okl 2019 11


 

 

Blisko 7 tys. wystawców z całego świata i rekordowa liczba ponad 61 tys. gości, którzy odwiedzili wydarzenie – tak najkrócej można opisać tegoroczne targi ProWein w Duesseldorfie. My jednak zamierzamy o nich napisać nieco więcej – tym bardziej, że miały tam miejsce także istotne polskie akcenty.

Kolejna XXXVI tura badań rynku napojów alkoholowych w Polsce została przeprowadzona przez Centrum Badań Marketingowych Indicator w grudniu 2018 r. Badaniu poddano reprezentatywną kwotową próbę dorosłych mieszkańców Polski liczącą 1000 osób. Badanie zostało przeprowadzone techniką CAWI (Computer Assisted Web Interview). Obecnie CAWI jest jedną z najbardziej popularnych i najszybciej rozwijających się metod marketingowych.

Rum, gin i tequila należą do mniejszych segmentów alkoholi w sklepach małoformatowych do 300 m2. odpowiadają one łącznie za mniej niż 1% wartości sprzedaży alkoholi mocnych. Rum i gin można kupić w ok. 40% placówek, natomiast tequilę ma w ofercie tylko kilka ich procent. W sklepach małoformatowych nie należy się spodziewać zbyt dużej liczby wariantów tych alkoholi na półkach. Klienci najczęściej mogą wybierać pomiędzy 2 wariantami rumu i ginu, natomiast w przypadku tequili najczęściej jest tylko 1 wariant tego alkoholu.

Marcin Chorzewski, dyrektorem Działu Premium w Ice-Full Sp. z o.o., odpowiadał na pytania Marcina Burzyńskiego.

— Firma Ice-Full działa od 1989 r. Jaki jest sposób, aby tak długo przetrwać na niełatwym rynku z branży alkoholi?
W naszym przypadku najważniejsze to indywidualne podejście do partnerów handlowych – zarówno kupujących, jak i sprzedających, a także szeroka oferta handlowa skierowana pod każdy segment klienta.

Jest wygodniej, ekonomiczniej, mniej zobowiązująco – mowa o konsumpcji alkoholu w małych butelkach. To trend, który z roku na rok rozwija się coraz intensywniej i  doskonale wpisuje w potrzebę innowacji. Także szefowie firm zrzeszonych w Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa przyznają: „widzimy bardzo duży potencjał sprzedaży w segmencie małych butelek”. Moda na wina w małych opakowaniach została zapoczątkowana w USA, gdzie popularne są alkohole zarówno w małych butelkach, jak i w puszkach. – Trend ten wkroczył najpierw do Europy Zachodniej, a następnie dotarł do naszego kraju – mówi Maciej Malewicz, członek zarządu, dyrektor marketingu w firmie Jantoń S.A. – W Polsce w małych butelkach początkowo można było kupić wina spokojne, ale ostatnio w formaty te inwestuje też wiele marek win musujących.

okl 2019 10