okl 2018 11


okl 2018 10


 

Marcin Burzyński

XII Degustacja Wódek zorganizowana przez ogólnopolski miesięcznik branżowy „Rynki Alkoholowe” za nami. W piątek, 25 maja, w toruńskim Hotelu Gotyk wybrano i nagrodzono najlepsze produkty w danej kategorii. W tegorocznym wydarzeniu można było się łatwo doszukać kilku podobieństw względem poprzedniej degustacji.

Przede wszystkim wysoki poziom rywalizacji zgłoszonych produktów – przed wielu laty różnie z tym bywało, teraz jest to już standard. I bardzo dobrze, warto trochę utrudnić pracę jurorom konkursu!
Kolejne podobieństwo – ponownie zgłoszono więcej produktów w kategorii wódek smakowych oraz smakowych wyrobów spirytusowych, niż w kategorii wódek czystych. Dawniej bywało na odwrót, ale trendy na rynku stopniowo się zmieniają i widać to także w organizowanym przez nas konkursie.
degustacja 8I wreszcie po trzecie – udział produktów ze Szczecińskiej Fabryki Wódek „Starka”, zakończony pełnym sukcesem. W ubiegłym roku Starka 30 Banquet pewnie wygrała wśród wódek smakowych oraz smakowych wyrobów spirytusowych. Tym razem jej śladem podążyła starsza siostra – Starka 35 (tak, tak, to trunek 35-letni!), która zyskała najwięcej jurorskich punktów w kategorii cenowej powyżej 35 zł (przy czym butelka tego trunku to wydatek ok. 1000 zł), a także w całej tegorocznej degustacji.
– Byłoby niewłaściwe powiedzieć, że spodziewałem się tego medalu. Na pewno jednak mocno na niego liczyłem – przyznał krótko Sylwester Kloskowski, członek zarządu i dyrektor finansowy Szczecińskiej Fabryki Wódek „Starka”.
Wśród „smakowców” w cenie do 35 zł medal zdobył Charley’s Gin z portfolio Grupy AWW. Producent ten mógł być jednak podwójnie zadowolony, bo otrzymał także drugi medal w kategorii specjalnej „Za odwagę, dobrą kompozycję i podążanie za światowymi trendami”. To nagroda za stworzenie ziołówki Bitter Laufhund. Co ciekawe, oba te alkohole z portfolio Grupy AWW otrzymały niedawno certyfikaty jakości i tytuły „Top Produkt” podczas XXVIII atestacji żywności programu „Doceń polskie”.
– Charley’s Gin to produkt obecny na rynku od 1,5 roku. Cieszy się dużą popularnością konsumentów, którzy chętnie wracają po niego do sklepów. Destylat kupujemy od renomowanej angielskiej firmy, co gwarantuje jego wysoką jakość. Dodajemy do tego własny surowiec wpływający na smak. Korzystamy też z naszych instalacji do rektyfikacji spirytusu. W efekcie otrzymujemy produkt, który jest łagodny, a swoją delikatnoscią zbliża się do znanej marki Beefeater – zdradził Karol Kubicki, dyrektor sprzedaży w Grupie AWW. – Z kolei ziołówka Laufhund to tegoroczna nowość. Pracowalismy aż 8 miesięcy, aby uzyskać satysfakcjonujący nas smak, a jako wzór traktowaliśmy markę Jägermeister. Do stworzenia ziołówki użylismy 45 ziół, ale nie mogę powiedzieć jakich.
W kategorii wódek czystych po podliczeniu punktów przyznawanych przez jurorów, złoty medal zdobyła Żołądkowa de Luxe z portfolio Stock Polska Sp. z o.o. To produkt znany i lubiany na naszym rynku, więc z pewnością zasługiwał na takie wyróżnienie. Zresztą klasę tej wódki dostrzegali też już jurorzy konkursów międzynarodowych. Wszak Żołądkowa de Luxe zdobyła złoty medal w konkursie Monde Selection w Brukseli w 2014 r. czy srebrny podczas International Spirits Challenge 2015.
Degustacja tradycyjnie odbywała się „w ciemno”, a więc jurorzy nie wiedzieli, próbki jakich marek i producentów oceniają. A w niezależnej komisji oceniającej w tym roku zasiadali: Mariusz Kapczyński – przewodniczący jury (dziennikarz i krytyk winiarski, juror krajowych oraz międzynarodowych konkursów alkoholi, twórca portalu Vinisfera.pl), Ryszard Berent (prezydent Stowarzyszenia Polskich Barmanów), Łukasz Klesyk (dziennikarz kulinarny i alkoholowy, obecnie pracujący w magazynie „Ferment”) oraz Jerzy Warlikowski (znawca i koneser alkoholi, przedstawiciel Kartel Press SA – wydawcy miesięcznika „Rynki Alkoholowe”).
W konkursie brały udział wódki i wyroby spirytusowe produkowane przez: Stock Polska Sp. z o.o., Toruńskie Wódki Gatunkowe, Szczecińską Fabrykę Wódek „Starka” Sp. z o.o., Grupę AWW Sp. z o.o. Sp. k. oraz Polską Fabrykę Wódek Old Distillery Sp. z o.o. Oczywiście część firm zdecydowała się zgłosić do rywalizacji więcej produktów.

