okl 2019 10


okl 2019 09


 

Kolejna XXXVI tura badań rynku napojów alkoholowych w Polsce została przeprowadzona przez Centrum Badań Marketingowych Indicator w grudniu 2018 r. Badaniu poddano reprezentatywną kwotową próbę dorosłych mieszkańców Polski liczącą 1000 osób. Badanie zostało przeprowadzone techniką CAWI (Computer Assisted Web Interviews). Obecnie CAWI jest jedną z najbardziej popularnych i najszybciej rozwijających się metod marketingowych.

 

Słynne w świecie trunki powstające na bazie destylatów nie należą do najpopularniejszych napojów alkoholowych wśród Polaków.
Eau-de-vie – czyli eliksir życia uznawany za najszlachetniejszy z alkoholi wytwarzany jest w procesie podwójnego destylowania wina gronowego. Oryginalny koniak powstaje tylko z wyselekcjonowanych szczepów winogron rosnących na terenie Francji zwanym „Charente”, w rejonie Cognac podlega bardzo dokładnie wyznaczonym regułom produkcji.
Brandy to określenie dla napojów alkoholowych destylowanych z win gronowych. Pod tą nazwą na światowym rynku występuje zdecydowana większość winiaków. Winiak gronowy produkuje się przez oddestylowanie wina gronowego lub przez oddestylowanie wytłoków winogronowych. Winiak owocowy (fruit brandy) wyrabiany jest z kolei na bazie oddestylowanych zacierów owocowych – głównie na bazie przefermentowanej miazgi.
Najnowsze sondaże CBM Indicator wskazują, że wśród amatorów alkoholi należących do grupy koniaków, brandy i winiaków najbardziej rozpoznawalny jest Napoleon. Markę tę samodzielnie potrafi wskazać niemal co piąty respondent. Znajomość spontaniczna tego trunku sięga blisko 20% natomiast znajomość wspomagana sięga niemal 60% wskazań. Warto zaznaczyć, że marka Napoleon już od kilku lat utrzymuje się na pozycji lidera. Na drugim miejscu listy rankingowej znalazła się, podobnie jak we wcześniejszych sondażach, Metaxa, która ma również znaczący procent wskazań w znajomości wspomaganej – 48%. Natomiast spontanicznie tą grecką brandy potrafi wskazać zaledwie 7% respondentów. Warto zaznaczyć także, że Hennessy i Martell mają identyczny poziom znajomości spontanicznej jak Metaxa, co oznacza, iż marki te mają swoją niewielką, lecz wierną grupę zwolenników.
Wysoki procent rozpoznawalności wspomaganej otrzymała również brandy Stock, która uzyskała 46% wskazań. Szczegółowe wyniki dotyczące najbardziej rozpoznawalnych marek koniaków, brandy i winiaków znajdziemy na wykresie 1.

indi 1
Konsumenci tych trunków przyznają, że w ostatnim czasie najczęściej kupowali je w sklepach monopolowych. Ze sklepów monopolowych korzysta co drugi respondent. Niemalże co czwarty konsument zaopatruje się w ten alkohol w Biedronce. Natomiast sporą popularnością cieszą się również sklepy osiedlowe (19%) oraz supermarkety i hipermarkety typu Kaufland, Tesco, Carrefour. Więcej danych zawartych jest na wykresie 2.

indi 2
W zakresie deklaracji spożywania, koniaki, brandy i winiaki już od szeregu lat są wskazywane przez niewielki odsetek konsumentów alkoholu. Ich spożycie ma, podobnie jak większość gatunków alkoholi w Polsce, charakter prywatny. Niemal połowa spośród uczestniczących w badaniu amatorów tego typu trunków przyznaje, że najczęściej spożywają je we własnym domu (48%). Innym często wskazywanym miejscem spożywania jest czas spędzony u znajomych lub przyjaciół (37%). Natomiast najrzadziej spożywający koniaki, brandy i winiaki sięgają po nie w klubach lub dyskotekach. Dokładniejsze dane zawiera wykres 3.

indi 3
Jeśli chodzi o rodzaj promocji, wyniki wskazują, że konsumenci koniaków, brandy i winiaków najchętniej chcieliby otrzymywać większe opakowania bez podnoszenia ceny produktu (36%). Do zakupu skusiłaby ich również promocja, w której mają takie samo opakowanie, ale w niższej cenie lub drugie opakowanie w obniżonej cenie. Wyniki odpowiedzi pokazuje wykres 4.

indi 4
Miłośnicy tych trunków przyznają, że przy zakupie przede wszystkim zwracają uwagę na wysoką jakość alkoholu – tak twierdzi ponad 50% respondentów. Na drugim miejscu znalazła się atrakcyjna cena produktu (46%), a tuż za nią smak koniaków, brandy, winiaków (44%). Aż 27% konsumentów deklaruje, że jednym z czynników, po którym decydują się na wybór marki, jest opinia znajomych. Na co piątego respondenta wpływa również przyzwyczajenie do danej marki. Więcej danych na ten temat znajdziemy na wykresie 5.

indi 5

Rynki Alkoholowe 5/2019

enoexpo 2019