wspiera i chroni apelację koniaku Cognac Appelation d’Origine Contrôlée we Francji i za granicą. W 150 krajach, w których sprzedaje się cognac, ten certyfikat AOC zapewnia konsumentom produkt o wyjątkowej jakości. Od momentu założenia w 1946 r. zadaniem BNIC zawsze była służba publiczna w imieniu DGDDI, Dyrekcji Generalnej ds. Ceł i Podatków Pośrednich, a także cele związane z biznesem. Misja usługi publicznej umożliwia nam wydawanie certyfikatów, śledzenie wieku trunków i monitorowanie jego wysyłek. Od 2010 r. BNIC jest uznawany za organ obrony i zarządzania, taki status prawny zgodnie z francuskim kodeksem rolnym, upoważnia nas do weryfikacji prawidłowego stosowania specyfikacji Cognac w odniesieniu do planu kontroli. Podsumowując, BNIC jest organizacją, w której łączą się siły służące rozwojowi marki Cognac w odniesieniu do apelacji.

Rozmowa z Adamem Drozdowskim, członkiem zarządu Partner Center Sp. z o.o.

— Epidemia koronawirusa wpływa bezpośrednio na nasze życie i na większość gałęzi gospodarki. Jak na tym tle wygląda sytuacja w branży winiarskiej?
Nasza branża znalazła się z dnia na dzień w bardzo trudnej, kryzysowej sytuacji. Partner Center swoją działalność handlową opiera na obu głównych kanałach dystrybucji, jakim są Off Trade i HoReCa. Jednak wszystko zmieniło się wraz z wprowadzeniem na terenie naszego kraju stanu epidemicznego związanego z rozwojem wirusa SARS-CoV2. Na skutek tego pojawiły się, decyzją władz państwowych, bardzo istotne ograniczenia, przede wszystkim w funkcjonowaniu sektora HoReCa. W tym miejscu trzeba podkreślić, że dla naszej firmy ten sektor jest niezwykle istotny, ponieważ współpracujemy zarówno z  międzynarodowymi, jak i  lokalnymi sieciami hoteli, a także z kluczowymi na rynku polskim restauracjami – w sumie w tym segmencie obsługujemy kilkuset klientów.

temat 09