klesykŁukasz Klesyk: – Upłynęło raptem kilka dni od konkursu, a już słyszałem w środowisku zdumione głosy: „Dlaczego w kategorii wódek czystych wygrała Żołądkowa de Luxe”? Bo była dobra – nie ma innej odpowiedzi. Świadczy to o tym, że dziś już nikt nie może czuć się bezpieczny – osobiste poczucie wyjątkowości, posiadania w portfolio alkoholi „premium” itp. niewiele znaczy, jeśli nie stoi za tym dobry i wciąż udoskonalany produkt. Różnice w punktacji były minimalne, ale na korzyść wódki tańszej od konkurencji. Wydaje się, że to ogólna tendencja – pisząc w ubiegłym roku książkę „Między wódką a zakąską”, wraz z moim współautorem, szefem kuchni Aleksandrem Baronem, zdegustowaliśmy 67 polskich wódek czystych i nie znaleźliśmy wśród nich ani jednej ewidentnie złej. Konkurencja i wyśrubowane normy unijne wymuszają jakość, a coraz doskonalsza technologia pomaga w jej osiągnięciu.
Zwycięstwo w kategorii wódek smakowych do 35 zł (Charley’s Gin) i nagroda specjalna (Bitter Laufhund) – oba produkty z AWW – to świadectwo odwagi robienia w Polsce rzeczy, których przeważnie u nas nikomu robić albo „się nie chce”, albo „się nie opłaca”, czy też po prostu robić się nie umie. AWW i chce, i umie, i chyba mu się jednak opłaca. Widzimy, że można nad Wisłą stworzyć gin nie ustępujący Beefeaterowi czy ziołówkę nie ustępującą Jägermeisterowi – przy czym rodzima firma wcale nie maluje kopii, tylko tworzy coś własnego, zarazem świadomie podążając za światowymi trendami.
Starka, to Starka – wiadomo – jest w niej, płynąca z tradycji, wielka moc. Chwilowe jej zaburzenie nie zatrzymało firmy, z której Polacy mogą być naprawdę dumni – pracuje pełną parą i z sukcesami, inwestuje, sprzedaje, ma pomysły na przyszłość, mnóstwo energii i optymizmu. Oprócz Starki 35, która bezapelacyjnie wygrała w kategorii wódek smakowych powyżej 35 zł, Szczecińska Wytwórnia Wódek wprowadza np. (także i do dyskontów) wersje 3, 6 i 9-letnią, skierowane do młodych ludzi – ma to „wychować” nowych klientów i uświadomić im, czym jest nasz narodowy skarb. Miejmy nadzieję, że tak się stanie i że kolejne pokolenia również będą sięgać po ten jedyny w swoim rodzaju trunek.

