okl 2019 07


okl 2019 06


 

Krzysztof Jachimczak, prezes zarządu, współwłaściciel i współtwórca Browaru Kazimierz, odpowiadał na pytania Bartosza Bełkowskiego

— Od czego powinien zacząć piwowar domowy, który chce przejść do znacznie większej skali produkcji i mieć swój własny browar?
Najpierw powinien dobrze się zastanowić, czy nie pozostać przy tej mniejszej skali i robieniu piwa w piwnicy lub w garażu.

— Skąd taki pesymizm? Czy to takie niewdzięczne zajęcie?
Wręcz przeciwnie, to zajęcie bardzo przyjemne! Natomiast trzeba wiedzieć, że jest to dość ciężka i wyboista droga do sukcesu, czyli krótko mówiąc własnego browaru, własnego piwa z własnej produkcji.

Piwo to jedno z najstarszych prasłowiańskich słów. Onegdaj oznaczało napitek albo napój. Zatem piwem w języku staropolskim był po prostu każdy napój spożywczy. Piwo jest najczęściej spożywanym przez Polaków trunkiem alkoholowym, charakteryzującym się wysoką rozpoznawalnością zarówno wśród osób pijących, jak też kupujących alkohol. Jak pokazuje nam kolejna tura badania przeprowadzonego przez Centrum Badań Marketingowych Indicator, najczęściej rozpoznawalne marki piwa pochodzą przede wszystkim z największych browarów, takich jak: Grupa Żywiec, Kompania Piwowarska czy Carlsberg Polska.

Piwo bez wątpienia jest jedną z najważniejszych kategorii produktowych dla sklepów małoformatowych do 300 m2. To najczęściej kupowany rodzaj alkoholu, któremu przeciętny sklep małego formatu zawdzięcza ok. 15% obrotów. Jak wynika z danych CMR, po piwo sięga co czwarty klient, kupując średnio 3 opakowania chmielowego trunku. Co ciekawe, często jest to jedyny element koszyka zakupowego, w szczególności w przypadku wariantów z niższej półki cenowej. Natomiast gdy kupowane są również inne produkty, zazwyczaj są to przekąski czy inne napoje alkoholowe.

Dr Nemat Naghdaliyev, przedstawiciel handlowy Azerbejdżanu na kraje Europy Środkowej, odpowiadał na pytania Marcina Burzyńskiego

— Niedawno w Warszawie otwarto Trading House of Azerbaijan – Dom Handlowy Azerbejdżanu. Na jakiej zasadzie działa ta placówka?
Dokładnie 5 października 2016 r. Prezydent Republiki Azerbejdżanu Ilham Alijew podpisał dekret w sprawie promocji na dużą skalę lokalnych produktów na rynkach zagranicznych pod hasłem „Made in Azerbejdżan. Dekret ten zawiera 10 różnych mechanizmów wsparcia w celu stymulowania eksportu i promowania marki „Made in Azerbaijan” za granicą. Domy handlowe są uważane za dodatkową zachętę do eksportu naszych produktów poza ropą naftową. Placówkę Trading House of Azerbaijan w Warszawie uruchomiono w Warszawie dokładnie 6 grudnia 2018 r.

polagrafood 2019