okl 2018 10


okl 2018 09


 

Robert Ogór, prezes AMBRA S.A., odpowiadał na pytania Marcina Burzyńskiego

— Cydr Lubelski to najpopularniejszy i najlepiej sprzedający się cydr w Polsce. Na czym polega jego fenomen? Jaki wpływ na jego sukces miało embargo rosyjskie na polskie jabłka?
Kluczem do sukcesu Cydru Lubelskiego jest naturalny proces produkcji i nieustająca praca nad unikalnym produktem oparta na zasadzie pełnej naturalności. Zaczęliśmy w 2013 r. od Cydru Lubelskiego Klasycznego w zielonej litrowej butelce. Bardzo szybko wprowadziliśmy mniejsze pojemności. Jednak by kategoria mogła się rozwijać, konsumenci potrzebują bogactwa, czyli w tym wypadku różnorodności. I na to postawiliśmy. Kolejnym krokiem było wprowadzenie Perry Lubelskiego, a także Cydru Lubelskiego z Antonówki. Następnie pojawił się Cydr Lubelski Niefiltrowany i Cydr Lubelski Lodowy. Dziś znaczenie embarga jest marginalne. Zostało wprowadzone, gdy cydr sprzedawał się już bardzo dobrze. Oczywiście dodatkowo wypromowało kategorię w świadomości konsumentów, ale dziś to już przeszłość.

Zarówno w sklepach małoformatowych do 300 m2, jak i w supermarketach 301-2500 m2 alkohol to najważniejsza pod względem wartości sprzedaży kategoria FMCG, choć oczywiście jego znaczenie dla mniejszych placówek jest dużo większe. Jak wynika z danych CMR, w sklepach małoformatowych wszelkiego rodzaju trunki odpowiadają za 1/4 obrotów i są swego rodzaju magnesem przyciągających klientów – piwo, wódka, whisky i inne napoje alkoholowe pojawiają się na co trzecim paragonie. Warto dodać, że bardzo często zakup alkoholu jest jedynym powodem wizyty w pobliskim sklepie, o czym może świadczyć fakt, że na prawie 40% paragonów z piwem i na około 35% paragonów z wódkami smakowymi nie występują żadne inne produkty.

Jest postęp w sprawie klasyfikacji wyrobów fermentowanych w nomenklaturze scalonej! To największy aktualnie problem branży winiarskiej, na który już od 2 lat, zwracali uwagę członkowie Polskiej Rady Winiarstwa. W Polsce ponad 99% produkcji winiarskiej stanowią wyroby fermentowane, do których zalicza się m.in. wina owocowe, cydry i miody pitne. Wino gronowe, mimo dynamicznego rozwoju w ostatnich latach, to ciągle niecały 1%. Prawdziwe poruszenie wśród producentów, już nie tylko w Polsce, ale i w całej Unii Europejskiej, wywołał projekt uwagi dodatkowej do nomenklatury scalonej, zgodnie z którą duża część produkowanych wyrobów będzie zagrożona przekwalifikowaniem, pod względem akcyzowym, do grupy napojów spirytusowych. Projekt ten zawiera szereg niezdefiniowanych pojęć, napisany jest w sposób bardzo ogólny i  stwarza szerokie pole do subiektywnej oceny czy interpretacji.

Niskoprocentowe drinki alkoholowe z sokami, rumem czy colą mają już ugruntowaną pozycję na polskim rynku. Cydry w ostatnich latach przebojem zdobyły nowych klientów. Cydry oraz alkohole typu RTD (Ready to drink), należą do kategorii napojów alkoholowych, które przede wszystkim cechuje sezonowość. Ich sprzedaż rośnie w miesiącach letnich.
Badania przeprowadzane cyklicznie przez CBM Indicator obejmują cały segment wyrobów alkoholowych, w tym także zwyczaje i preferencje nabywcze klientów dotyczące gotowych drinków niskoprocentowych RTD oraz cydrów. W ramach corocznego, ogólnopolskiego badania zwyczajów konsumenckich i zakupowych na rynku alkoholowym w Polsce, ankieterzy CBM Indicator przeprowadzają m.in. testy znajomości spontanicznej i wspomaganej. Ich cel to zbadanie, na ile dana marka jest rozpoznawalna wśród konsumentów napojów alkoholowych. 

wineexpo 2018


enoexpo 200x283 2018