warlikowskiJerzy Warlikowski: – Wszystkie produkty biorące udział w tegorocznej Degustacji Wódek stały na wysokim poziomie i były jednocześnie odmienne pod względem charakteru czy stylu. Wśród wódek czystych jury po raz kolejny najwyżej oceniało produkty klasyczne. Wyroby smakowe były za to zaskakująco zróżnicowane. Niestandardowe i bardzo ciekawe okazały się gin oraz ziołówka, które nawiązują do światowych trendów. Uważam, że konsument powinien osobiście zapoznać się z każdym z nagrodzonych produktów, ale przy dzisiejszej strukturze handlu i sposobie tworzenia sklepowych półek z alkoholem, może okazać się to trudne.

berentRyszard Berent: – Wygrana 35-letniej Starki wśród najdroższej kategorii alkoholi smakowych to żadna niespodzianka. To trunek starzony i niezwykle wykwintny. Z mojego punktu widzenia dobrze się stało, że medal wywalczył także gin. Moda na ten trunek to wyraźny trend, który wędruje do nas z Zachodu, a konkretnie z Wielkiej Brytanii. Gin obecnie przeżywa drugą młodość i również w Polsce zaczyna zdobywać należne mu miejsce. Cieszy, że tym tropem podążają także polscy producenci. Podobnie zresztą jest z ziołówką, która otrzymała nagrodę specjalną. Z kolei Żołądkowa de Luxe to jedna z najpopularniejszych wódek czystych w naszym kraju. Dzięki solidnej recepturze gwarantuje ona bardzo wysoką jakość w przystępnej cenie. Szkoda może tylko, iż w tym roku zgłoszono do rywalizacji w naszym konkursie nieco mniej produktów. Tym bardziej, że nasze gremium sędziowskie gwarantuje przecież naprawdę rzetelną ocenę wszystkich alkoholi.

kapczynskiMariusz Kapczyński: – Choć w tym roku odnotowaliśmy mniejszą liczbę próbek, to jury na pewno nie mogło narzekać na brak różnorodności. Wyróżniliśmy niebanalne, ciekawe produkty, a wśród nich również nowości. Na uwagę zasługuje też na pewno kolejny medal dla Starki. Cóż, potyczki sędziowskie były jak zwykle intrygujące, a wyniki – jak co roku – przyniosły niespodzianki. Już rozgrzewamy się na przyszłoroczny konkurs!

  • Żołądkowa De Luxe
    Stock Polska Sp. z o.o.
    ZŁOTY MEDAL DEGUSTACJI WÓDEK 2018
    KATEGORIA
    WÓDKI CZYSTE

    Read More
  • Starka 35
    Szczecińska Fabryka Wódek „Starka”
    ZŁOTY MEDAL DEGUSTACJI WÓDEK 2018
    KATEGORIA
    WÓDKI SMAKOWE ORAZ SMAKOWE
    WYROBY SPIRYTUSOWE
    – CENA POWYŻEJ 35 ZŁ

    Read More
  • Bitter Laufhund
    Grupa AWW Sp. z o.o. Sp. k.
    ZŁOTY MEDAL DEGUSTACJI WÓDEK 2018
    KATEGORIA SPECJALNA
    „ZA ODWAGĘ, DOBRĄ KOMPOZYCJĘ
    I PODĄŻANIE ZA ŚWIATOWYMI TRENDAMI”

    Read More
  • Gin charley’s
    Grupa AWW Sp. z o.o. Sp. k.

    ZŁOTY MEDAL DEGUSTACJI WÓDEK 2018
    KATEGORIA
    WÓDKI SMAKOWE ORAZ SMAKOWE
    WYROBY SPIRYTUSOWE – CENA DO 35 ZŁ

    Read More
  • 1

wfp2019 200x283 pl wine