okl 2018 11


okl 2018 10


 

Gdyby ranking producentów wódki zależał wyłącznie od wartości sprzedaży poszczególnych wódek w polskich sklepach małopowierzchniowych, to zdecydowanie wygrałaby grupa Roust (CEDC International), przed firmą Stock i Marie Brizard. Jednak Grupa Eurocash we współpracy z Polską Izbą Handlu postanowiły ułożyć ranking największych producentów wódki ze względu na ich strategie dystrybucyjne, cenowe, produktowe stosowane wobec małoformatowych sklepów. To one nadal mają największy udział w sprzedaży wódki w Polsce. Kto zatem najbardziej sprawiedliwie traktuje właścicieli małopowierzchniowych sklepów i ich klientów?

Minął rok i mamy kolejny ranking marek alkoholowych przygotowany przez brytyjski magazyn „Drinks International”. Tradycyjnie przedstawia on produkty, które zanotowały w poprzednim roku sprzedaż powyżej miliona 9-litrowych skrzynek. W „Klubie Milionerów 2017” na 163 marki alkoholowe znalazły się w zestawieniu, aż 52 whisky. To wynik o jedną pozycję gorszy niż przed rokiem. W pierwszej dziesiątce rankingu znalazły się 4 marki „złotego trunku” a w pierwszej pięćdziesiątce aż 21.

Whisky, choć jest to kategoria rozwijająca się, to stanowi wciąż niewielki procent obrotów alkoholami w sklepach małoformatowych do 300 m2. W 2017 r. wódki odpowiadały za ponad 30% obrotów, na whisky w tym kanale przeznaczana była co 30 złotówka z puli wydanych na alkohole. Z kolei w supermarketach, kanale ważnym dla whisky i bourbonów, pojawiała się ona na co 50 paragonie i stanowiła 8% obrotów wszystkich alkoholi w sklepach.

Słynne anglosaskie trunki powstające na bazie destylatów należą do napojów o wysokim wskaźniku spożycia. Wśród mocnych trunków alkoholowych whisky coraz częściej wybierana jest przez konsumentów. Najnowsze wyniki badania przeprowadzonego przez CBM INDICATOR potwierdzają, że świadomość marek whisky z roku na rok się zwiększa. Kolejna tura badań potwierdziła też ustabilizowany wzrost spożycia tego trunku.

wfp2019 200x283 pl wine