okl 2019 08


okl 2019 07


 

Likiery, kremy i bittery pozostają nadal niszowym pod względem udziałów wartościowych segmentem alkoholi. Nawet w najważniejsze dla tej kategorii miesiące świąteczne udziały w wartości sprzedaży nie przekraczają 1%. Podobnie jak alkohole mocne, tę grupę charakteryzuje duża sezonowość sprzedaży związana ze świętami. Z danych CMR wynika, że najwięcej transakcji z likierami w sklepach małoformatowych do 300 m2 zawieranych jest w grudniu, bezpośrednio przed Bożym Narodzeniem. Drugim szczytem sprzedaży jest tydzień przed Wielkanocą, na co znaczący wpływ ma zwiększona sprzedaż samych advocaatów, których wzrost sprzedaży w miesiącu ze świętami sięga nawet 100%.

Wojciech Bortkiewicz, dyrektor komercyjny marketingu wódek CEDC International Sp. z o.o., odpowiadał na pytania Marcina Burzyńskiego

— CEDC International to lider pod względem wielkości produkcji wódki w Polsce. Czy to korzystna sytuacja? Niektórzy uważają, że łatwiej jest gonić konkurencję, niż jej uciekać. Czy CEDC jako lider czuje się odpowiedzialne za branżę alkoholi i jej rozwój w naszym kraju?
Bycie liderem na tak dużym i ważnym rynku wódki, jakim jest Polska, zobowiązuje. W ostatnim roku niemal co druga sprzedana w naszym kraju butelka wódki była jedną z marek CEDC. Dlatego musimy brać odpowiedzialność za rozwój całego rynku. Od 2 lat dążymy do tego, aby wartość naszej sprzedaży rosła szybciej niż jej wolumen. W 2018 r. zrobiliśmy kolejny krok w tym kierunku. Wartość naszej sprzedaży wódek urosła o blisko 4,5%, a wolumen o nieco ponad 3%. W tym samym czasie nasi najwięksi konkurenci albo notowali znaczne spadki, albo obniżali ceny swoich produktów, sprzedając większy wolumen kosztem mniejszego zysku. Strategia CEDC zakłada, aby zysk, który wypracowujemy, był inwestowany w rozwój rynku. Chcemy nadal wprowadzać nowe produkty, ulepszać obsługę sprzedaży i jej serwis, a także zwiększać skalę działań marketingowych. Wszystko to przełoży się na większą odsprzedaż i zysk naszych partnerów w każdym kanale sprzedaży, w tym także w sklepach handlu tradycyjnego, w których ma miejsce blisko 2/3 całej sprzedaży wódek w Polsce. Naszą siłą, którą przy całym szacunku dla konkurencji, nikt inny nie może się pochwalić, jest wyjątkowa oferta w każdym segmencie. Dotyczy to nie tylko wódek, lecz także alkoholi importowych, whisky, wina, brandy, koniaków czy likierów, których jesteśmy wyłącznym dystrybutorem w Polsce.

W piątek, 24 maja 2019 r., w Toruniu odbędzie się XIII edycja Degustacji Wódek organizowanej przez ogólnopolski miesięcznik branżowy „Rynki Alkoholowe”. Profesjonalni, a także niezależni jurorzy po raz kolejny przystąpią do oceny „w ciemno” zgłoszonych próbek w kategorii wódek czystych oraz w kategorii wódek smakowych i smakowych wyrobów spirytusowych. Zwycięzcy nagrodzeni zostaną medalami zaprojektowanymi przez artystę grafika Małgorzatę Wojnowską. W skład jury wchodzą od zawsze przedstawiciele organizacji i stowarzyszeń branżowych, dziennikarze, sommelierzy, jurorzy w międzynarodowych konkursach produktowych.

Jak wynika z danych CMR, w sklepach małoformatowych wszelkiego rodzaju trunki odpowiadają za 1/4 obrotów i są swego rodzaju magnesem przyciągającym klientów – piwo, wódka, whisky i inne napoje alkoholowe pojawiają się na co trzecim paragonie. Warto dodać, że bardzo często zakup alkoholu jest jedynym powodem wizyty w pobliskim sklepie, o czym może świadczyć fakt, że na ok. 40% paragonów z piwem i na ok. 35% paragonów z wódkami smakowymi nie występują żadne inne produkty.

„Polska Wódka” należy do najlepszych i najbardziej cenionych na świecie. Wysoka pozycja tego alkoholu w strukturze światowego rynku jest wynikiem połączenia wielowiekowych tradycji, oryginalności receptur, przekazywanych przez pokolenia mistrzów, a także stosowania alkoholu etylowego, produkowanego ze starannie wyselekcjonowanych zbóż i ziemniaków. Nic zatem dziwnego, że wódka pełni do dziś istotną rolę w życiu dorosłego Polaka.

polagrafood 2019