okl 2019 10


okl 2019 09


 

Wódka jest trunkiem uwielbianym przez wielu Polaków – króluje na naszych stołach podczas uroczystości czy świąt. Nic zatem dziwnego, iż można ją nabyć w zdecydowanej większości sklepów detalicznych, a gama dostępnych marek i smaków jest bardzo szeroka. Średnio co czwarty Polak przychodzący do sklepu po alkohol wkłada do koszyka właśnie wódkę. W dodatku bardzo często podczas takiej wizyty nie kupuje nic innego. Natomiast jeśli na paragonie widnieją inne produkty, są to przeważnie piwo, papierosy czy napoje gazowane. Kluczowym kanałem dystrybucji dla sprzedaży wódki są sklepy małoformatowe do 300 m2. Znajdziemy w nich na półce średnio 80 różnych wariantów, w tym niecałe 60% przypada na wódki smakowe. Jak można się spodziewać, w supermarketach ich różnorodność pozostaje wiele większa (ok. 130 wariantów).

Wódki czyste i smakowe mają długą tradycję na polskim rynku napojów alkoholowych. Kilkusetletnia historia wytwarzania na naszych ziemiach powoduje, że właśnie w Polsce przechowywane są najstarsze europejskie tajemnice przemysłu spirytusowego. Dzięki nim „Polska Wódka” należy do najlepszych i najbardziej cenionych na świecie. Wysoka pozycja tego alkoholu w strukturze światowego rynku jest wynikiem połączenia wielowiekowych tradycji, oryginalności receptur przekazywanych przez pokolenia mistrzów, a także stosowania alkoholu etylowego, produkowanego ze starannie wyselekcjonowanych zbóż czy ziemniaków.

Jarosław Buss, właściciel firmy Tudor House, sieci sklepów Ballantine’s oraz organizator Whisky Live Warsaw, odpowiadał na pytania Marcina Burzyńskiego

— Pamięta Pan jeszcze, jaką whisky single malt skosztował jako pierwszą w życiu? Czy już pierwszy łyk „złotego trunku” skradł Panu serce?
Jeśli dobrze pamiętam, w segmencie single malt pierwsza degustowana przeze mnie whisky to 12-letnia Scapa. Była ona na tyle odmienna od tego, co próbowałem wcześniej, że rzeczywiście błyskawicznie skradła moje serce.

Gdyby ranking producentów wódki zależał wyłącznie od wartości sprzedaży poszczególnych wódek w polskich sklepach małopowierzchniowych, to zdecydowanie wygrałaby grupa Roust (CEDC International), przed firmą Stock i Marie Brizard. Jednak Grupa Eurocash we współpracy z Polską Izbą Handlu postanowiły ułożyć ranking największych producentów wódki ze względu na ich strategie dystrybucyjne, cenowe, produktowe stosowane wobec małoformatowych sklepów. To one nadal mają największy udział w sprzedaży wódki w Polsce. Kto zatem najbardziej sprawiedliwie traktuje właścicieli małopowierzchniowych sklepów i ich klientów?

Minął rok i mamy kolejny ranking marek alkoholowych przygotowany przez brytyjski magazyn „Drinks International”. Tradycyjnie przedstawia on produkty, które zanotowały w poprzednim roku sprzedaż powyżej miliona 9-litrowych skrzynek. W „Klubie Milionerów 2017” na 163 marki alkoholowe znalazły się w zestawieniu, aż 52 whisky. To wynik o jedną pozycję gorszy niż przed rokiem. W pierwszej dziesiątce rankingu znalazły się 4 marki „złotego trunku” a w pierwszej pięćdziesiątce aż 21.

enoexpo 2019